22.04.2008 00:00

Radní opět obhajoval přidělování grantů a změny v divadlech

Praha 22. dubna (ČTK) - Pražský radní Milan Richter (ODS) opět obhajoval systém udělování kulturních grantů a záměr přeměnit další městská divadla z příspěvkových organizací na jinou právní formu. Obě věci se opět staly terčem kritiky části kulturní scény. Její petici už podepsalo asi 9500 lidí, na čtvrtek 24. dubna se chystá protest přímo před magistrátem. Richter ale na současném způsobu udělování grantů i na transformaci scén trvá. Říká, že jde jen o boj o peníze.

"Boj se vede asi o půl miliardy korun ročně," řekl novinářům Richter. Podle něho je grantový systém i s dotací na prodanou vstupenku, která je trnem v oku oponentů, koncepční. "Byly v něm zohledněny všechny připomínky, které divadelníci v minulosti vznášeli," podotkl radní. Podle něj část pražské kulturní obce stále mění stanovisko. "Když o grantech rozhodovali politici, bylo to špatně, když rozhodovali politici a odborníci, bylo to špatně, a nyní, když rozhodují odborníci, je to zase špatně," řekl Richter. 

Dotace na vstupenku podle něho reaguje i na stesky z uměleckých kruhů, že granty jsou nejisté. "Subjekty volaly po jistotě, dotace na vstupenku je provozní jistota na hrazení energií a podobně," uvedl radní. Nyní tvoří příspěvek na prodaný lístek čtvrtinu objemu peněz na granty. Pokud se podaří transformovat divadla a částka v grantovém systému vzroste, klesne podíl těchto dotací na desetinu a naopak tři čtvrtiny objemu budou na víceleté granty, dodal. 

Transformovaná divadla by měla být financována právě jejich prostřednictvím, nyní mají příspěvek města jistý. "Mají strach se umělecké soutěže účastnit," soudí Richter. Podle něho ale není možné, aby o peníze z grantů bojovaly stovky žadatelů a osm městských divadel mělo zaručenou roční dotaci celkem 270 milionů korun. 

Na grantech bylo letos rozděleno 208 milionů korun. Richter upozornil na to, že objem peněz na zdravotnické příspěvky je letos devět milionů a na sociální věci 90 milionů korun. Po transformaci divadel by bylo na kulturní granty ročně asi 480 milionů korun. 

Vytvořit páteřní síť pražských scén jmenovitě, jak požadují divadelníci, Richter odmítá. Podle něho ji tvoří zařízení, která dostávají víceleté granty. Nějaké vyjmenování divadel by bylo podle radního nesmyslné. "Za 20 let může třeba soubor Činoherního klubu vypadat úplně jinak než dnes," podotkl Richter. 

Pozastavil se také nad slovy ředitele Divadla Archa Ondřeje Hraba o tom, v jaké je scéna ztrátě. Scéna nyní chystá uvádět novou hru Václava Havla Odcházení, vstupenka má údajně stát 700 korun. "Nedovolilo si ji uvést Národní divadlo, které má v uvozovkách neomezenou pokladničku, Vinohradské divadlo, které získává obrovské peníze od města, protože hra byla příliš finančně náročná," řekl radní. Pokládá téměř za střet zájmů, že petici podepsala i Dagmar Havlová, která ve hře účinkuje a dostává za to honorář. 

Richter také nesouhlasí s dělením scén na komerční a nekomerční. Poukazuje na to, že vstupenky prodává každé divadlo, zadarmo je nikdo nedává. Diváky nezajímá, zda divadlo, do kterého jdou, je společnost s ručením omezeným nebo obecně prospěšná společnost, dodal.

 mbc kš 
 

Autor článku: ČTK