08.04.2010 00:00

Před koncem sezony není jasné, kdo povede Státní operu od podzimu

Necelé tři měsíce zbývají do konce divadelní sezony i prodlouženého mandátu ředitele Státní opery Praha Jaroslava Vocelky. Přesto stále není jasné, kdo operní dům povede v příští sezoně, ani zda zůstane státní příspěvkovou organizací, nebo se bude na jejím provozu nějakým způsobem podílet město. Pražský radní pro kulturu Ondřej Pecha řekl, že město není schopné provoz Státní opery zaplatit.

Loni v červnu se přitom Praha s ministerstvem kultury dohodly, že do roka představí společný projekt spravování opery. Podle předběžné dohody by se Praha zavázala k ročnímu příspěvku 100 milionů korun. Město přes urgence ministerstva tento materiál neprojednalo, pouze prošel výborem pro kulturu a volný čas, který jej vzal na vědomí. Již tehdy Praha říkala, že chce vyjádření odborníků kvůli plánované transformaci příspěvkových organizací města.

Státní opera Praha dosud hospodařila s rozpočtem zhruba 260 milionů korun ročně, od ministerstva loni dostala asi 138 milionů korun, příjmy z vlastní činnosti byly přes 116 milionů korun. Letos dostal operní dům od ministerstva kultury 139 milionů korun, řekl  mluvčí ministerstva Jan Cieslar. Pokud by se podle Pechy měla Státní opera Praha kvalitou vyrovnat jiným evropským operním domům, potřebovala by aspoň dvojnásobnou dotaci. Vídeňská opera podle něj dostává v přepočtu asi miliardu korun.

Ministerstvo se už na podzim rozhodlo pro samostatný postup, plánovalo vytvořit expertní tým, ustanovit komisi pro výběr nového ředitele, s experty chtělo projednat vizi budoucího fungování Státní opera Praha a vypsat nové výběrové řízení. Před několika dny ministr Václav Riedlbauch v tisku uvedl, že má několik tipů na ředitele, a pokud by se vypisoval konkurz, mělo by to být "velmi rychle".

Pecha také řekl, že se s ministerstvem kultury shodli na tom, že je třeba nejprve stanovit, kolik se v Praze může "uživit" operních nebo baletních souborů i orchestrů. To by měl říci tým nezávislých odborníků. Podle města i ministerstva kultury je ale náročné experty nalézt, většina odborníků je prý spojena s organizacemi, kterých by se posudek mohl dotknout.

Podle zastupitelky Jany Ryšlinkové  ale nemůže být problém stanovit, kolik souborů se v Praze "uživí". Podle ní jde o neschopnost vedení města.

S možným převzetím Státní opery Praha Prahou souvisí podle města i ministerstva kultury další osud Hudebního divadla Karlín, které patří mezi příspěvkové organizace města, jež by se měly transformovat. Podle některých názorů je dramaturgie obou scén do jisté míry podobná. Praha transformaci divadel delší dobu připravuje, nechce ji ale spustit, dokud nebude jasné, kolik scén může v Praze vedle sebe fungovat.

Hospodaření hudebního divadla dnes také někteří členové kulturního výboru kritizovali. Upozorňovali na to, že divadlo dostává od města ročně asi 67 milionů korun, přitom prý připraví pouze jednu premiéru a odehraje kolem 180 představení.

Zdroj: Šárka Dvořáková, Markéta Horešovská, rot

Autor článku: ČTK