01.06.2001 00:00

Výzkum hudebního divadla dnes – výzva k publikační účasti

Ústav divadelní a filmové vědy
Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně
zve k publikační účasti na připravovaném sborníku
s pracovním názvem

Výzkum hudebního divadla dnes,

jehož cílem je napomoci rozvoji u nás dosud spíše okrajového studia rozličných typů a žánrů hudebního divadla a podpořit jeho interdisciplinární výzkum. Publikace je vydávána v rámci projektu SYMPOZIUM - vysokoškolské centrum výzkumu, vzdělávání a setkávání, jehož úkolem je mj. podpořit badatelské aktivity studentů a mladších absolventů humanitních, zj. uměnovědných oborů, k účasti na přípravě monografie jsou však zváni všichni, kdo k problematice výzkumu hudebního divadla mají co říci.

Zkoumání hudebně divadelní tvorby, která představuje oblast rozprostírající se na "linii" dotyku dvou samostatných uměnovědných disciplín - muzikologie a teatrologie, vyžaduje interdisciplinární přístup. Zatím se ale stále setkáváme s tím, že jednotlivé útvary hudebního divadla jsou nahlíženy z perspektivy jedné disciplíny; muzikologové uplatňují hudebně analytický přístup, často však opomíjejí teatrologické aspekty problému, divadelní vědci - zahrnou-li vůbec hudební divadlo do oblasti svého zájmu (což zj. u nás je spíše marginálním jevem) - zase většinou obcházejí nutnost pohledu do hudební struktury, aniž by si uvědomovali, že právě v ní se projevují souvislosti se zákonitostmi divadla. Jedním ze základních cílů sborníku Výzkum hudebního divadla dnes je tedy naznačit možnosti současného uplatnění metod a postupů obou uměnovědných oborů při studiu hudebního divadla.

Druhý důvod, proč Ústav divadelní a filmové vědy na FF MU hodlá vydat tuto odbornou publikaci, pramení z faktu, že chce podpořit studium hudebního divadla v rámci divadelní vědy, jejíž budoucnost je dle našeho názoru bez intenzívního zájmu o tuto uměleckou oblast stěží myslitelná. Vedle příspěvků, zabývajících se metodologickými problémy výzkumu hudebního divadla vč. problémů spojených s jeho interdisciplinární povahou, očekáváme tudíž i články a studie mj. na tato témata historické či teoretické povahy:

- paralely mezi vývojem mluveného a hudebního divadla

- drama v kontextu hudebního divadla

- výzkum inscenační praxe v souvislosti s jednotlivými druhy hud. divadla (postavení režiséra v hudebním divadle, povaha herectví v historických fázích vývoje jednotlivých forem hudebního divadla, výzkum jevištní techniky - scénické inovace, apod.)

- studium dramatických oborů v hudebním divadle

Anotace (teze) příspěvku je nutné odevzdat do: 30.6.2001
Deadline odevzdání příspěvku v kompletní podobě: 30.9.2001
Délka příspěvku: max. 20 s.
Jazyk: čeština (příspěvek autor opatří resumé v anglickém či německém jazyce, jehož délka bude adekvátní rozsahu studie)
Formální náležitosti:

- text v programu WORD

- poznámky "pod čarou"

- názvy děl (též inscenací a knih) autor vyznačí kurzívou

Součástí sborníku bude také:
- autorova stručná biografická poznámka, v níž budou uvedeny následující údaje - rok narození, vzdělání, obor působení a soupis nejdůležitějších odborných článků
- dokumentační materiál

Kontaktní adresa:
Mgr. Helena Spurná, Ph.D., Filozofická fakulta, Ústav divadelní a filmové vědy, A. Nováka 1, 602 00 BRNO, tel: 05/41 121 344, e-mail: spurna@hotmail.com

Autor článku: redakce