30.09.2010 00:00

Altistka Sýkorová bude častěji zpívat českému publiku

Přední česká altistka Jana Sýkorová, která se úspěšně prosadila v zahraničí, se bude v nadcházejících měsících více objevovat na českých pódiích. Nejbližší vystoupení se uskuteční tento čtvrtek a pátek s Českou filharmonií a německým dirigentem Ingo Metzmacherem v pražském Rudolfinu, kde zazpívá v Brahmsově Rapsodii pro alt. V listopadu ji v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě čeká debutová role Charlotty v Massenetově opeře Werther. Jedním z důvodů častějšího pobytu v Česku je i rodina. Jak uvedla v rozhovoru pro ČTK, svůj čas dělí mezi pěvecké a mateřské povinnosti.

"Vzhledem k tomu, že mám pětiletou holčičku, zařekla jsem se, že vícekrát než jednou ročně ji nebudu dlouhým pobytem v zahraničí zatěžovat a nebudu se o více než jednu inscenaci ročně ucházet," řekla Sýkorová. Letos si zahraniční angažmá již splnila, a to rolí Maddaleny ve Verdiho Rigolettovi ve francouzském Dijonu. Nastudovala ji pod vedením uznávaného režiséra Yvese Beaunesneho.

Pěvkyně má letos za sebou také několik koncertů v Německu a nové uvedení Bizetovy Carmen v Ostravě. "Nakonec jsem do ní vstoupila letos na jaře a je to moje sedmá inscenace, když nepočítám Londýn (Královská opera Covent Garden). Vzápětí jsem se dohodla s tamním novým šéfem Robertem Jindrou, že spolu na podzim provedeme Massenetova Werthera," doplnila. Role Charlotty podle ní určitě patří mezi její vysněné a tuto příležitost uvítala, navzdory jistému nepohodlí, které dojíždění do Ostravy pro ni a její rodinu představuje.

V říjnu zazpívá v Praze ještě v Mahlerově Druhé symfonii v doprovodu Pražských symfoniků a dirigenta Tomáše Netopila, poté ji čeká předvánoční koncert s dirigentem Jakubem Hrůšou v tokijské opeře.

Na "mateřské" scéně Státní opery Praha byla její poslední premiérou Troškova Carmen v roce 2004, kromě koncertního provedení Griegova Peera Gynta a Saint-Saënsových Perských nocí s Helenou, zatímco v zahraničí od svého návratu z rodičovské dovolené v roce 2006 absolvovala čtyři operní premiéry.

Sedmatřicetiletá Sýkorová se domnívá, že v její kariéře právě přichází čas na roli Azuceny ve Verdiho Trubadúrovi. V budoucnu by si také ráda zazpívala Saint-Saënsovu Dalilu. A chtěla by se také vrátit k Ulrice ve Verdiho Maškarním plesu a Ježibabě v Rusalce, které již nastudovala a dlouho nezpívala. "Na nic ale nespěchám, všechno má svůj čas," míní.

S pětiletou dcerou Kateřinou jí pomáhají obě babičky a manžel. Na krátké koncertní výjezdy ji totiž s sebou nebere. "Pracovní nasazení bývá intenzívní, nemohla bych se jí dostatečně věnovat a soustředit se na svou práci," připustila. Pokud ale tráví v zahraničí při studiu operní inscenace a sérii následných představení měsíc nebo dva, dcera ji doprovází.

"Je prima, že Kačenka má operu ráda a 'moje' tituly jako Carmen nebo Rigoletto navštěvuje s naprostou samozřejmostí. V Covent Garden hráli v Carmen na scéně i kůň, oslík a slepičky. To hned návštěva opery nabývá na zajímavosti. A co teprve v zákulisí," dodala. Když jsou spolu doma, nejraději si prý společně hrají pexeso, na koníky nebo na ježibabu. V tom už se podle ní pěvkyně od žádné jiné maminky neliší.

Zdroj: Šárka Mrázová, hš

Autor článku: ČTK