19.05.2009 00:00

Světová premiéra Tří fragmentů od Martinů vychází na CD

Praha 19. května (ČTK) - Živá nahrávka nedávno objevených partitur Tří fragmentů z opery Julietta (Snář) Bohuslava Martinů, jejichž světová premiéra se uskutečnila 11. a 12. prosince 2008 v pražském Rudolfinu, vyjde 25. května na CD. ČTK o tom informoval Vladan Drvota z vydavatelství Supraphon, které nahrávku pořídilo. 

Ojedinělé album nabízí mezinárodní obsazení. Pod taktovkou dirigenta Charlese Mackerrase účinkuje Česká filharmonie, v pěveckých partech vystupuje mezzosopranistka Magdalena Kožená jako Julietta, jejímž hlavním partnerem je v roli Michela australský tenorista Steve Davislim. Na provedení se podílejí také pěvci Frédéric Goncalves, Michéle Lagrangeová a Nicolas Testé. Tři fragmenty doplňuje orchestrální Suita z téže opery. 

Prosincovou úspěšnou premiérou Tří fragmentů začal dvouletý projekt Martinů Revisited, který je spojen s 50. výročím úmrtí světově uznávaného skladatele (28. srpna 1959) a zároveň hlavním kulturním počinem českého předsednictví v EU. 

Hudební nastudování sirem Charlesem Mackerrasem (83) je významné již kvůli jeho celoživotnímu propagování a objevování české hudby na světových pódiích i vzhledem k tomu, že v prosinci se s českými filharmoniky loučil. Ačkoliv v minulosti již mnohokrát označil svá pražská vystoupení za poslední. Album je také výjimečné vzhledem k odmítavému postoji hráčů České filharmonie k nahrávání kvůli nevyřešeným autorským právům. 

Charles Mackerras prosazuje díla Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka, k Martinů se dostal později. Fascinovalo jej, že byl také skladatelem moravským, a přitom má jiný výraz než Janáček. "Janáček byl samozřejmě mnohem starší než Martinů, ale takový obrovský rozdíl! Janáček byl zanícený rusofil, nadšený pro všechno ruské, zatímco Martinů se více zajímal o francouzské věci. Vždy jsem se o jeho hudbu zajímal a také se mi velmi líbila," uvedl dirigent.

Magdalena Kožená považuje operu Julietta za nesmírně zajímavou. "Na Juliettě je zajímavý také způsob, jakým Martinů kombinuje různé prvky: mluvené slovo, akordeon... To činí dílo velice živým a dodává mu to až skoro pohádkovou atmosféru," míní pěvkyně. 

Opera zaujímá ve tvorbě Martinů mimořádné místo; autorovi na ní záleželo zřejmě více než na jakémkoli jiném z jeho více než 400 děl. Premiéru měla 16. března 1938 v Národním divadle v Praze. Martinů vytvořil několik skladatelských návrhů k této opeře, toužil ji uplatnit i při koncertech. 

Inscenace je totiž velmi náročná i svými požadavky na početné obsazení. Původně ji zkomponoval v češtině. Chtěl však zajistit dílu odpovídající mezinárodní publicitu, plánoval výňatky z nejdůležitějších scén s již francouzským libretem umístit do francouzského rozhlasu. To se ale podařilo až po 70 letech. 

Šárka Mrázová pba

Autor článku: ČTK