15.04.2008 00:00

Petici Za Prahu kulturní podepsalo zatím přes 4500 signatářů

V pondělí, 14. dubna předala oficiálně Iniciativa pro kulturu petici s názvem ZA PRAHU KULTURNÍ spolu se 181 podpisovými archy pražskému magistrátu. Během prvních pěti dní petici podepsalo 4532 občanů, z toho 3050 Pražanů. Podpisy nadále přibývají, jak v jednotlivých divadlech a galeriích, tak na internetu. Akce vyvrcholí v den konání zastupitelstva 24. 4. 2008 před budovou radnice, kde pořadatelé chystají happening pod názvem "Omluvte, prosím, sníženou kvalitu kultury".

Petice s prvními podpisovými archy byla předána úředníkům magistrátu tak, aby mohla být už v úterý 15. 4. projednávána v Radě hl. m. Prahy.

Pod peticí jsou podepsány desítky významných osobností českého kulturního života, např.: Jiří Černý, Martin Dejdar, Petr a Matěj Formanovi, Arnošt Goldflam, Tomáš Halík, Dagmar Havlová, Vlasta Chramostová, Ivana Chýlková, Petr Kofroň, Jan Kraus, Jiří Lábus, Lubomír Lipský, Ivo Mathé, Michal Malátný, Vladimír Morávek, David Ondříček, Jiří Ornest, Martin Porubjak, Jan Přeučil, David Radok, Jan Ruml, Jan Schmid, Petr Skoumal, Ladislav Smoček, Ladislav Smoljak, Zuzana Stivínová, Jiří Stránský, Jiří Suchý, Zdeněk Svěrák, Jaroslava Šiktancová, Ivan Trojan, Tatiana Vilhelmová a mnoho dalších.

 

Petice ZA PRAHU KULTURNÍ vyslovila pět základních požadavků:

1) Oddělit podporu neziskového sektoru od případné podpory podnikání v kultuře a zrušit plošnou dotaci na vstupenku.

Požadavek oddělit podnikání od neziskového sektoru je v souladu s doporučením ministra financí Miroslava Kalouska, který na tiskové konferenci 13.2.2008 (s p.Kratochvílem) doslova uvedl: "...posílám dopis primátorovi a požádám ho, aby věnovali problematice grantů mimořádnou pozornost a jasně stanovili pravidla podnikatelských subjektů působících na relevantním trhu a vedle toho neziskových organizací, pro které mohou platit jiné zásady.… Město musí určit rozhraní mezi relevantním trhem podnikatelských subjektů a druhou částí, kam patří neziskové projekty hodné podpory, pro které musí být jasně definovaná pravidla."

Platná koncepce Kulturní politiky hl.m.Prahy (dále jen HMP), schválená v červnu 2006 zastupitelstvem, jednoznačně vymezuje grantová dotační řízení HMP v oblasti kultury pouze pro neziskové projekty.

Dotaci na vstupenku zavedl radní Richter pro rok 2008 jako novou grantovou skupinu s alokací 25 % rozpočtu (50 mil. Kč). Odsoudili ji všichni členové Grantové komise - její efekt je kontraproduktivní. O tom jednoznačně svědčí výsledky roku 2008.

Kdo má větší sál a vydělává více na tržbách, dostal letos od města nejvyšší dotace. To zcela proti smyslu účelného vynakládání veřejných prostředků. Letos tak poprvé komerčně úspěšné podnikatelské subjekty navýšily své zisky v řádech miliónů dotací z peněz daňových poplatníků. Přitom jako žadatelé o dotaci na vstupenku uvádějí požadované skutečnosti - tj. průměrné ceny vstupenky i výši tržeb - pouze formou "čestného prohlášení". Tyto údaje jsou tedy nekontrolovatelné.

2) Definovat síť veřejných kulturních organizací, které pečují o kulturní dědictví i kontinuální rozvoj umění, a do té doby pozastavit nepřipravenou transformaci divadel.

Tento požadavek navazuje na nulové prostředky na víceleté granty v roce 2008. Je nezbytné, aby město po důkladné odborné analýze a v úzké spolupráci s experty (Grantovou komisí, Poradním sborem) definovalo síť kulturních organizací, které jsou výrazem kulturních priorit hlavního města a které bude kontinuálně podporovat. Jedná se o organizace, které jsou pro rozvoj jednotlivých uměleckých oborů zásadní.

Nemělo by jít o fixní a neměnný systém, ale o stanovení jasných a závazných pravidel, která mohou umožnit i nově vzniklým subjektům stát se součástí této sítě. Naopak nemusí trvale zahrnout všechny doposud kontinuálně podporované organizace, pokud se výsledky jejich práce prokazatelně a dlouhodobě zhoršují. Podmínkou je průběžná a soustavná odborná analýza.

3) Odvolat z funkcí radního pro kulturu Ing. Milana Richtera a předsedu Výboru pro kulturu a volný čas a Grantové komise HMP Bc. Ondřeje Pechu, protože svými rozhodnutími destabilizovali pražské kulturní prostředí a ohrozili jeho další existenci a přirozený rozvoj.

Jakkoli je požadavek petice radikální, je třeba si uvědomit zásadní pochybení obou politiků. Ve fungující demokracii nese politik za špatná rozhodnutí plnou osobní odpovědnost:

K vážným pochybením radního pro kulturu patří zejména:
- zavedení nových grantových pilířů bez jakékoli analýzy a bez zajištění jejich finančního krytí
- nedodržení závazné Kulturní politiky HMP (včetně zavedení dotace z veřejných zdrojů pro ziskové subjekty, která je v rozporu s pravidly veřejné podpory)
- pokus o zrušení koncepčního a kontrolního orgánu tvořeného odborníky - Poradního sbor primátora - vypuštěním textu o tomto institutu z Kulturní politiky uveřejněné na webových stránkách HMP, aniž by takový návrh přednesl a nechal schválit zastupitelstvem.
Tato pochybení mají nedozírné následky. Způsobil tím leckde likvidační krácení grantů potřebným organizacím, jejichž zánik by znamenal nenávratnou ztrátu pro pražskou kulturu (viz body 1 a 5).

Podobně nesystémově a navíc bez jakéhokoli odborného orgánu postupuje již druhým rokem předseda Výboru pro kulturu Bc. Pecha ve věci tzv. partnerství.
Partnerství doporučuje Výbor pro kulturu tvořený výhradně ze zastupitelů - politiků v čele s Bc. Pechou. Původně mělo mj. zaručit kontinuitu významných mezinárodních akcí a festivalů, už loni však začalo sloužit více k udělování darů zastupitelů i nejrůznějším obchodním společnostem pořádajícím akce na území HMP. Stále více získávají podporu ad hoc ziskové projekty, které nemají s uměleckou kvalitou původně podporovaných akcí nic společného.Veškeré návrhy na zavedení transparentního systému a odborného posuzování žádostí o partnerství Bc. Pecha zamítá.

4) Zabývat se podněty umělecké veřejnosti (např. Iniciativa pro kulturu, Rada uměleckých obcí, ITI - International Theatre Institute/UNESCO, Institut umění - Divadelní ústav) a obnovit koncepční a kontrolní orgán složený z odborné veřejnosti (kterým je v platné Kulturní politice hl. města Prahy Poradní sbor primátora).

Pražští politici svým zvolením získali legitimitu k rozhodování o rozdělení finančních prostředků. Systém, na základě kterého budou tyto prostředky rozdělovány, by měli navrhnout odborníci z řad umělecké veřejnosti. Formulování systému je věc odborná, odborníci mohou využít zkušenosti ze zahraničních fungujících grantových systémů a přizpůsobit je potřebám Prahy.

Odborná veřejnost dlouhodobě nabízí městu konstruktivní dialog, který není ze strany vedení poslední dobou přijímán. Působnost Grantové komise složené z 12 odborníků se týká pouze posuzování stovek grantových žádostí. Grantová komise neposuzuje ani žádosti o partnerství ani nepracuje na analýzách a koncepčních doporučeních.

Měl by být znovu jmenován Poradní sbor primátora, jehož funkce je v Koncepci Kulturní politiky HMP jasně definována: město zřizuje Poradní sbor primátora pro kulturu jako prostředek soustavné odborné analýzy a evaluace, jako nástroj sebehodnocení a reflexe a prosazování veřejnoprávního hlediska… poradní sbor provádí průběžné vyhodnocování a optimalizace systému a nástrojů a pravidel podpory kultury v Praze."

5) Urychleně řešit situaci ohrožených subjektů.

Petice upozornila pouze na nepatrnou část ohrožených subjektů. Tyto organizace získaly nižší granty nikoli z důvodu zhoršené kvality umělecké činnosti, ale byli poškozeni nesystémovými změnami v grantovém systému. Jsou jimi např.: Divadlo Semafor - patří k transformovaným divadlům, která žádala letos opět o čtyřletý grant. Grant je nižší o 33,5 % než loni.
- Divadlo Archa - také transformované divadlo, které má grant krácený o 25,4 %.
- Divadlo bratří Formanů - výrazně reprezentuje Prahu v zahraničí a chtělo by hrát i pro Pražany. Návrh dotace k tomu dává minimální šance. Včetně dotace na vstupenku je jejich grant nižší oproti loňsku o 47,6 %.
- Divadlo v Celetné - na provoz scény s hostujícími soubory získalo letos méně o 38 %.
- Divadlo Alfred ve dvoře - oproti roku 2007 došlo ke snížení dotace o 20 %.
- Galerie Futura - loni čerpala na rezidence + celoroční výstavní činnost 900 tis. Kč, letos dostává celkem 250 tis. Kč, tzn. krácení o 72 %.

V kategorii Partnerství stále více získávají podporu projekty obchodních společností, které nemají s uměleckou kvalitou původně podporovaných akcí nic společného. Výsledkem jsou zcela nekompetentní zásahy do kontinuální podpory akcí, které Praze po léta dělají vizitku kulturní metropole:
- TANEC PRAHA - jedinečný festival obdržel letos v rámci partnerství o 84 % méně než vloni. Pro akci je takto nízká dotace likvidační.
- Dny evropského filmu - v letošních jednáních Výboru pro kulturu zatím nedostaly nic, tzn. 0,- Kč. Takové rozhodnutí je rovněž likvidační, resp. přivede akci těsně před zahájením do neřešitelného deficitu.
- Maratón soudobé hudby - rovněž nulou skončila snaha Společnosti pro novou hudbu obnovit tento renomovaný festival. Pořadatelé už nehodlají akci pořádat.

Naopak ke štědře podpořeným projektům patří:
- Elite Model Look World Festival - 1,9 mil. Kč.
- Ta Fantastika - inscenace muzikálu o Boženě Němcové - 1,5 mil. Kč
- Letní Shakespearovské slavnosti získaly dokonce o 832 tis. Kč víc, než byl jejich vlastní požadavek(!)


Existuje-li vůle vedení radnice pečovat o pražskou kulturu a využít jejího potenciálu v době předsednictví ČR v Radě EU, je třeba urychleně navázat dialog s odborníky a pokusit se napjatou situaci řešit. Momentální stav vysílá negativní signál do zahraničí a nikterak neprospívá Pražanům a především pražské kultuře.

Iniciativa pro kulturu
kontakt: Irena Velebilová
tel. 777 821 277

Zdroj: Alexandra Poláková, sasa@nazabradli.cz

Autor článku: redakce