16.09.2020 11:47

Klicperovo divadlo připravilo na úvod nové divadelní sezóny obnovenou premiéru Kytice

Klicperovo divadlo připravilo na úvod nové divadelní sezóny obnovenou premiéru Kytice. Úspěšná inscenace, kterou divadlo nastudovalo před šesti lety, byla vůbec poslední režisérkou prací Karla Brožka, který krátce po premiéře v roce 2014 zemřel.

Obnovenou premiéru si vyžádalo staronové obsazení. Původní trojlístek Martiny Eliášové, Zory Valchařové-Poulové a Natálie Holíkové doplní nově tváře souboru - Anna Kratochvílová, Anna Peřinová, Michala Gatialová a William Valerián. Na obnoveném nastudování se podílel umělecký šéf Klicperova divadla Pavel Khek a herec Jan Vápeník spolu s korepetitorem Martinem Sedláčkem, kteří spolupracovali s Karlem Brožkem již při původním zkoušení.

“Připravovat inscenaci Kytice k obnovené premiéře je pro mne pocta i závazek, pro nás s herci je to vlastně velmi náročná práce, protože na každém kroku zjištujeme, jak promyšleně a důmyslně režisér Karel Brožek Kytici zkomponoval,” říká umělecký šéf Pavel Khek.

Nejslavnější dílo miletínského rodáka Karla Jaromíra Erbena bylo poprvé vydáno v roce 1853 jako Kytice z pověstí národních. Od té doby se tato sbírka stala spolu s Májem Karla Hynka Máchy nejvydávanější českou knihou, s doposud více než sto čtyřiceti vydáními. V původním vydání z roku 1853 obsahovala Kytice dvanáct balad, ve vydání druhém v roce 1861 byla ještě doplněna o báseň Lilie. Své vskutku životní dílo psal Karel Jaromír Erben téměř dvacet let.

V hradeckém nastudování nechybí úvodní Kytice, Zlatý kolovrat, Štědrý den, Holoubek, Vodník, úplně první Erbenova balada Poklad, ani slavná báseň Svatební košile.

Představení zdobí scénografie Jana Toboly a kostýmy Ivany Brádkové, ale především také uhrančivá hudba Daniela Fikejze.

Co se vám vybaví jako první, když se řekne Kytice? Zemřela matka a do hrobu dána? Na topole podle skal? Nechoď, dceruško k jezeru? Hrej si – tumáš kohouta? Dej sem dítě? Hoj ty Štědrý večere, ty tajemný svátku? Naše inscenace vás přesvědčí, že Kytice rozhodně nepatří jen do zaprášené archivní poličky s označením „povinná školní četba“! Kytice jako národní poklad, otevírající před námi svět magických balad i moudrostí našich předků. Kytice jako výsostná poezie s romantickým odérem i hororovou patinou. Kytice jako téma viny, trestu a daností zákonů lidských i přírodních. Kytice jako kniha, kterou všichni známe, ale na kterou jsme už možná trochu zapomněli..... Přijďte si osvěžit vzpomínky a užít si jevištní podobu skvostu české literatury do Klicperova divadla!

https://www.klicperovodivadlo.cz/

Autor článku: Martin Sedláček

Klicperovo divadlo připravilo na úvod nové divadelní sezóny obnovenou premiéru Kytice

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.