22.07.2009 00:00

Duncan Centre má po 17 letech nového ředitele

Praha 22. července (ČTK) - Taneční konzervatoř Duncan Centre v Praze bude mít od září po 17 letech nového ředitele. Stal se jím choreograf a pedagog, absolvent této školy Michal Záhora. Zakladatelka a dlouholetá ředitelka konzervatoře Eva Blažíčková bude ale dál ve škole působit. Jmenování Michala Záhory schválila rada hlavního města. 

Výuka na konzervatoři se inspiruje taneční technikou duncanismu, který vychází z metod slavné americké tanečnice Isadory Duncanové. Počátkem 20. století zavrhla konvenční baletní výrazové prostředky a inspirovala se přirozeným pohybem, antickým uměním a Platónovou filozofií. Blažíčková centrum zakládala především proto, že chtěla zaplnit chybějící prostor pro výchovu profesionálů v oboru moderního a současného tance a tanečního divadla. 

"Myslím, že po těch 17 letech na to mám nárok," řekla ČTK ke změně na postu ředitele školy. "Náruč na to všechno, co chceme dělat, už nestačí jedna," dodala s tím, že bude dále na konzervatoři a v jejích projektech působit. Jedním z projektů, za kterými stojí, je návrh na zavedení školního předmětu pohybová a taneční výchova na základních školách. 

Letos v červnu vyvrcholil velký experimentální projekt, který s desítkami dětí a ve spolupráci s profesionálními tanečníky Eva Blažíčková také připravila. Tanečně-hudební představení Špalíček na hudbu Bohuslava Martinů přivedl k tanci, živé vážné hudbě, vlastnímu tělesnému projevu i přemýšlení o něm desítky dětí, které se tanci a divadlu běžně nevěnují. Představení sklidilo obrovský ohlas publika, ale i kritiky a zejména samotných účastníků. 

Škola Isadory Duncanové během let své existence v různých světových metropolích rozpoutala lavinu, jíž se moderní tanec ubírá dodnes. V pojetí této filozofie není tanec jen estetickým pohybem. Tanec by měl být pojítkem mezi myšlenkami tanečníka a jeho přirozeným kultivovaným pohybovým výrazem. 

V letech 1931 a 1932 působila škola Isadory Duncanové vedená její sestrou Elizabeth v Praze a našla si zde přímou pokračovatelku duncanovského stylu v osobě Jarmily Jeřábkové. Jarmila Jeřábková je považována za průkopnici moderního tance v Československu. V letech, kdy jakákoliv tvorba programově se hlásící ke svobodě lidského sebevyjádření byla odsouzena k živoření v umělecké ilegalitě, se Jeřábkové podařilo vychovávat pokračovatelky této filozofie tanečního projevu. 

Eva Blažíčková je žákyní Jarmily Jeřábkové a nositelkou štafety, kterou jí Jeřábková veřejně předala. Tento odkaz rozvíjí celý svůj umělecký život ve své pedagogické, taneční a choreografické tvorbě. Po Jeřábkové je pojmenována mezinárodní choreografická cena pro evropské tvůrce, která se každoročně koná v Duncan Centre. 

Markéta Horešovská mkv 
 

Autor článku: ČTK