07.06.2019 15:11

Městské divadlo Mladá Boleslav zakončí letošní sezónu velikánem amerického dramatu – Tennessee Williamsem

Městské divadlo Mladá Boleslav zakončí letošní divadelní sezónu velikánem amerického dramatu - Tennessee Williamsem. Na velké scéně proběhne 14. června 2019 od 19 hodin premiéra Kočky na rozpálené plechové střeše, jednoho ze dvou autorových nejslavnějších dramat oceněných Pulitzerovou cenou (prvním byla v roce 1948 Tramvaj do stanice touha, kterou naši diváci mohli shlédnout naposledy v roce 2004).                      

Wiliamsova Kočka rozpálí mladoboleslavské jeviště vůbec poprvé v jeho historii a půjde o zcela výjimečnou událost - totiž o českou premiéru. Jak je to možné, když toto rodinné drama napsané už v roce 1955 prošlo snad všemi velkými světovými scénami a dokonce bylo několikrát prověřeno i stříbrným plátnem (málokdo by si nevzpomněl na legendární zpracování Richarda Brookse s Paulem Newmanem a Elizabeth Taylorovou)? Hostující režisér Petr Svojtka se rozhodl uvést hru ve zcela novém, dosud nikdy neuvedeném překladu Zuzany Joskové. V bohaté inscenační historii Kočky byl nejčastěji jevištně prověřován překlad manželů Pellarových, ten je ale od nás vzdálený už víc jak půl století. Pozdější Lukešův je rovněž postarší, z let osmdesátých. Zuzana Josková vlila postavám do žil osvěžující energii a přiblížila je současnosti. Její překlad je živý a bez příkras přesný. Dialogy ústředního páru “kočky” Maggie a Bricka jsou podmanivě sugestivní a „williamsovsky“ intimní. Williamsova dramatika proslula mimo jiné právě velkými hereckými příležitostmi. V MdMB výzvu v podobě komplikované jižanské krásky Margaret přijala Malvína Pachlová a jejího romanticky rozervaného, alkoholem letargovaného manžela Bricka Pollita Milan Ligač.

Podstatou lákavosti williamsovských postav je nejednoznačnost, nejsou nikdy čistě negativními nebo kladnými typy a nelze je ani tak černobíle posuzovat. Williams v jedné ze svých esejí ze souboru Where I Live (1978) napsal: “Nikdy jsem nepotkal člověka, kterého bych nemohl mít rád, když jsem ho poznal a pochopil a v mé práci se o toto poznání a porozumění alespoň pokouším.” O divácké sympatie bude na jevišti bojovat ještě druhá ústřední dvojice - hrubijánský otec Petra Bucháčka a svérázná matka Ivany Nováčkové.

Žádný jiný autor neovlivnil americký film a divadlo 20. století víc než Williams. Dotýkal se témat, která byla silně tabuizována (homosexualita, rozklad rodiny, pokrytectví jako systém řídící naše životy atp.), vycházel ze svých zkušeností a tyto původně reálné obrazy měnil v obrazy symbolické, které přes velký časový odstup rezonují dodnes.

https://www.mdmb.cz/

Foto: Jakub Křovák

Autor článku: Denisa Kábrtová

Městské divadlo Mladá Boleslav zakončí letošní sezónu velikánem amerického dramatu – Tennessee Williamsem

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.