15.09.2010 00:00

Bio divadlo Napříč.CZ v sezóně 2010/2011

Alternativní sdružení brněnských tvůrců ze sdružení Napříč přichystalo pro své fanoušky do nové sezóny překvapení v podobě nově zformovaného divadla Napříč.CZ. Hned na úvod předesílá světovou premiéru představení Biomandragora 2.0 brněnské umělkyně, striptérky a feministky JiřinyPříč.

Autorské divadlo Napříč.CZ hodlá pokračovat v zaměření především na vesměs mladé, inteligentní publikum vyznávající bizarní humor a provokující kontroverzi. Divadlo Napříč.CZ usiluje o distanc od současné inscenační praxe většiny divadel, snaží se hledat svou vlastní jevištní poetiku a jeho směřování je postaveno na konceptu biodivadla. Tím se rozumí specifické divadlo, které uvádí převážně původní autorské hry, není primárně provozováno za komerčním účelem, herci jsou schopni vykonávat i další profese, scénografie je spíše minimalistická, užívá ready-mades prvků, inscenace bývají často site-specific, žádný z herců takového druhu divadla nepodstoupil výraznou estetickou úpravu, zejména plastickou operaci. Divadlo Napříč.CZ hledá inspiraci v nejrůznějších oborech, počínaje kvantovou fyzikou, přes sociologii až po pop kulturu.

Dramaturgická linie této sezóny divadla Napříč.CZ nazvaná poněkud ambivalentně Przníme klasiky nenakládá s klasickými autory nijak uctivě, interpretuje je svévolně, balancuje na hranici nevkusu a možné žaloby. Snaží se přímočarými prostředky odrážet ducha doby oscilací mezi dvěma aktuálními společenskými paradigmaty - “vše je možné” a “vše je podvod”.

Tuto lini reprezentují postmoderní drama Josefa Prokeše Emodrink z Elsinoru v režii Lukáše Jungy. Svéráznou adaptaci Shakespearova Hamleta zasazenou do night clubu Elsinor, kde se mezi hosty objevuje technocoura i emoboy, dobře ilustrují slova „Zda zit ci nezit, to je oc tu bezi“, která jsou čtena bez diakritiky z esemesky mobilu. Druhým titulem dramaturgické linie je divadelní projekt Cooltourbus Roberta Krále zasazený do skutečného, jedoucího autobusu. Dnes již zesnulý klasik Michael Jackson tu vstává z mrtvých a plní cestujícím nejrůznější běžná, morbidní či bizarní přání, například přání pubertální Renaty dosáhnout největšího orgasmu svého života, jak o něm četla v časopise Bravo gel. Posledním klíčovým titulem dramaturgické linie Przníme klasiky je již zmiňovaná světová premiéra hry Biomandragora 2.0 s podtitulem divadelní mash-up. Půdorys hry vychází ze hry renesančního klasika Niccolo Macchivelliho, lépe řečeno z překladu originálu pořízeného automatickým překladačem Google Translator. Komedie se odehrává ve virtuálním prostoru nových médií a jiných potěmkinovských iluzí, Syr už je člověkem jen napůl a transformoval se v elektronického přítele Ajpoda. Jen stesk toužícího milence zůstává odvěků tentýž - “proč si ty nejlepší a nejkrásnější ženský najdou vždycky toho největšího pitomce”. Divačky se mohou těšit na charismatického Zdeňka Filipce či půvabnou, teprve sedmnáctiletou Veroniku Troppovou.

Divadelní dění doplňuje i v nové sezóně, jak jsou fanoušci Napříč.CZ zvyklí, doprovodný umělecký program. Již během prázdnin se uskutečnila performance Morální bahno a industriální happening Haldy napříč. Dále čeká diváky DVD křest nezávislého snímku Doprdelesvěta!, výstava počítačem generovaného umění kurátora Toma Staudka či slavnostní odhalení architektonického návrhu Pýcha Brna.

Zdroj: tereza.fouskova@napric.cz

Autor článku: Informace z divadel