02.03.2020 10:03

Szymanowského Král Roger v nově otevřené Státní opeře

První premiérou uvedenou na jevišti zrekonstruované Státní opery bude polská tříaktová opera Karola Szymanowského Král Roger. Skladatel operu, nebo jak dílo sám nazýval, „sicilské drama“, složil v roce 1924 a na libretu pracoval společně se svým bratrancem, významným polským básníkem, Jarosławem Iwaszkiewiczem.

Jako titulní postavu opery si zvolil sicilského krále Rogera II., jednoho z nejmocnějších panovníků Evropy 12. století. Ačkoliv k Rogerovým prapředkům patřili normanští Vikingové, dosáhla za jeho vlády Sicílie značného ekonomického a uměleckého rozkvětu i náboženského smíru. Roger byl tolerantní k pravověrným Řekům, Židům i muslimům a obyvatelé ostrova, Sicilané, Řekové a Arabové, žili v relativní harmonické pospolitosti. S postavou krále Rogera se Szymanowski seznamoval při svým cestách na Sicílii, na ostrov s památkami starověké i orientální kultury a raně křesťanského umění. Snad právě proto se Szymanowski rozhodl postavit Rogera do centra kontemplativně pojatého příběhu, v němž je na Rogerův dvůr předveden pohanský pastýř, jehož přítomnost naruší řád zavedených křesťanských hodnot a vidění světa. Střet křesťanského a pohanského světa, světa řádu a světa chaosu, ducha a intuice, je oblíbeným námětem romantické operní literatury – z nejznámějších jmenujme např. Wagnerova Tannhäusera či Parsifala, Massenetovu Thaïs nebo Dvořákovu Armidu. Doba krále Rogera, kdy křesťanští rytíři panovali v Jeruzalémě a muslimská kultura se prolínala s kulturou a filosofií křesťanskou, jako by byla pro romantickou fascinaci střetem duchovního a tělesného ideálním „jevištěm“.

Světová premiéra Krále Rogera se konala krátce po dokončení díla, již v roce 1926, v Národním divadle ve Varšavě. Následovalo uvedení v německém Duisburgu a v roce 1932 byl Roger nastudován v třetím provedení v pražském Národním divadle pod taktovkou tehdejšího uměleckého šéfa opery Národního divadla Otakara Ostrčila. Karol Szymanowski, nejvýznamnější osobnost polské hudby první poloviny 20. století, který měl k Čechám velmi blízký vztah a několikrát Prahu navštívil, se české premiéry osobně zúčastnil. Letošní inscenaci uvedeme v koprodukci s Národní operou ve Varšavě a Královskou švédskou operou ve Stockholmu. Režie se ujme celosvětově známý polský režisér Mariusz Treliński, s jehož přístupem se pražští diváci mohli seznámit v inscenaci Salome v roce 2014. Jevištní podobu díla připravil slovenský scénograf Boris Kudlička, kostýmy vytvořil polský módní
návrhář a výtvarník Konrad Parol.

Po hudební stránce pražskou inscenaci nastuduje Orchestr a Sbor Státní opery pod taktovkou dirigenta a hudebního ředitele Státní opery Karla-Heinze Steffense. V titulní roli se představí polský barytonista Łukasz Golinski, který má s rolí bohaté zkušenosti. Rogera zpíval v Opeře Frankfurt, dále s Orchestra Nazionale dell’Accademia di Santa Cecilia pod taktovkou sira Antonia Pappana, v Národní opeře ve Varšavě a v Královské švédské opeře ve Stockholmu. Také švédská sopranistka Elin Rombo s rolí Rogerovy manželky Roxany již vystoupila ve varšavské Národní opeře a Královské švédské opeře ve Stockholmu. Ve Státní opeře se bude jako Roxana střídat s českou sopranistkou Janou Siberou. Pohanského Pastýře zazpívá ukrajinský tenorista Pavlo Tolstoy, který již dřív tuto roli ztvárnil v petrohradském Mariinském divadle a v Edinburghu ve starší režii Mariusze Trelińského.

V dalších rolích vystoupí čeští sólisté – Josef Moravec (Edrisi), Zdeněk Plech (Arcibiskup) a Jana Sýkorová (Diakonka).

Premiéry 3. a 5. 4. 2020 ve Státní opeře
Reprízy: 12. a 18. 4., 4. a 6. 6. 2020 ve Státní opeře

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: Denisa Rausch

Szymanowského Král Roger v nově otevřené Státní opeře

Inscenace

03.05.2024

Bezruči se v nové sezóně dotknou výzev dnešní společnosti

Ekologie, hledání identity, rozdělená společnost a rodinné vztahy. Dva tituly známé a dva neznámé. V sezóně 24/25 uvede Divadlo Petra Bezruče pod uměleckým vedením Jana Holce Ibsenovo drama Nepřítel lidu, adaptaci novely Viktora Dyka Krysař a v českých premiérách řecké drama Janise Mavritsakise Slepá skvrna a hru kanadského dramatika Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí.

02.05.2024

Ostravské divadlo MÍR připravuje novou inscenaci Mám na tebe chuť a bude hostovat v Praze

Divadlo Mír uvede na domovských prknech už v sobotu 4. května novou inscenaci Mám na tebe chuť a zároveň s ní vyrazí i do Prahy! Pražským divákům navíc nabídne v rámci svého „turné“ také konverzační komedii Česká kletba, která měla v Ostravě premiéru na podzim. Představení v hlavním městě proběhnou v Divadle na Fidlovačce poslední červnový týden.

02.05.2024

Balet Národního divadla Brno přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel

Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil balet o ženě, která změnou šatníku moderní ženy převrátila svět módy vzhůru nohama. Balet Coco Chanel seznámí diváky s některými důležitými aspekty života francouzské vizionářky a samozřejmě klade velký důraz také na elegantní kostýmy ve stylu Chanel, které pro NdB navrhla výtvarnice Ľudmila Várossová.