Divadla čerpala nejvíc peněz z pražských kulturních grantů
Praha 3. června (ČTK) - Obnovení poradního sboru primátora Pavla Béma pro oblast kultury by mohlo podle odborníků přispět ke zklidnění situace, vyvolané změnou divadelního grantového systému a především zavedením plošné dotace na vstupenku. Ta se vztahovala na všechny soukromé scény, což z celkového rozpočtu na roční granty odebralo 32 milionů korun. Přitom právě divadla, jichž v metropoli působí téměř stovka, dostala v uplynulých pěti letech nejvíce peněz z kulturních grantů pražského magistrátu.
Bylo to zhruba sedmdesát procent z celkové částky přidělené na těchto příspěvcích. Rozdíl mezi divadlem a hudbou je velký; na ni Praha vynaložila asi 14 procent sumy určené na granty, vyplývá z údajů, které magistrát poskytl ČTK. Z částek určených na kulturní granty dostala divadla za uplynulých pět let 514,3 milionu korun. Před pěti lety rozdělili zastupitelé mezi žadatele 68 milionů a loni 130,1 milionu Kč.
Pražský radní Milan Richter (ODS) připustil, že by grantový systém mohl v budoucnu doznat změn. Právě nový způsob rozdělování podpor vyhnal divadelníky a jejich příznivce do ulic. Dvakrát při zasedání zastupitelstva zaplnili Mariánské náměstí a v druhém případě jednání na půldruhé hodiny přerušili. Takzvané Dny neklidu se odrazily i mimo metropoli, petici Za Prahu kulturní na podporu neziskové kultury podepsalo přes 24.000 lidí.
"Pevně doufám, že primátor Pavel Bém brzy postaví svůj poradní sbor, který se rozhodl obnovit. Je jasné, že do hry musí vstoupit nějaký nezávislý subjekt, který se pokusí najít dohodu v situaci, která je v tuto chvíli zablokovaná," řekl ČTK ředitel Národního divadla v Praze Ondřej Černý k dalšímu možnému vývoji.
Podle děkana pražské Divadelní fakulty (DAMU) Jana Hančila problém existuje především v legislativní rovině - v nastavení pravidel, ne v rovině osobního znesváření divadelníků. "Jak komerční, tak nekomerční sféru totiž divadelní kultura potřebuje. Akorát pro obě musí být nastavena jiná pravidla. Tak je to v celém světě včetně té nejkomerčnější Ameriky," řekl Hančil ČTK. Pokud tedy magistrát hodlá soukromé scény z veřejných peněz podporovat, musí to být pomocí podnikatelských grantů či formou partnerství, a ne prostřednictvím grantů určených kultuře neziskové.
V dopise, který vedení DAMU poslalo radě hlavního města, upozornilo, že Praha se pyšní scénami splňujícími nároky živého kulturního dědictví. Navzdory proměnám svých vedení si dokázaly udržet kontinuitu, o níž si například divadla v Británii či USA mohou nechat jen zdát. Spoluvytváří totiž kulturní povědomí návštěvníků. Jejich divák je divákem poučeným, schopným rozlišovat mezi kvalitou a pokleslostí, uměním a diletanstvím.
V posledních týdnech medializovaná vize "rovných podmínek" při rozdělování grantů všem pražským divadlům se podle vedení DAMU míjí s realitou, neboť opomíjí různorodost scén z hlediska repertoáru, početnosti souborů i způsobu, jakým zaměstnávají herce. I proto je nutno rozlišovat mezi divadly veřejné kulturní služby a divadly založenými za účelem zisku. Respektování toho je základem všech evropských dotačních systémů.
Petice Za Prahu kulturní kritizuje i chystanou druhou vlnu transformace pražských divadel. Podle ředitele českobudějovického Jihočeského divadla Jiřího Šestáka totiž zpravidla nejde o hledání lépe fungujícího divadelního organismu s kvalitnější uměleckou nabídkou, ale o snížení nákladů. I zde je problémem nerozlišování specifik ziskového a neziskového sektoru, nerozlišování umění pro nejširší diváckou obec a "vysokého" umění (balet, opera, galerie, symfonická hudba), které má menší počet diváků, zato vysoké náklady.
Zavedení dotace na vstupenku považuje Šesták za nekompetentní řešení. V úvodníku Divadelních novin napsal, že se vlastně jedná o pobídku pro ziskový divadelní sektor s důsledkem odčerpání financí divadlům zřízených za účelem služby, přičemž možnost jiných řešení se nehledá.
Na kulturních grantech Praha rozdělila za uplynulých pět let celkem 715,5 milionu korun. Zatímco v roce 2003 to bylo 90,3 milionu korun, loni už dvakrát tolik. Dalšími desítkami milionů magistrát podpořil různé projekty formou spolupořadatelství, nyní partnerství. Od roku 2003 do loňska tak vydal 283,5 milionu korun, nejvíce peněz na hudební projekty.
Granty hlavního města Prahy dne jednotlivých oblastí kultury v roce 2007
Obor Příspěvek
Divadlo 130,104.000
Tanec 9,265.000
Hudba 25,784.000
Výtvarné umění 14,275.000
Literatura 2,605.000
Film 1,700.000
Ostatní 1,449.000
Celkem 185,182.000
Příklady letos nově rozdělované plošné dotace na vstupenku
Žadatel Tržby Průměrná Dotace
ze vstupného cena vstupenky
Divadlo Ungelt 6,249.411 310 828.224
Divadlo v Řeznické 1,429.159 150 391.435
Dejvické divadlo 4,721.000 204 950.768
Semafor 4,091.156 204 823.923
Divadlo Archa 4,760.229 150 1,033.788
Divadlo na Fidlovačce 20,441.035 210 3,999.025
Divadlo Kalich 47,036.171 423 4,568.379
Letní shak. slavnosti 21,491.049 456 1,936.258
Muchovo muzeum 17,861.632 160 4,586.397
Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy
bor mkv