21.12.2021 10:50

Evropská filmová premiéra sociálního divadla: Každý odněkud pocházíme

Herci “s hendikepem” ze čtyř zemí vypráví příběhy migrace
KAŽDÝ ODNĚKUD POCHÁZÍME | We All Come From Somewhere

Závěrem letošního roku se ONLINE v digitálním zpracování evropské inscenace představí 4 divadelní soubory ze 4 zemí, které pracují s herci se zdravotním postižením. Spolu s Bohnickou divadelní společností při Studiu Citadela se v mimořádném uměleckém projektu s podporou programu Kreativní Evropa opět setkávají performeři z Itálie, Irska a Řecka.

“Žádný z nás neopouštíme domov, pokud bolest, která má přijít, je větší než bolest, kterou necháváme za sebou.”


Každý odněkud přicházíme | We All Come From Somewhere

Premiéra evropské filmové inscenace 7. 12. 2021, Řecký filmový archiv, Athény
Premiéra evropské divadelní inscenace 24. 1. 2020, Divadlo U hasičů, Praha

ONLINE PREMIÉRA ČR V PROSINCI 2021
(CC verze s českými titulky)


Netradiční filmové vyprávění traduje odvěký příběh migrace (nejen) lidského druhu - na pozadí putování Matky s Dítětem, kteří byli nuceni opustit domov. Matka se snaží vysvětlit, proč…

Ve snímku vystupují společně s Bohnickou divadelní společností při Studiu Citadela performeři z Irska, Itálie a Řecka: KCAT–Equinox Theatre Company (Callan), Nazareno Cooperativo (Carpi) a THE.AM.A Theatre of disabled people (Athény).Tato jedinečná spolupráce se zrodila z intenzívních tvůrčích setkání experimentujících umělců s postižením z různých koutů Evropy. Scénář byl inspirován autentickými rozhovory s uprchlíky ve všech čtyřech zemích.

Hra měla premiéru v nastudování čtyř souborů na jediné scéně v Divadle U Hasičů v Praze v lednu 2020 – s nástupem koronavirové pandemie byl projekt, který předpokládal další společná nastudování inscenace/turné po Itálii, Řecku a Irsku, o rok prodloužen a výsledně převeden do podoby audiovizuálního díla.

Jmenované divadelní soubory s pomocí lokálních filmových týmů následně vytvořily a natočily v průběhu roku 2021 ve svých zemích sekvence filmové adaptace, tzv. „filmed performance“.

Tvůrčí proces, podpořený divadelními a filmovými profesionály, je založen na participativním přístupu sociálního divadla. Dává hercům se specifickými potřebami příležitost podělit se o své příběhy, sdílet odlišnosti a vší silou společné výpovědi bojovat proti společenským předsudkům, bariérám i potenciální diskriminaci. Na pozadí realizované divadelní inscenace (v české režii) se jednotlivé umělecké soubory dále inspirovaly shromážděnými autobiografickými příběhy, tématy migrace a migrační xenofobie. Každý soubor realizoval konkrétní „dějství“ filmového příběhu podle svých specifických zkušeností a originálního rukopisu.

Tvůrci se přitom snažili důsledně vyhýbat snadným řešením a černobílé verzi skutečnosti. Citovat lze z komentáře k původnímu divadelnímu scénáři Silvie Chiodin: V téhle hře nenajdete žádné bídníky ani spasitele. Jsou jenom muži a ženy.

Filmovou adaptaci divadelní inscenace můžou diváci zhlédnout s českými titulky zdarma online na webu www.weallcomefromsomewhere.com od 20. prosince 2021.

Filmová adaptace v principu staví obdobně jako původní divadelní premiéra na fyzickém herectví a nonverbálním výrazivu.

“Naše nastudování je svého druhu tragikomická hra s předsudky. V české kotlině zahlédneme dneska reálného uprchlíka povýtce jen z televizní obrazovky nebo na internetu. Optikou bulváru a populistických statusů se obáváme čehosi nepěkně virtuálního. Osudy migrantů k nám přicházejí v mediální zkratce – a my se pak chováme zkratkovitě. Přitom tu s námi vcelku spokojeně žijí už léta v početné diaspoře Vietnamci nebo tisíce utečenců z oblastí válečných konfliktů, bosenští muslimové, političtí běženci z bývalého Sovětského svazu, … Zkrátka z dob, kdy pranýřování migrace nebylo ještě v kurzu,” říká dramaturgyně českého souboru Vendula Kodetová.

“Vyprávíme zároveň i příběhy samotných herců, protože nálepku jinakosti, cizince mezi svými můžete nenápadně dostat, i když jste tady doma. Třeba když máte za sebou zkušenost psychiatrické léčby, tak jako herci Bohnické divadelní,” dodává.

S nadsázkou vykračují tvůrci naproti společenským stigmatům, která i je samotné obvykle činí bezdůvodně méně schopnými než lidi takzvaně normální.

Koprodukční filmová performance nemá rozhodně ambici zatřást s nadsázkou jen našimi fóbiemi z jinakosti – nad rámec uměleckého počinu dává hercům se zdravotním postižením příležitost představit jejich specifickou tvorbu v digitální podobě po celé Evropě.

Česká sekce filmové adaptace

Divadelní režie a dramaturgie: Vendula Kodetová. Choreografie: Vendulka Burger, Ivana Hessová. Výprava: Andrea Králová. Make-up: Barbora Zitová. Kamera: Jaromír Herskovič. Asistent kamery: Šimon Herskovič. Skript: Vendulka Burger. Zvuk: David Hýsek. Scénář: Demian Fox. Střih: John Loftus. Filmová režie: Marek Dušák. Produkce: Kristýna Milaberská, Flying Factory.


Projekt POWER je realizován od roku 2018 ve spolupráci 4 evropských organizací, které dlouhodobě realizují divadelní, divadelně terapeutické a sociálně rehabilitační tvůrčí aktivity s klienty/herci se zdravotním postižením. Projekt podpořený z prostředků Evropské unie v programu Kreativní Evropa se zabývá za pomoci specifických divadelních prostředků fenoménem migrace a spojitých společenských předsudků – optikou lidí, kteří jsou sami často ignorováni a marginalizováni.

Obecným cílem projektu je dále zviditelnění, koncepční propagace uměleckých produkcí, jež aktivně zapojují osoby se znevýhodněním, a přirozené sociální začleňování osob s postižením prostřednictvím tvůrčí spolupráce.

Profily souborů/organizací

FB @CreativeEuropeEU @bohnicka.divadelni @studio.citadela @EquinoxKCAT @kcatarts @theamaproductions @Nazareno.coopsociale @festivaldelleabilitadifferenti

www.studiocitadela.cz
www.power-creative.eu

#POWER #inkluze #CreativeEU #socialtheater #refugees #migration # differentabilities

Projekt POWER je spolufinancován z programu Evropské unie Kreativní Evropa. Další podpora: Ministerstvo kultury ČR, Hl. m. Praha, Státní fond kultury ČR, MČ Praha 1.

Autor článku: Vendula Kodetova

Evropská filmová premiéra sociálního divadla: Každý odněkud pocházíme

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.