17.09.2010 00:00

FARMA I BEZ JESKYNĚ JEDE DÁL

Ani  jedinečný úspěch v zahraničí, řada cen a hostování na předních světových festivalech, ani grantová podpora, nezabránili tomu, aby se mezinárodní divadelní studio Farma v jeskyni, jeden z nejúspěšnějších reprezentantů české kultury, neocitl doslova na ulici, bez zkušebního prostoru. 

V neděli 12. září  v 18. hod. se loučí podvečerní fiestou s Prostorem Preslova 9 v parku Portheimka na Smíchově,  kde ještě do června rezidenčně  působila. Během ní odehraje  mimo jiné fragmenty ze svých inscenací a projektů. .

Na aktuální situaci jsem se zeptali ředitele a režiséra souboru Viliama Dočolomanského:

Na  některých  internetových portálech se během divadelních prázdnin objevila zpráva, že Farmě v jeskyni hrozí ztrátou prostoru v Prestově ulici, dočasné pozastavení činnosti až zánik. Pro mnohé diváky a příznivce rychlá strohá a nepochopitelná zpráva. Jak k tomu vlastně došlo ?

Budova „Prostor Preslova 9“ je v havarijním stavu z důvodu elektřiny – jak Švandovo divadlo se svým skladem, tak Farma v jeskyni museli prostory vyklidit. Farma v jeskyni šest let čeká na souhlas města Prahy udělený Švandovu divadlu, aby Švandovo divadlo mohlo využít své investiční prostředky, kterými disponuje k rekonstrukci této budovy. Vzhledem k tomu, že souhlas doposud nebyl udělen, dostala se budova do havarijního stavu.

Nicméně idea, aby Farma v jeskyni rekonstrukcí budovy Preslovy 9 vytvořila Residenční a zkušební prostor FARMA, stále trvá. Ale je teď podle slov ředitele Švandova divadla, Daniela Hrbka, víc ohrožena rozhodnutím k zahájení transformace Švandova divadla.

Farma v jeskyni pravidelně dostává granty nejenom od českých institucí jako MK ČR, MHMP, ale  i ze zahraničí mimo jiné z evropského programu Culture 2000.  Mnozí mají pocit, že Farma v jeskyni je  „za vodou“, že je zabezpečena.   Proč taková podpora nestačí ?

Farma nebyla v žádostech o dotaci na činnost nikdy opomíjená nebo přehlížená. Ve své  kategorii získávala jednu z nejvyšších dotací.

A v tom je právě problém. I přes všechny ocenění, přízeň Švandova divadla, které Farmě poskytlo zázemí, a to, že byla Farma „miláčkem grantových komisí“ – přes všechny výhody se ani Farmě nepodařilo udržet kontinuální, dennodenní činnost a tvorbu souboru tohoto typu o střední velikosti / 8 herců, produkční, technik, režisér, externisti, účetní / po víc než několik let. Proto je jasné, že to v této zemi není možné.

Milionová dotace na celoroční činnost, když si to všechno spočítáte /pronájem budovy, kancelář, elektřina, topení, symbolické honoráře atd…/ stačí zhruba na tři měsíce činnosti.
Snažili jsme se dofinancovávat činnost i z jiných zdrojů /zmíněný evropský grant Culture 2000/, ale na to se nedá spoléhat a je to daleko nad rámec práce jedné produkční a jedné externí fundraiserky, které by pak nemohli dělat pro soubor nic jiného.

Peníze, které Farma vydělala na zahraničních festivalech, použila na dofinancování činnosti v Preslovce – dílen, prezentací, přednášek a představení zahraničních umělců. Byla to investice jak pro české a zahraniční zájemce a účastníky dílen, tak pro stálé herce Farmy, kteří měli možnost pracovat se špičkovými světovými tvůrci a lektory a díky tomu růst.
Vzhledem k tomu, že Preslova je prostor technicky nevybavený, každé i naše vlastní představení muselo být nákladně dotováno. Podobně to bylo s celkovým provozem budovy, který byl nákladný již jen z důvodu například neefektivního a drahého vytápění.

Tři roky takového fungování v provizoriu nás finančně vyčerpaly. Všechno jsme to dělali proto, abychom přesvědčili instituce o potřebě Rezidenčního centra FARMA, které by podporovalo kontinuální tvorbu a mohlo by pomoci s chybějícími zkušebnami (mnohým stagionám zkušebny chybí, nebo by jich potřebovali víc – Ponec, Nod, Alfred atd…) Zároveň jsme tak odzkoušeli provoz v provizorních podmínkách a naučili diváky a veřejnost budovu pravidelně navštěvovat a dnes už jsme perfektně připravení na provoz „naostro“ po plánované rekonstrukci.

Ve spolupráci s Danielem Hrbkem a architekty Steinbachovou a Rusinou jsme vypracovali architektonickou studii, kterou jsme předložili magistrátu. Zorganizovali jsme Festival Farma 2007, abychom na budovu upozornili atd…

Farma v jeskyni mnohokrát reprezentovala  českou kulturu na předních světových divadelních a tanečních festivalech. Někdo by mohl namítat, že se může život jenom hostováním, když je tam tak úspěšná.  Je ztráta prostoru v Praze  pro vás opravdu likvidační ?

Existence souboru, který rozvíjí kromě tvorby inscenací i výzkum vybraných kulturních terénů a výzkum interpretační, organizuje a pořádá mezinárodní dílny a přednášky, a jeho prioritou je denní práce na rozvoji každého ze svých členů, se těžko bez budovy obejde a s budovou souvisí z právě výše zmíněných důvodů.

Soubor kromě uměleckých výstupů v podobě inscenací odevzdává své zkušenosti dílnami a výzkumem. (doktoranti: Vavříková, Varadzinová, Dočolomanský vystudovali u Prof. Jaroslava Vostrého a učili se reflektovat právě tvorbu souboru).

To, co se  odehrává na výzkumných cestách, kde naši členové navazují pracovní vztahy s lidmi jiných kultur a kontextů na bázi výměny kulturního projevu jako lidské zkušenosti, má hluboký přesah a smysl nejenom pro samotné zúčastněné.

Žijeme v terénu , kde si většina smrtelníků pod nutností podporovat kulturu pomyslí „ať si na sebe vydělají, když jsou tak dobří!“. To je realita. Její součástí také je, že takhle nevýdělečnou činností se u nás nedá uživit rodina, a proto dále nemůžou pokračovat někteří herci a herečky, kterým se narodili děti.

Co taneční nebo jiné neziskové divadla,  udělat, aby si  kompetentní instituce uvědomili jedinečnost práce těchto divadel a začali je brát jako rovnocenné partnery ?
 
Když odpovím za nás, tak už nic. Už jsme udělali, co bylo v našich silách. Instituce ať se rozhodnou, co je jejich prioritou při rozdělování financí pro divadla – jestli chtějí vsadit na kontinuitu činnosti souboru, který se etabloval anebo ne. Je veliký nepoměr mezi podporou divadla tzv. dramatického ansámblového typu  a toho druhého, tzv. nezávislého, co je asi všechno ostatní, co nevzniká převážně na základě interpretace psaného textu.

Českou republiku víc reprezentují soubory tzv. nezávislé, protože jsou víc zvané na festivaly do zahraničí.

Jak  v nebližší době budete dál  fungovat ? Budou mít  ještě čeští diváci letos možnost, kromě rozlučkového  happeningu,  vidět  její  představení  ?

Farma pojede dál. S naší nejnovější inscenací Divadlo/The Theatre se představíme  na festivalu v Plzni. Reprízy Divadla  a Čekárny uvidí diváci  v listopadu a  prosinci v Ponci a Nod Roxy.  Budeme  pořádat nových cyklus veřejných prezentací dílen po názvem AKCE. Pokračují i hostování v zahraničí.  V říjnu se chystáme na festivaly do Bosny a Hercegoviny a do Itálie.

Zatím netušíme, kde bychom mohli zkoušet náš nový projekt – provizorní azyl v suterénu činžáku, kde zatím jsme, je dobrý pro to, aby scény a kostýmy byly v suchu, ale zkoušení tam bude těžší.  

Budeme muset redukovat počet členů a uvidíme, co bude dál…

Připravil: Marek Godovič pro Taneční zónu

Zdroj: jana.navratova@divadlo.cz

Autor článku: příspěvky veřejnosti