05.02.2004 00:00

Choreograf Puttó v Praze

Divadlo Ponec uvádí představení Xeastdance 3 men maďarského choreografa Istvana Juhóse, které proběhne ve dnech 9. a 10. února 2004 ve 20.00 v divadle Ponec. Tanec jako nejkratší / přímá cesta k lidskému nitru / duši. Jedná se o českou premiéru (světová premiéra 3 men byla 18. a 19. listopadu 2003 v Budapešti) a inscenace bude předvedena v rámci společného večera s choreografií "O II" - (V. Knytlová, T. Ondrová a H.Arenbergerová).

Istvan Juhos alias Puttó patří ke generaci mladých maďarských tanečníků a choreografů. Díky svým kvalitám se vypracoval na špičku současného tance nejen v Maďarsku, ale i v rámci evropské a izraelské scény. Spolupracoval s mnoha proslulými tanečními soubory a choreografy jako např. izraelský Batsheva Dance Company s Ohadem Naharinem a Wimem Vandekeybusem, Kibbutz Dance Company, Szeged Contemporary Ballet, Tanz-Forum Köln, Ballet Theatre Augsburg a další. Pro Istvana Juhos je tanec tou nejpřímější cestou k lidskému nitru. Ve své práci vždy hledá co nejpřirozenější způsob pohybu, využívá toků energie, zemské přitažlivosti, hudební inspirace, vztahů v prostoru a lidského kontaktu. Choreografie 3 men, která měla světovou premiéru v listopadu loňského roku v Budapešti, se zaměřuje na vztah 3 mužů - tanečníků, kteří v rámci jednoho omezeného prostoru hledají své teritorium a důstojnost. Při tanci se uvolňuje silná mužská energie, která doslova "rozviřuje" vzduch v sále Istvan Juhos se narodil v maďarském Dunaujvarosi v roce 1969. Po studiích na budapešťské baletní škole Jessenszky Endre Ballet School se vzdělával v současném tanci u řady dalších učitelů jako Anouk Van Dijk, Rui Horta, Amanda Miller, Ben Craft, Jose Biondi, Amir Kolben, Rasa Hammadi a další. V roce 1997 založil Istvan Juhos soubor Puttó and Panja Dance Ensemble, s nímž vytvořil řadu vlastních choreografií. Soubor vystupoval na mnoha tanečních festivalech a v prestižních divadlech po celé Evropě a severní Americe.

Od roku 1999 působí v Ballet Theatre Augsburg zároveň jako tanečník a učitel. Kromě vlastního souboru vytvořil choreografie pro Batsheva Ensemble, Szeged Contemporary Ballet, Susanne Dellal Dance Centre, Györi Ballet, Pecsi Ballet či Ballet Theatre Augsburg. Vedle toho, že je tanečníkem a choreografem, vedl několik tanečních seminářů a workshopů - v Praze, Mnichově, Budapešti, Alma-Atě či Amsterodamu. Je držitelem choreografických cen ze soutěží v Budapešti a Groningenu. Ponec - scéna pro současný tanec a pohybové divadlo. Divadlo Ponec provozuje občanské sdružení Tanec Praha. Divadlo Ponec, Husitská 24A, 130 00 Praha 3

Autor článku: redakce

Inscenace

05.11.2025

Týden svobody v domě nacucky!

Spolek Díky, že můžem organizuje 17. listopadu na pražské Národní třídě již 12. ročník oslav k připomenutí výročí sametové revoluce. Akci Korzo Národní bude v termínu od 11. do 17. listopadu 2025 předcházet Týden svobody, do jehož programu přispěje vedle čtyř desítek pražských subjektů poprvé také obdobný počet institucí v regionech. Dům nacucky! se zapojí uvedením inscenace Numbers a dvěma workshopy pro děti a dospělé na téma svobody jako univerzální hodnoty, která by měla být dostupná všem.

05.11.2025

Divadlo D21 uvede v premiéře autorskou variaci na slavné drama Ondina

Na pražské komorní divadelní scéně v srdci Vinohrad v těchto dnech vrcholí zkoušení autorské variace na slavné drama ONDINA. Přesněji řečeno, jedná se o současnou adaptaci všeobecně známého mýtu, který prostupuje v různých podobách snad všemi kulturami. Pro Divadlo D21 ho uchopila ukrajinská dramatička a dramaturgyně aktuálně působící v Německu, Maryna Smilinets, společně s režisérkou inscenace Annou Turlo.

05.11.2025

Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě. Ojedinělý projekt v neděli uvedou v pražském Kostele Šimona a Judy

V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční pořad „Klíč od domova“, během kterého Taneční soubor Hradišťan a Mladí brněnští symfonikové vzdají hold české hudbě. Zazní díla B. Smetany, A. Dvořáka, V. Nováka, L. Janáčka nebo B. Martinů.