02.09.2021 12:05

Novou sezonu Horáckého divadla Jihlava otevřou v sobotu Postřižiny

Horácké divadlo Jihlava zahájí 82. divadelní sezonu 4. záři premiérou hry Postřižiny. Inscenace vznikla pod režijním vedením uměleckého šéfa souboru Michala Skočovského. Pro zpracování díla Bohumila Hrabala se jediná profesionální scéna na Vysočině rozhodla i kvůli vztahu Hrabala k Vysočině. Matka a nevlastní otec spisovatele, kteří jsou předobrazem hlavních postav Postřižin, se poznali, když oba pracovali v pivovaru v Polné na Jihlavsku.

„Je dost možné, že to i málo lidí ví, že oni dva se seznámili v Polné, v polenském pivovaru, že měli svatbu v polenském chrámu," řekla dramaturgyně divadla Barbora Jandová. S Polnou je podle ní spojeno i několik let raného Hrabalova dětství, než s rodinou odešel do pivovaru v Nymburku. Podle dramaturgyně divadla nejsou Postřižiny nastudované Horáckým divadlem příliš popisné. Na pivovar se dívají očima malého dítěte, jehož vzpomínky často neodpovídají realitě.

Roli správce pivovaru Francina ztvární Zbyšek Humpolec, jeho ženu Maryšku bude hrát Sára Venclovská. Roli Francinova bratra Pepina svěřil Skočovský Josefu Kunderovi. „Do role Pepina jsem obsadil výrazně staršího člověka, než je Francin. Přišlo mi to vtipné," řekl Skočovský.

Původním záměrem bylo, vytvořit podle Hrabalovy předlohy vlastní text. Nakonec se nastudoval kus podle upravené dramatizace Jiřího Janků a Petra Svojtky. „Chvilku jsme přemýšleli, že si to napíšeme sami, přečetli jsme asi tři dramatizace a nakonec jsme se rozhodli pro tuto, která byla původně napsaná v roce 2008 pro Městská divadla pražská," řekla Jandová.

Česká divadla podle ní nastudovala podle Hrabalových titulů přes 60 představení. V jihlavském divadle se doposud hrála dvě - v roce 2010 Obsluhoval jsem anglického krále a o dva roky později Ostře sledované vlaky. „Myslím si, že divadlo to (další hru) tomuto třetímu nejpřekládanějšímu autorovi české literatury je dost dlužno," řekla Jandová. Hrabalovo dílo podle ní zapadá i do koncepce 82. sezony, která by měla být laskavá a vstřícná. „Abychom nám a lidem vlévali sílu do žil, že má zase smysl tvořit, že má zase smysl se potkávat," dodala.

V souvislosti s tím, jakými omezeními divadlo prošlo kvůli pandemii koronaviru, je scéna nové inscenace vytvořená tak, aby byla mobilní a bylo ji možné instalovat v případě nutnosti ve venkovních prostorách. Pro venkovní představení platila mírnější protiepidemická opatření.

Den premiéry bude v Horáckém divadle od 09:00 zároveň dnem otevřených dveří, při kterém bude moci veřejnost i do běžně nepřístupného zákulisí. Akci divadlo organizuje šestým rokem v rámci Dnů evropského dědictví. Vstup na prohlídku je zdarma.

https://www.hdj.cz/

Autor článku: ČTK: vkr, ver

Novou sezonu Horáckého divadla Jihlava otevřou v sobotu Postřižiny

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.