26.08.2021 12:50

Zářijové premiéry v divadle Alfred ve dvoře

“Dávno minulé se mění v nejaktuálnější přítomnost.”
PRESENT: PERFECT, režiséra Jana Mocka

Ve dnech 14., 15. a 16. září se v divadle Alfred ve dvoře uskuteční premiéra a první reprízy nového projektu Jana Mocka s názvem PRESENT: PERFECT.

Představení na hranici divadla a vizuálního umění zkoumá ikonoklastická gesta, kterými se dnes vztahujeme k symbolům vlastní minulosti jako zdroji naší kulturní identity. Originální performerky Irina Andreeva a Tinka Avramova vás provedou muzeem, které má ve své sbírce mnoho cenných historických předmětů - ty ale připomínají jen různé verze významných dějinných událostí a už je obtížné rozlišit které z nich jsou důležité, které je dobré si připomínat a na které je lepší zapomenout.

Reprezentativní prostory ctihodné paměťové instituce se pomalu mění v bizarní “rage room”, ve kterém se události dávno minulé mění v nejaktuálnější přítomnost a z pozapomenuté historie se stává raketomet na současnost.

Koncept, režie, scéna: Jan Mocek
Hrají: Irina Andreeva, Tinka Avramova
Světlo: Václav Hruška
Zvuk: Matouš Hekela

Jan Mocek
Projekty Jana Mocka se pohybují na hranici divadla a vizuálního umění. Ve svých performancích kombinuje prvky popkultury, politiky a dokumentu a zaměřuje se v nich na současná témata. Zářící město (2015), Shadow Meadow (2017), Fatherland (2018), Virtual Ritual (2019), I Am The Problem (2020) jsou jeho poslední inscenace, které se objevily jak na tuzemských, tak na zahraničních festivalech např.: Fast Forward Dresden, Submerge Digital Arts Festival, 4+4 dny v pohybu, Use the City Košice ad.. Své projekty uvádí spolu s Táňou Švehlovou v rámci vlastní produkční platformy SixHouses.
Je členem platformy In-Situ.

Představení se uvádí v anglickém jazyce a vzniklo v koprodukci Divadla Alfred ve dvoře a Sixhouses, za podpory Ministerstva kultury ČR, Magistrátu hlavního města Praha a Státního fondu kultury.

www.alfredvedvore.cz


VZPOMÍNKY NA TOGOLAND
premiéra 6. 9. 2021 | reprízy 7. a 8. 9. 2021 | 20:00

Nová práce skupiny Handa Gote Research & Development pojednává o koloniální minulosti prostřednictvím kombinace archivních materiálů a osobních výpovědí. Čtveřice protagonistů s rozdílnou životní zkušeností se v inscenaci různým způsobem vztahuje k tématu společné minulosti i budoucnosti, rasismu, fake news či reinterpretaci historie.

Projekt, připravovaný od roku 2018, vypráví především o české společnosti, o jejím strachu z cizího a neznámého a o jejích legendách, jakou je třeba ta o české holubičí povaze. Inscenace se snaží balancovat na hraně několika témat a spíše než explicitně odsoudit určité postoje se pokouší diváka znejistit a přinutit ho zaujmout vlastní stanovisko. Kromě xenofobie a postkolonialismu je zde velkým tématem i fenomén fake news a výroba falešných informací, která byla také součástí přípravy samotného projektu a která se propisuje i do silně přikrášlených zpráv a nepravdivých informací,které
o sobě v souvislosti s premiérou vypouští skupina samotná.

„Na začátku jsme uvažovali o tom, proč je mezi Čechy tolik xenofobie i explicitního rasismu a říkali jsme si, že je to třeba i tím, jak jsme byli izolovaní a neměli hlubší kontakty s lidmi z Afriky. Černoch byl u nás většinou jen kuriozita, často legrační. Příklad za všechny je postava Mirečka z filmů o básnících. Přemýšleli jsme tedy o tom, zda by byla situace jiná, kdybychom měli nějakou společnou historii, třeba v podobě koloniální minulosti, byť by byla jen krátká.” říká k inscenaci člen souboru Tomáš Procházka.

Fabulace využívající mnohé reálné detaily a skutečné osoby je základní pracovní metodou inscenace. Handa Gote zde vytváří jakýsi antipod cimrmanovské legendy, která pro mnoho lidí představuje určitou bezpečnou a nezávaznou verzi historie, ve které jsou Češi vždy těmi šikovnějšími a nadanějšími, nakonec však bývají podvedeni a zrazeni. Vzpomínky na Togoland nejsou jen zábavným vymyšleným příběhem o české kolonii v Africe - rozvíjejí svým způsobem tradici legend, které češi vytvářejí sami o sobě, například Rukopisů Královédvorského a Zelenohorského. Skupina Handa Gote Research & Development se od roku 2005 věnuje experimentování s dramaturgií, začleňování nedivadelních prvků do své práce a vývojem vlastního pojetí post-dramatického divadla. Skupina provádí kontinuální výzkum divadelní řeči a laboratorní práci v oboru zvukového a světelného designu, při současném zpochybňování výše zmíněných disciplín. Od roku 2019 jsou rezidentním souborem divadla Alfred ve dvoře. Ke svému patnáctému výročí si skupina nadělila soubornou výstavu Handa Gote 2000-2015 v Galerii NTK Praha. Do konce tohoto roku má také vyjít monografie skupiny.

www.alfredvedvore.cz

Autor článku: Pamela Kuťáková, foto z inscenace: VZPOMÍNKY NA TOGOLAND

Zářijové premiéry v divadle Alfred ve dvoře

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.