01.07.2022 15:15

TANUM – nová komunikační platforma Asociace tanečních umělců ČR s odbornou veřejností a představiteli státní správy

Asociace tanečních umělců České republiky (ATU ČR), profesní organizace, která sdružuje taneční instituce a individuální umělce, dlouhodobě napomáhá rozvíjet taneční umění v ČR a zlepšovat ekonomické a sociální podmínky umělců v této sféře. Nyní ATU představila nový projekt TANUM (TANeční UMění), který se zabývá těmi nejpalčivějšími současnými problémy tanečního žánru. Nový projekt, který byl podpořen Norskými fondy, poběží až do konce roku 2023.

Klíčové aktivity projektu se zaměřují na zpracování prostorové a finanční analýzy potřeb a podmínek pro výkon umělecké práce v rámci nezávislé taneční scény ČR versus veřejně zřizovaných divadel s baletními soubory. Dále na zpracování analýzy a definici Statusu profesionálního umělce. V neposlední řadě pak na posílení dovedností a kompetencí jednotlivých členů Asociace tanečních umělců ČR, což bude realizováno formou webinářů, vzdělávacích seminářů a odborných workshopů (za účasti zahraničních expertů). K podpoře spolupráce členů Asociace tanečních umělců ČR a členů Strategického týmu z regionálních kulturních center a následné komunikaci s představiteli veřejné státní a regionální správy ČR bude sloužit nová komunikační online platforma TANUM.

„Jako Asociace tanečních umělců České republiky považujeme za nutnou otevřenou diskuzi o současné kritické situaci a podfinancování oboru tanečního umění. Pokud nechceme nezávislé taneční soubory a umělce nechat napospas prohlubující se kulturní a ekonomické krizi, rádi bychom pokračovali v diskuzi o hledání společného řešení,“ vysvětluje Linda Svidró, předsedkyně Asociace tanečních umělců České republiky. „Je naší ostudou, že nemůžeme vyhovět opakovanému intenzivnímu volání po narovnání finančních podmínek pro oblast tance a pohybového divadla v grantových systémech MHMP a MKČR. Nemáme argumenty, jak vysvětlit, že nepodpoříme zaměstnanost v tanečních souborech stejně, jako tomu je v činoherních divadlech. Je přitom neoddiskutovatelným faktem, že tanec a nonverbální umění jsou významnými reprezentanty pražského umění z hlediska nezbytné kvality a diverzity živého umění včetně kulturní turistiky a zahraniční reprezentace Prahy.“

„Od Statusu profesionálního umělce si slibujeme zajištění základních společenských a existenciálních jistot pro všechny pracovníky v kultuře a zároveň tolik potřebnou emancipaci tance napříč všemi uměleckými obory,“ doplňuje Pavel Knolle, místopředseda Asociace tanečních umělců ČR.

Podrobnější informace o novém projektu najdete na webové stránce: www.atucr.cz.

Autor článku: Johana Mravcová

TANUM – nová komunikační platforma Asociace tanečních umělců ČR s odbornou veřejností a představiteli státní správy

Zprávy

30.06.2025

Novým šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie bude od sezony 2028/2029 Jakub Hrůša

Světově uznávaný dirigent s českými kořeny Jakub Hrůša se na podzim 2028 stane šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie. Mandát bude pětiletý, nicméně obě strany vnímají jeho jmenování jako začátek dlouhodobého vztahu a očekávají, že budou chtít ve spolupráci pokračovat i v budoucnu. Jakub Hrůša nastoupí po stávajícím šéfdirigentovi a hudebním řediteli Semjonu Byčkovovi, který loni na jaře oznámil svůj odchod z čela prvního českého orchestru po završení své desáté sezony.

30.06.2025

Zemřel mim Ctibor Turba

Herec, mim, choreograf, režisér a pedagog Ctibor Turba, který dnes zemřel ve věku 80 let, je legendou české pantomimy, kterou proslavil i v zahraničí. Výčet jeho aktivit – od účinkování a režírování na divadle a ve filmu až po pedagogickou činnost doma i ve světě – je úctyhodný a spolu s Borisem Hybnerem se stal koncem 60. let spolutvůrcem nového proudu pantomimy, který se vymezoval vůči klasické marceauovské pantomimě představované tvorbou Ladislava Fialky.

30.06.2025

Národní divadlo Brno hlásí nejúspěšnější sezonu v historii

Národní divadlo Brno zažilo letos opravdu mimořádnou a úspěšnou sezonu! I když v kamenných budovách skončilo se svou činností, během léta bude hrát venku na Biskupském dvoře, na hradě Špilberk, a také na festivalech v Macau, Budapešti a Regensburgu. Už teď ale hlásí rekordní počet diváků – přes 261 tisíc lidí, kteří naplnili sály téměř z 81 %. Tržby za prodané vstupenky překročí 108 milionů korun.