Jedinečný recitál světové mezzosopranistky Vesseliny Kasarovové v Praze
Händel – Mozart – Rossini – Gluck
26. května 2005 v 19 hodin ve Stavovském divadle
Orchestr opery Národního divadla, dirigent David Syrus
Vesselina Kasarova začala hrát na klavír již ve čtyřech letech a navštěvovala střední hudební školu ve svém domovském městě Stara Zagora v Bulharsku. Původně chtěla být klavíristkou a dokončila studia jako koncertní klavíristka. Teprve potom se začala věnovat opernímu zpěvu. Již v době studia na Hudební akademii v Sofii vystupovala ve Státní opeře v Sofii v úlohách pro mezzosoprán. V roce 1989 byla Vesselině Kasarové udělena první cena v soutěži „New Voices“ (Nové hlasy) v německém Güterslohu, a okamžitě byla přijata do curyšské opery (Opera House). Brzy se stala jednou z oblíbených pěvkyň švýcarského obecenstva.
V roce 1991 debutovala na Salcburském festivalu jako Annio, brzy nato přišel její debut v úloze Rosiny ve Vídeňské státní opeře (Vienna State Opera).
Jako host vystupovala v předních úlohách Mozartových a Rossiniho oper v londýnské Covent Garden Opera, ve Velkém ženevském divadle (Grand Théâtre de Geneve), v divadle v Barceloně, ve Vídeňské státní opeře (Wiener Staatsoper), ve Florencii, opět na Salcburském festivalu (Annio, Tancredi, „Ombra Felice“), v berlínské Německé opeře (Deutsche Oper), v Amsterdamu a pravidelně pracovala s takovými dirigenty jako Nikolaus Harnoncourt, Colin Davis, Seiji Ozawa, Seymon Bychkov, Daniel Barenboim, Pinchas Steinberg a Riccardo Muti. Vesselina Kasarova zpívala na koncertech a v písňových recitálech v milánské La Scale, v Paříži, v Mnichově, Berlíně, Lipsku, Římě, Vídni, Drážďanech, Hamburku, Madridu, Bruselu a Londýně. Recitál s francouzskými orchestrálními písněmi (Berlioz, Ravel, Chausson), áriemi z italských a francouzských oper a Rossiniho áriemi byl již vydán pod značkou RCA. Pro společnost Nightingale Classics nahrála Duo Lieder recital s Editou Gruberovou.
Významná angažmá: DON GIOVANNI / Zerlina (Salcburský festival 1995, Barenboim), ANNA BOLENA / Giovanna (Bavorská státní opera Mnichov - Bayerische Staatsoper München, říjen 1995), IDOMENEO / Idamante (Maggio Musicale Fiorentino 1996, Bychkov), WERTHER (Opernhaus Zürich 1996) a DON GIOVANNI (Salcburský festival - Salzburger Festspiele 1996) / I CAPULETI ED I MONTECCHI (Opera de Bastille, Paříž 1996/97) / MITRIDATE a LA CLEMENZA DI TITO (Salcburský festival 1997) / IDOMENEO (Chicago 1997) / LA PERICHOLE (Curych 1998) / Recitálové turné po Evropě (květen 1998) / LA CENERENTOLA (Pesaro 1998) / ALCINA (Barcelona 1999) / LA CLEMENZA DI TITO (Mnichov 1999) / LA DAMNATION DE FAUST (Salcburský festival 1999) / IDOMENEO (San Francisco 1999).
DAVID SYRUS - dirigent
David Syrus je hudebním ředitelem londýnské Královské opery (The Royal Opera), v Covent Garden, kde pracuje od roku 1971. Zde dirigoval pro Mozartovy opery LE NOZZE DI FIGARO, DON GIOVANNI, COSI FAN TUTTE, LA CLEMENZA DI TITO a DIE ZAUBERFLÖTE (Kouzelná flétna), Wagnerovu operu DER FLIEGENDE HOLLÄNDER (Bludný Holanďan), Verdiho díla LA TRAVIATA a FALSTAFF, Janáčkovu JEJÍ PASTORKYNI a KÁŤU KABANOVOU, Straussovy SALOME, ELEKTRU a ARIADNE AUF NAXOS (Ariadna na Naxu), Smetanovu PRODANOU NEVĚSTU, Brittenovu THE TURN OF THE SCREW (Utahování šroubu).
Mezi jeho další významná operní představení paří DIE WALKÜRE (Valkýra), EINE FLORENTISCHE TRAGÖDIE (Florentská tragédie) (Spoleto Festival 2003), LES PECHEURS DE PERLES (Lovci perel), AMAHL AND THE NIGHT VISITORS (Amahl a noční návštěvníci) a mnoho moderních komorních oper (včetně premiér Henzeho děl a děl nových britských hudebních skladatelů).
David Syrus dirigoval Symfonický rozhlasový orchestr BBC (the BBC Symphony Orchestra), Tokijský filharmonický orchestr (the Tokyo Philharmonic), Bamberský symfonický orchestr a londýnskou Sinfoniettu.
Podílel se jako klavírista na písňových recitálech ve Wigmore Hall v Londýně, ve vídeňském Musikverein, v newyorské Carnegie Hall a v mnoha evropských městech. Jeho první deska „písňových recitálů“ byla nahrána s Hildegard Behrens pro společnost EMI. Hrál rovněž na cembalo a fortepiano continuo v nahrávkách Mozartových a Rossiniho oper pro společnosti Decca a BMG.
Zdroj: Daniel Jäger, d.jager@narodni-divadlo.cz