03.11.2010 00:00

Šéfdirigent ND: Zvednout platy hráčům se mi ještě nepodařilo

Šéfdirigenta opery Národního divadla v Praze Tomáše Netopila znepokojuje současná nepříznivá finanční situace divadla. Na první české scéně působí již druhou sezonu a při svém nástupu sliboval, že bude usilovat o zvýšení platů hráčů v orchestru. V rozhovoru s ČTK ale připustil, že se mu to doposud nepodařilo. Ačkoli stále lituje zrušení premiéry Janáčkovy opery Z mrtvého domu, těší se na příští sezonu, která podle něj nabídne více českých operních titulů.

"Zvednout platy hráčům se mi ještě nepodařilo. Je to velice smutné, mám strach z toho, že to nebude dobré. Nacházíme se v době, kdy kultuře není přáno, a to je věc, která mne sužuje. Vrhá nás to do situace, kdy řešíme věci, které nemají s hudbou nic společného," uvedl. Mnozí členové již tak vytíženého orchestru si musejí ještě přivydělávat jinde, ačkoli by podle něj raději investovali svou energii do divadla.

Průměrná hrubá měsíční mzda člena orchestru za první tři kvartály letošního roku je podle informací tiskového oddělení Národního divadla v Praze 23.640 korun. Částka však zahrnuje i platy koncertních mistrů a hráčů, kteří v divadle působí více než 20 let. Ti s menší praxí údajně pobírají zhruba 15.000 hrubého.

"Když se hráči potom podívají na svoje výplatní pásky a mají tam o několik set korun méně, říkají si: 'Proč to dělat?' Nejvíc mne mrzí to, že je člověk vůči tomu absolutně bezbranný," poznamenal s tím, že do jisté míry je ale situace u některých evropských divadel podobná.

S orchestrem Národního divadla v Praze nastudoval již několik úspěšných operních projektů, například Mozartova Idomenea, Janáčkovu Káťu Kabanovou i koncertní uvedení Stravinského Slavíka a Ariadny od Martinů. Těšil se také na Janáčkovu operu Z mrtvého domu, jejíž uvedení však vedení Národní divadlo v Praze kvůli úsporám zrušilo. Na repertoár divadla se dílo podle něj hned tak nevrátí. "Co mohu ale prozradit, je, že příští sezona bude hodně o českých titulech. Rád bych také plnil dál svůj úkol uvádět mozartovské projekty," řekl Netopil, který má v této sezoně před sebou Únos ze serailu a příští rok novou produkci Dona Giovanniho.

Angažmá Netopilovi skončí v Národním divadle za dva roky a o změně prý zatím intenzivně nepřemýšlí. Uměl by si ale představit šéfovat zároveň i symfonickému orchestru.

Nadcházející listopadové týdny ale bude trávit více času v Drážďanech. V Semperově opeře se ujme hudebního nastudování Dvořákovy Rusalky. "Bude to divočejší verze - až na hranici vulgarity, podotkl by možná leckterý nacionalisticky laděný Čech," prozradil jeden z nejtalentovanějších mladých českých dirigentů. Premiéra nové inscenace se chystá na 11. prosince. V saské metropoli diriguje také Straussovu Salome.

Ke slavné drážďanské Staatskapelle se vrací rád, taktéž i k ostatním německým orchestrům. Podávají podle něj skvělé výkony, což souvisí i s finančním ohodnocením. "Kdyby měl český muzikant úměrný plat svojí práci, tak by byl taky hodinu před představením v divadle a cvičil by si," podotkl.

Zdroj: Šárka Mrázová, pba

Autor článku: ČTK