Tisková zpráva Iniciativy pro kulturu
Tisková zpráva IPK 19. 5. 2008
Více než měsíc po sepsání petice Za Prahu kulturní se k ní přihlásilo přes 19 500 občanů. V postoji hlavního města Prahy však dochází pouze k velmi pomalým posunům, proto se iniciátoři rozhodli zhodnotit situaci a upozornit na vážnost situace dalšími veřejnými akcemi pod společným názvem Dny neklidu za Prahu kulturní. Zároveň jsou připraveni k osobním jednáním na všech úrovních tak, aby relevantní návrhy řešení byly předloženy nejpozději červnovému zastupitelstvu.
Současný stav a vývoj
Petice Za Prahu kulturní Iniciativa pro kulturu získala v současné době na 19 500 podpisů pod peticí Za Prahu kulturní, signatáři nadále přibývají. Přesto zastupitelé na svém jednání dne 24. 4. 2008 odmítli jejich požadavky. Zástupci petičního výboru však trvají i nadále na řádném projednání všech pěti požadavků obsažených v petici v souladu s § 7 písm.c) zákona č. 131/2000 Sb. o hlavním městě Praze, což se dosud nestalo. K řádnému projednání nedošlo, neboť zastupitelé byli s peticí seznámeni jen několik minut před jejím projednáváním (což je v rozporu s jednacím řádem Zastupitelstva MHMP) a radní Richter se jednotlivým požadavkům petice prakticky nevěnoval. Toto stanovisko bylo předáno primátorovi HMP Pavlu Bémovi s žádostí o zařazení řádného projednání petice na zasedání Zastupitelstva HMP dne 29. 5. 2008.
Komunikace s primátorem
Ačkoliv primátor Pavel Bém doposud na všechny podněty a žádosti ze stran odborné veřejnosti - kromě jediné výjimky - reagoval pouze prostřednictvím radního pro kulturu Milana Richtera, očekává IPK, že se primátor začne osobně současnou situací zabývat a napomůže k jejímu řešení.
Setkání u radního Richtera 14. 5. 2008
Zástupci všech typů v Praze působících divadel se 14. 5. 2008 sešli na výzvu radního Richtera (přestože žádají jeho odstoupení). Radní přítomným sdělil, že pokud se dohodnou na změnách stávajícího grantového systému, bude tyto změny akceptovat. Vzhledem k tomu, že nikdo z pozvaných zástupců nebyl předem podrobněji informován o tématu schůzky i s ohledem na omezený čas jednání (cca 90 minut), nemohlo toto setkání přinést žádný relevantní výsledek. Radní Richter v závěru jednání vyzval všechny strany k předložení jednoho společného, případně dvou odlišných návrhů na změnu grantového systému, a to na příští schůzce za 14 dní. Přestože IPK vítá zahájení komunikace, domnívá se, že ani příští schůzka nepřinese požadovaný výsledek, pokud k těmto jednáním nebude přizvána i široká odborná veřejnost, která není zainteresována na grantových prostředcích a která se dlouhodobě zabývá grantovou problematikou v evropském kontextu. Dále by k jednáním měli být přizváni i zástupci ostatních uměleckých oblastí a na jednání by mělo být poskytnuto dostatek času.
Další tři kroky radního Richtera
Přestože radní Richter otevřením jednání vytváří dojem zahájení dialogu mezi uměleckou veřejností a radnicí, koná zároveň kroky, které je nutno chápat jako kontraproduktivní k těmto jednáním: vypsání výběrového řízení na místa ředitelů čtyř divadel (Divadlo Na zábradlí, Divadlo v Dlouhé, Divadlo na Vinohradech a Divadlo Spejbla a Hurvínka) 6 týdnů před ukončením sezóny nelze chápat jinak, než jako další neprofesionální krok radního. Ačkoliv byl ředitelkami dvou divadel (Svobodová, Šálková) vyzván již v březnu 2007, aby výběrové řízení bylo vypsáno, nejen že na tuto výzvu nereagoval, ale po jejich urgenci v lednu letošního roku sám ředitelky informoval, že výběrové řízení vyhlášeno nebude a jejich funkce budou s ohledem na chystanou transformaci prodlouženy automaticky do konce roku 2008.
Druhým sporným krokem je jmenování komise pro výběr ředitelů, která byla nejprve navržena zcela bez zastoupení odborníků a v konečném sestavení byla rozšířena o dva odborníky z oblasti hudebního divadla, ačkoli se jedná o tři činoherní a jedno loutkové divadlo. Tyto kroky vedou k podezření, že jde o účelové složení komise s převahou politiků a úředníků. Žádná profesní odborná organizace nebyla požádána o navržení svých členů do výběrové komise, ačkoliv je to při obdobných konkurzních řízeních běžná praxe. Verdikt komise tak bude jednoznačně zpochybnitelný.Třetím sporným krokem je i schválený záměr provést ve všech deseti pražských divadlech, která zřizuje HMP, věcný, právní, ekonomický a personální audit jako podklad pro připravovanou transformaci. Termíny auditu (léto 2008, tedy doba, ve které jedině lze čerpat dovolenou zaměstnanci divadla, kteří by měli být takto rozsáhlému auditu přítomni, a v době, kdy probíhají uzávěrky a rozbory hospodaření za první pololetí), rozsah, finanční zátěž i eventualita, že by audit probíhal ve čtyřech divadlech s novými řediteli, kteří se budou s divadly teprve seznamovat, svědčí nejen o neznalosti chodu divadla, ale i o nehospodárnosti nakládání s veřejnými prostředky. Cena takového auditu v jedné instituci by se měla pohybovat okolo 2 mil. Kč. (podle vyjádření radního Richtera v Pražském deníku dne 7. 5. 2008).
Seminář s mimopražskými kulturními institucemi 19. 5. ve 13.30 v divadle Rokoko
V souvislosti s celkovou situací, která se v současné době odehrává, uspořádala IPK seminář pro zástupce mimopražských kulturních institucí, aby se mohli detailně seznámit s aktuální pražskou situací přímo, nikoliv zprostředkovaně přes média. Účast přislíbili zástupci významných kulturních institucí z celé republiky. Přesto IPK i nadále věří, že její petice bude řádně projednána, grantový systém bude uveden do běžných evropských standardů, situace ohrožených kulturních subjektů bude operativně řešena a druhá vlna transformace pražské divadelní sítě bude uskutečněna až po jednoznačném definování základní pražské kulturní sítě, přihlášení se k odpovědnosti za ni, za podmínek schválených předchozími politickými reprezentacemi a v souladu s platnými dokumenty HMP.
Dny neklidu za Prahu kulturní 25. až 29. května 2008
Co jsou Dny neklidu?
Dny neklidu za Prahu kulturní mají upozornit místní politiky, že občanům není lhostejné, jak je nakládáno s jejich finančními prostředky a vyjádřit podporu petici Za Prahu kulturní. Budou to nejrůznější akce většinou s uměleckým podtextem – happeningy, koncerty, performance, výtvarné akce, upozornění formou umístění loga Dnů neklidu za Prahu kulturní na webové stránky, v kavárnách a restauracích, ale i nošení černobílých stužek na oděvu. Připojit se může každý, komu není osud kultury lhostejný. Akce nejsou centrálně koordinovány, iniciátoři však evidují informace vystupujících o formě, místu a času akcí. Jejich soupis bude pravidelně aktualizován na stránkách www.za-prahu-kulturni.cz , které byly pro tento účel zřízeny.
Proč jsou Dny neklidu celorepublikové?
Přístup Prahy ke kultuře vždy byl a je vzorem řadě dalších měst v České republice. Pokud v Praze zvítězí současný přístup, který se snaží zastínit rozdíly mezi kulturou neziskovou a podnikatelskou, hrozí postupná likvidace nekomerční kultury i v dalších městech. Nejde tedy jen o Prahu a divadla, ale také o muzea, nekomerční galerie, kulturní střediska, stagiony, kluby, festivaly a později i další aktivity odkázané na vícezdrojové financování zahrnující podporu ze strany měst a krajů – v širším dopadu i vzdělávací zařízení, stacionáře pro postižené, nízkoprahové kluby, knihovny, univerzity třetího věku, azylové domy, komunitní centra atd. Zkrátka všechny organizace a činnosti, jejichž přínos je hlavně nepeněžní, jsou současným přístupem pražské radnice ohroženy.
Koncert Za Prahu kulturní
Zatím největší a zároveň zahajovací akcí Dnů neklidu za Prahu kulturní je koncert a happening Za Prahu kulturní, který proběhne v neděli 25. května 2008 od 13.00 do 20.00 hodin na piazzetě Národního divadla. Pořádá jej Národní divadlo a Iniciativa pro kulturu, vstup je volný a pódium bude zastřešené, takže akce se bude konat za každého počasí.Vystoupí na ní několik desítek umělců všech žánrových oblastí – hudebníci, výtvarníci, tanečníci a divadelníci. Z hudebníků se můžete těšit například na Lenku Dusilovou, Ivu Frühlingovou, Karla Plíhala, Yellow Sisters, Davida Krause, G-point Hunters (Matěj Ruppert, Roman Holý a Tereza Černochová), The Plastic People of the Universe, Nightwork (Jakub Prachař, Vojtěch Dyk, František Soukup a další), Natálii Kocábovou, Jana Vodňanského
a Petra Skoumala, Andreu Kalivodovou, FOK nebo Petra Maláska. Svůj příspěvek do programu si připravili například Tomáš Halík, Jan Hančil, Jan Kraus, Miroslav Táborský, Martha Issová a zástupci pražských divadel a kulturních institucí. Odpoledne na pizzetě Národního divadla se budou aktivně účastnit i výtvarníci, namátkou Petr Nikl, Jiří Černický, Jiří Franta, David Boehm či Jaromír Plachý. Moderátory odpoledne budou David Prachař, Vasil Fridrich a Jiří Hána.
Autorem loga Dnů neklidu za Prahu kulturní je známý výtvarník Jiří David.
Panelová diskuse Kultura a společnost
Příspěvkem Národního divadla ke Dnům neklidu za Prahu kulturní je kromě koncertu také panelová diskuse s názvem Kultura a společnost, která se bude konat 28. 5. v 16.30 v Národním divadle. Moderování diskuse se ujme ředitel divadla PhDr. Ondřej Černý.
Aktuální stav ohrožených subjektů
Divadlo Semafor
14. května jsme uskutečnili premiéru představení Děti kapitána Granta, což je naše odpověď magistrátu. Úspěch tohoto narychlo spíchnutého kabaretu předčil naše očekávání. Takže se tu chlubím. Méně pozitivní jsou další mé informace. Zadluženost divadla vzrůstá a zdržování grantu radnicí je evidentní škodolibost. Poslední zpráva však zní trochu příznivě, grant už je podepsán a nakonec k nám snad dojde a my zaplatíme dluhy. Na další existenci už nám nezbude nic. Uvažuju o vytvoření malé kabaretní skupinky, která bude velmi mobilní, což bude výhodné pro mimopražské výjezdy. Větší inscenace, jako je Lysistrata, budeme moci hrát jednou či dvakrát do měsíce, protože vzhledem k 25 účinkujícím na scéně, se dostane divadlo do deficitu. Takže určité vize tady jsou, ale protože nevylučuji překvapení a náhody - dobré či zlé - nevylučuju, že to bude možná úplně jinak.
Jiří Suchý, principál
Tanec Praha
Tanec Praha - festival jediný svého rozsahu a zaměření v ČR slavící letos v červnu 20. výročí, který je uváděn jako priorita MHP v platné Koncepci Kulturní politiky města, ohodnotil Výbor pro kulturu letos neuvěřitelně nízkou částkou 300.000,- Kč. Rada HMP tento návrh, který je o 84 % nižší než vloni, odhlasovala v květnu. Redukovaný program festivalu (10 zrušených představení) je již vytištěn a distribuován, další rušení není s ohledem na široký program v českých regionech možné. PR kampaň byla minimalizována, zvýšeny ceny vstupenek, přesto nemůže skončit jinak, než DEFICITEM, odhadem cca 1,5 mil Kč.
Výbor pro kulturu, který je zodpovědný za přidělování darů v rámci partnerství, učinil v poslední době několik základních pochybení. Nejenže nerespektoval názory a doporučení odborné grantové komise, jejímž předsedou je sám předseda Výboru Bc. Pecha (např. 3 mil. Kč na festival TANEC PRAHA), ale zcela záměrně, účelně a bez jakýchkoli odborných posudků rozděluje dary akcím ryze komerčního charakteru na úkor neziskového sektoru. Elite Model Look tak např. obdržel koncem roku 2007 1,5 mil. Kč na přípravu jednodenní akce a v r. 2008 dalších 1,9 mil. Kč na její realizaci, tedy celkem 3,4 mil. Kč na modeling. Tváří v tvář částce 300 tis. Kč na celoměsíční festival TANEC PRAHA uznávaný nejen v EU je to alarmující výsměch umělecké veřejnosti. Argument, že není v partnerství dostatek prostředků, zde neobstojí.
Marta Lajnerová, ředitelka festivalu
Divadlo Archa
Čtyřletý grant Divadla Archa byl redukován o 40 % z požadované částky. Ačkoliv rozdělení grantů schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy již 27. března, do dnešního dne divadlo žádné peníze z grantu nedostalo. Je důvodné podezření, že podpis grantové smlouvy je zřejmě záměrně zdržován, aby byla divadlu znemožněna činnost. Divadlo žije z půjček od soukromých osob a spřátelených institucí a z tolerance dodavatelů, kterým divadlo dluží za energie a nájemné.Většina půjček měla splatnost už v dubnu, kdy i ty nejpesimističtější prognózy počítaly s tím, že magistrát granty vyplatí. Naštěstí věřitelé stále trpělivě čekají. Nikdo nám už ovšem další peníze nepůjčí. Připravovaná premiéra hry Václava Havla Odcházení je produkována pouze z podpory sponzorů a soukromých osob (z veřejných prostředků na tuto inscenaci nešel ani haléř). Přesto se tato aktivita setkala s nenávistnou reakcí vedení radnice (viz výroky O. Pechy a I. Bednáře na kulturním výboru či výroky radního Richtera v Radiožurnálu a v Lidových novinách.)Divadlo je nuceno utlumovat svou činnost především v oblasti vlastních projektů a hostování zahraničních souborů – což je hlavním posláním Archy. V současné době bylo zrušeno 40 plánovaných představení především v druhé polovině roku 2008. Některé koprodukční projekty divadlo i přes zoufalou ekonomickou situaci nemůže zastavit, protože by ohrozilo platnost smluv, na kterých jsou závislí zahraniční partneři Archy. Divadlu bylo zcela znemožněno plánovat aktivity na rok 2009 v době předsednictví EU. Vzhledem k rostoucím nákladům na služby a energie a k inflaci, přidělený grant nebude stačit v příštím roce na jakékoli umělecké aktivity, ale ani na provoz divadla. Jedna z nejmodernějších scén v Evropě tak bude nucena ukončit svou činnost.
Ondřej Hrab, ředitel
Spolek Kašpar
Je mojí nemilou povinností Vám oznámit, že divadelní spolek Kašpar v létě 2008 bude muset ukončit svoji činnost. Vzhledem k nečekanému snížení dotací ze strany pražského magistrátu jsme už teď finančně na dně a nejsme schopni uzavřít smlouvy s herci na další sezónu 2008/9. Čekáme ještě na možnou záchranu, o kterou prosíme i v petici „Za Prahu kulturní“ – jsme jedni z mnoha subjektů, které vážně ohrozily poslední „kroky pana Richtera“, ale mnoho naděje i dnů nám už nezbývá. Pokusíme se dohrát sezónu a pevně věřím, že se nám podaří ještě dohrát červenec a srpen – na letní hraní se těšíme – začátkem září pak končíme…
Jakub Špalek, producent
Divadlo v Celetné
Vzhledem ke snížení dotací omezujeme počet večerních představení, rušíme víkendové pohádky, malá noční představení a redukujeme počet hostů Celetné…
Divadlo Continuo, Divadlo v 7 a půl, Divadlo Líšeň, Komorní scéna Aréna, Divadlo Petra Bezruče, Studio dell‘ arte, Tyjátr Víti Marčíka – ti všichni sem asi dlouho nepřijedou… A zvedáme nájem domácích souborů v Celetné – tím ohrozíme je i sebe a jak to celé dopadne, to opravdu nevím…
Jakub Špalek, ředitel
Fringe festival Praha
Pouhých devět dní zbývá do zahájení 7. ročníku Fringe festivalu Praha, na Malou Stranu míří přes 200 účinkujících, aby zde odehráli na 227 představení a my stále ještě nemáme od Hl. města Prahy k dispozici podepsanou smlouvu. Poté, co nám 27. března bylo oznámeno, že nám bude přidělena nulová dotace, jsme se následně 1. dubna dozvěděli, že s námi město letos opět bude spolupracovat. Ekonomický dopad, pokud jde o přínos nových peněz, je asi 8 – 10 x větší, než co festival obdrží z grantu (jedná se o částku půl milionu korun).
Steve Gove, ředitel festivalu
Galerie FUTURA
Centrum pro současné umění FUTURA nadále vyhodnocuje situaci, ve které se díky letošním nekompetentním změnám v grantovém systému MHMP ocitlo a hledá různé cesty, jak se z této krize dostat (FUTURA obdržela o 72 % menší grantový příspěvek než v roce předešlém
a pouhých 8 % z celkových plánovaných výdajů na rok 2008!). Avšak jakékoli řešení s největší pravděpodobností povede k podstatnému utlumení činnosti, resp. snížení personálního stavu.
Ondřej Stupal, projekt manager
Dny evropského filmu
Výbor Zastupitelstva hlavního města Prahy pro kulturu a volný čas se při jednání 2. 4. (14 dní před začátkem přehlídky) rozhodl nepodpořit 15. Dny evropského filmu. Od vzniku přehlídky Hl. město Praha přehlídku podporovalo, DEF jsou součástí Koncepce kulturní politiky Prahy a bez jakéhokoli zásadního důvodu byla přehlídce navržena nula. Zároveň však bylo řečeno, že o dalších partnerstvích se bude jednat a že současný návrh může být ještě přehodnocen. Těsně před začátkem přehlídky byli organizátoři osloveni a na neformálním jednání se zástupci magistrátu bylo řečeno, že je i přes zamítnutí pořadatelství v zájmu hl. města Prahy i nadále přehlídku podporovat. Na následujícím jednání Výboru dne 14. 5. byla DEF navržena podpora a tak se i se zpožděním, 14 dní po přehlídce Hl. město přihlásilo k podpoře a spolupořádání přehlídky. Ta je jedinou svého druhu a nabízí českým divákům evropské filmy, které by jinak mezi distribučními filmy, kde převládá americká produkce, nenašli.
Magdaléna Králová, ředitelka festivalu
Čtyři dny v pohybu
Necelé tři měsíce před zahájením festivalu jsme nevěděli, zda město Praha, které je od vzniku festivalu naším partnerem, festival podpoří. Dva měsíce před festivalem jsme dostali zprávu, že nikoliv. Druhého dubna se situace částečně zlepšila, protože Výbor Zastupitelstva hlavního města Prahy pro kulturu a volný čas nám odhlasoval edukovanou podporu, ale dosud nemáme žádnou smlouvu. V takovéto nejistotě se festival našeho rozsahu dělat nedá. Abychom jako renomovaný mezinárodní festival zůstali seriózním partnerem pro okolní evropské partnery a kolegy, byli jsme nuceni posunout termín na říjen letošního roku.
Pavel Štorek, umělecký ředitel
Strašnické divadlo
Ke dni 16. 5. 2008 se Strašnické divadlo blíží k 800 tisícům korunám nesplacených závazků. Na neproplacených fakturách dále nabíhá zcela zbytečné a nemalé penále. Pro soubor a zaměstnance, z nichž někteří nedostali zaplaceno za více než tři měsíce, je to velký psychický tlak. Díky části dotace Městské části Prahy 10, Ministerstva kultury a osobním půjčkám jsme mohli vyplatit herecké honoráře a umořit část závazků. V současné době zkoušíme inscenaci, kterou nemáme, kromě příslibů, finančně pokrytou. Peníze, které máme přislíbeny z jiných zdrojů, jsou závislé na smlouvě s magistrátem. Již více než před měsícem byla z naší strany tato smlouva podepsána. Teprve dnes jsme obdrželi informaci, že je podepsána i zástupci magistrátu a peníze by měly být připsány na náš účet v průběhu dvou až tří týdnů, tedy na přelomu měsíců května a června. Snížení námi navrhované částky, jejíž výše byla stejná jako v minulém roce, nás velmi ohrožuje. Jsme stále ještě "nové" divadlo, sídlící mimo centrum, kde bez odpovídající propagace je u některých představení ohrožena návštěvnost. Toto vše nás uvádí do situace, kdy všichni lidé z divadla jsou vystaveni velmi extrémním podmínkám a je otázkou kdo vydrží.
Eva Bergerová, ředitelka
ALFREDVEDVOŘE – scéna pro nové divadlo
Zuby nehty, ale přežijeme! Rušíme domluvené zahraniční hostování a úspěšně započaté síťování s mezinárodní scénou performačního umění. Sedm let je naší strategií efektivita, skromnost a pevné nervy. Zvykli jsme si na džungli grantového systému HMP a opakující
se problémy se zpožděním dotací. Za poslední 3 roky je to pravidelný problém. Provoz divadla jede „tradičně“ na půjčku a také díky shovívavosti věřitelů, umělců a provozního týmu, kterým neplatíme od začátku roku. Informace, kdy peníze přijdou, nemáme. Koncept malého názorově progresivního divadla ALFREDVEDVOŘE je postaven na podpoře mladých neznámých jmen a jejich generačním propojení s mezinárodní scénou. Chlubíme se řadou ocenění a úspěšnou prezentací představení v zahraničí a regionech ČR. Ročně koprodukujeme 8 až 12 premiér. S malým týmem se staráme o téměř stovku tvůrců a divadelních skupin. Podpora města tvořila v loňském roce 5 mil. Kč, což se rovná 62 % našeho celkového rozpočtu. Letos jsme na 53 %, naštěstí jiné instituce naši práci oceňují a přidaly nám! Snížení dotace divadlu ALFREDVEDVOŘE o 20 % je v rozporu s přáním a hodnocením grantové komise (pro pořádek je to -1 mil. Kč, v oficiálních tabulkách je u našeho divadla všude uveden špatný údaj -800 tis.). Snížení dotace jde proti logice propagandy pana radního Richtera. Je manifestací nekvalifikovanosti, diskriminace a veřejné
lži pana radního, že „grantový systém dal šanci i mladým“. Navíc „spravedlivá“ dotace na vstupenku diskriminuje typ scény jako je naše, protože výpočet dotace nemá kapacitní koeficient. Finanční zisk je závislý na fixním počtu míst - máme jich 85. Nehmotný zisk je na
štěstí na penězích nezávislý a v tomto smyslu máme velmi bohaté divadlo!
Šárka Havlíčková, umělecká ředitelka
Výzvu ke Dnům neklidu za Prahu kulturní, Rekapitulaci vývoje kulturní politiky v Praze a text této tiskové zprávy naleznete v českém i anglickém jazyce ke stažení na stránkách www.za-prahu-kulturni.cz.
V Praze dne 19. 5. 2008 jménem Iniciativy pro kulturu
Vladimír Procházka, předseda
kontaktní osoby:
Hana Štulcová, e-mail: stulcova@svandovodivadlo.cz, tel. 602 151 253
Barbora Mertlová, e-mail: mertlova@svandovodivadlo.cz, tel. 602 470 394
Zdroj: tomas@nazabradli.cz