18.02.2021 17:15

Koronavirová epidemie těžce dopadla na ostravská divadla

Stovky neuskutečněných představení, desítky odložených premiér a chybějící možnost plánovat budoucnost. Koronavirová epidemie těžce dopadla na ostravská divadla. Herci dokonce měnili profese. Z jednoho se stal stolař, z dalšího hrobník. Paralýza pokračuje dál. Jen dvě největší ostravská divadla Národní divadlo moravskoslezské a Divadlo Petra Bezruče odhadují ztrátu na tržbách na 33 milionů korun, zjistila ČTK.

Národní divadlo moravskoslezské (NDM) na loňský rok plánovalo 560 představení. Odehrálo jich 177. Premiéru mělo mít 20 inscenací, nakonec se jich podařilo uvést polovinu. Počet návštěvníků se z plánovaných 250.000 zredukoval na necelých 54.000. „Zaznamenali jsme tržby 13,7 milionů korun z očekávaných 45 milionů," uvedla mluvčí divadla Šárka Swiderová.

Nižší čísla evidují i v Divadle Petra Bezruče, kde počty diváků v minulých letech každý rok atakovaly číslo 30.000. Pandemický rok 2020 číslo zredukoval na 9000 diváků. Divadelníci tak přišli i o dvě třetiny příjmů. „Ekonomická ztráta se dá zatím pouze odhadnout. Vyčíslil bych ji na dva miliony korun," řekl ředitel divadla Jiří Krejčí.

Loňský rok označil za velice zvláštní, smutný, nebezpečný a hladový. „Bohužel i rok 2021 si tímto způsobem klidně pokračuje dál. Zavedl se poněkud zvláštní pracovní režim-nerežim a podivný způsob divadelního fungování. Bude to na dlouho? Neví nikdo. Je třeba si zvyknout. A vize na letošní rok? Hmmmm," doplnil.

Budoucnost je nejistá i podle ředitele NDM Jiřího Nekvasila. „Vize se v této době vytvářet prakticky nedají. Těžko cokoliv předjímat a přesně plánovat. Vadí mi, že o tom, co smíme a co ne rozhodují převážně lidé, kteří většinou neuvažují o významu, smyslu a důležitosti kultury a umění pro společnost," řekl. Dodal, že podle něj vládní úředníci kulturu považují za naprostou zbytnost a zbytečnost. „Ale pak se nemůžeme divit tomu marasmu kolem nás," dodal.

Během doby, kdy byly sály uzavřené, divadelníci nezaháleli. Když mohli, zkoušeli. NDM bylo na jaře aktivní na sociálních sítích a internetu. „Uváděli jsme záznamy našich starších inscenací, živé koncerty nebo talkshow, od podzimu spíše připravujeme nové věci a snažíme se je dostat k divákům prostřednictvím televize nebo YouTube kanálu," doplnil Nekvasil. Pracovnice krejčovských dílen navíc na jaře šily roušky.

Pomáhat se rozhodl i tým Divadla Petra Bezruče. „Desítka pracovníků divadla se připojila k dobrovolníkům v rámci projektu Bo sme partyja. V domovech pro seniory ve svém volném čase pomáhají herci, maskérka, technikář, ale i umělecký šéf," řekla mluvčí divadla Michaela Kubicová. I toto divadlo experimentovalo s novými formáty. Vzniklo zábavné vysílání Bezruči na gauči, na které aktuálně navazuje Čuč Bezruč TV. „Aktuálně se soustředíme na projekt Stará láska nerezaví, ve kterém se s našimi herci a kamerou vydáváme za seniory našeho regionu a společně s nimi představujeme divákům jejich životní osudy," dodala Kubicová.

Autor článku: ČTK: dvc, hj, foto: Divadlo Petra Bezruče

Koronavirová epidemie těžce dopadla na ostravská divadla

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.