20.04.2008 00:00

Výstava Pavla Brunclíka Geometrie nahoty v Severočeském divadle opery a baletu Ústí nad Labem

Pavel Brunclík se vrací k autorské tvorbě zaměřené na fotografii lidského těla, a tak jako v předešlém díle i nyní se maximalisticky vypořádává s další uměleckou výzvou - zachytit jeho krásy. Ve spolupráci se sólisty baletu Národního divadla vzniká projekt, který je snahou o zobrazení čistoty a estetiky kompozičních seskupení několika postav i jednotlivců jak ve statických pózách, tak v pohybu, v celcích i v detailech. Projekt je rozdělen do dvou samostatných oddílů (autorská výstava a publikace), které společně vytváří unikátní výstavní počin.

„Geometrií nahoty“ autor volně navazuje na výstavu „Země“, která se v Mánesu konala v roce 2004. Tentokrát se Brunclík vrací k aktu, tématu, které ho fascinuje od studií na FAMU. Ve spolupráci se sólisty baletu Národního divadlu vytvořil velkou sérii fotografií věnovanou estetice lidského těla. V podstatě minimalistické obrazy nahoty, která je nám předváděna v tanečních pozicích, se stejně jako Brunclíkovy krajiny zabývají elementárními tvary a strukturami. Strohost a čistota tvarů kontrastuje s ladností a expresivitou tanečních póz.

Pavel Brunclík je od počátku své kariéry kontroverzní osobností české fotografie. Má vzácný dar být komerčně úspěšný. V rámci volné tvorby se věnuje především fotografii aktu a krajiny. Od roku 1997 se Pavel Brunclík začal postupně vydávat do míst nedotčených civilizací. Vznikl tak cyklus krajinářských fotografií, velice pozitivně hodnocených kritikou. Za soubor deseti snímků z tohoto cyklu ,,Návraty k podstatě‘‘ mu mezinárodní porota prestižní soutěže Czech Press Photo udělila v roce 1998 první cenu. Katalog k této výstavě byl oceněn jako „Nejlepší fotografická publikace roku‘‘.

Zdroj: alena.vaicova@operabalet.cz

Autor článku: Informace z divadel