29.10.2019 11:12

ProART připomene výročí Sametové revoluce společným projektem s písničkářem Jaroslavem Hutkou

Minulost mává nám: tanečně-divadelní projekt s hudbou a písněmi Jaroslava Hutky k 30. výročí znovunabytí svobody a demokracie uvedený ve Vile Tugendhat a Káznici na Cejlu v Brně. Představení tanečního divadla reflektující vlastní zkušenosti a názory interpretů-tvůrců na svobodu osobní a společenskou na pozadí písňové a básnické tvorby hudebníka a písničkáře Jaroslava Hutky, přední osobnosti převratu roku 1989 a signatáře Charty 77.

Minulost mává nám
Choreografie: Martin Dvořák a tanečníci
Účinkují: JAROSLAV HUTKA a Martin Dvořák, Kristýna Křemenáková, Lukáš Lepold, Michal Nagy, Jan Neugebauer
19. 11. 19:30 BRNO Káznice na Cejlu
9. 12. 19:30 BRNO Vila Tugendhat

Soubor brněnské ProART Company se ve svých představeních často ohlíží k významným milníkům české historie, potažmo osobnostem českých dějin. Sociální tematiku doposud zpracoval soubor v představeních jako Another Jan (bratři Mašínové), Reality Boulevard (společenský vývoj od roku 1948 do současnosti), Jan (Jan Palach), Pochodně (Jan Zajíc), Přervané životy (oběti roku 1969) a další.

Projektem Minulost mává nám se ProART snaží taneční a koncertní formou připomenout sametovou revoluci roku 1989 a naděje i zklamání vložené do polistopadového vývoje. Osou a hlavním motivem projektu je hudební odkaz písničkáře a básníka Jaroslava Hutky, představitele společenského obrození listopadových událostí roku 1989. Signatář Charty 77 byl pro své společensko-politické postoje pronásledován v dobách normalizace, v osmdesátých letech minulého století žil v emigraci. S pádem komunizmu se navrátil do Československa a stal se jednou z vůdčích osobností a synonymem kulturního převratu.

Tvůrcem večera je choreograf Martin Dvořák, který se pohybuje se svou tvorbou na rozhraní tanečního divadla a současného tance. Průřez díla Jaroslava Hutky slouží jako dramaturgická linie představení. Výběr písní s tematikou vlasti, národa, svobody, naděje, útlaku předznamenává i koncept choreografické práce. Projekt počítá se 4-5 tanečníky a jejich vlastní invencí názorovou i pohybovou. Na základě jejich pohledů, názorů a zkušeností na dějinné události posledních třiceti let a nejlépe i starší bude vznikat choreografický materiál. Principy taneční improvizace spojené s hledáním jasných a zcela konkrétních pohybových obrazů a symbolů vytyčí kreativní pole tvůrců.

https://www.proart-festival.cz/

Autor článku: Převzato z: https://www.proart-festival.cz/

ProART připomene výročí Sametové revoluce společným projektem s písničkářem Jaroslavem Hutkou

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.