05.09.2008 00:00

Tanečník používá namísto štětce svůj kostým

VRSTVENÍ – hledání skladby

Olga Škochová Bláhová & Anna Synková, Tereza Wollnerová, Renata Pušová, Ludmila Hošková, Klára Jelínková, Jakub Hybler a Ladislav Železný

pohybová kaligrafie / jazykově bezbariérové / 60 min

Ojedinělý projekt nabízí zážitek z propojení středověkého chorálu, umění sino-japonské tušové kaligrafie, pohybu a projekce. Budete svědky toho, jak se v reálném čase navzájem ovlivňuje, inspiruje a do originálního tvaru skládá několik vrstev kompozice: minimalistický pohyb vokalistek, dynamický tanec a jejich vizuální i zvuková stopa. Živý zpěv vychází z textu milostné Písně písní, zpracované v antifonách konce 15. století. Koncentrované dění na jevišti snímá z neobvyklého pohledu shora kamera, která zachycuje stopu „pohybové kaligrafie“. Obrazové a zvukové situace, které vznikají před očima diváka, asociují motivy z Písně písní.

Hřiště představuje prázdný prostor čtvercového rozměru, podobný japonskému divadlu NÓ. Jsou tu rozmístěny nádoby s barvou, ve které si zpěváci namísto štětce namáčí obuv. K estetice chorálové melodie kontrastuje zvukový design – pracuje s ozvučením nástrojů, pohybové stopy, podlahy i zvukem dechu, a přibližuje divákovi fyzický zážitek zpěvu v pohybu, spojený s tradicí provozování chorálu.

Tanečník používá namísto štětce svůj kostým. Tento způsob práce odkazuje na sino-japonskou tušovou kaligrafii – jediné tradiční vizuální umění, jehož součástí je proces tvorby v čase.

Pro všechny zúčastněné byl projekt, rozložený téměř do dvou let, neobvyklou výzvou ke hledání společného jazyka a k odvaze zapojit se na scéně komplexně, nejen v oblasti vlastní profesionální průpravy.” “Během procesu zkoušení jsme hledali a vytvářeli všechny skladebné prvky kompozice, což je způsob práce běžný třeba v tanečním prostředí, nikoliv v prostředí vokálních interpretů klasické vážné hudby.” říká autorka konceptu, scénografka Olga Škochová Bláhová.

V představení jsou použity originální technologické postupy a vynálezy - v centru pozornosti tvůrců ale zůstává hledání a objevování toho, čeho je člověk schopen při zpěvu a pohybu zároveň.

koncepce: Olga Škochová Bláhová, pohyb,

zpěv a zvuky: Anna Synková, Tereza Wollnerová, Renata Pušová Ludmila Hošková, Klára Jelínková, a další,

technika a technologie: Jakub Hybler, Ladislav Železný, konzultaci poskytli: Marimo Muranari (kaligrafie), Naďa Ito, Dana Šedivá, Lucie Dědičová (čajový obřad), Michal Rataj (kompozice), fotodokumentace: Magdalena Bláhová, Štěpán Valenta, Jakub Hybler

Původní chorální repertoár Písně písní nastudoval Jiří Hodina.

Poděkování: Oldřich Král, Ivo Medek, Štěpán Škoch, Barbora Sojková, Hana Blažíková, Václav Bláha a Jiří Hodina

Premiéra: 12. 9. 2008

Podpořili: MOTUS o.s. – produkce divadla ALFREDVEDVOŘE, Manon Record, game:factory jitex, Magistrát hl. m. Prahy, Ministerstvo kultury České republiky

Podrobnosti (včetně možnosti rezervace) VRSTVENÍ – HLEDÁNÍ SKLADBY, které uvádíme 12.-14.9.2008 zde.

Zdroj: pr-divaci@alfredvedvore.cz

Autor článku: Informace z divadel