14.06.2024 14:30

Nová sezóna 2024/2025 v Divadle v Řeznické přinese změny

Do nové sezóny, ve které divadlo oslaví jubilejní výročí 45. let své profesionální činnosti, vstoupíme také s novým uměleckým vedením a novou dramaturgií a koncepcí, které sice zachovají kontinuitu divadla, ale přinesou nové směry a pohledy.

V příštím kalendářním roce oslaví Divadlo v Řeznické již 45 let své profesionální činnosti, a k tomuto výročí jsme, mimo oslav, pro Vás připravili i změnu v uměleckém vedení divadla. Nazrál čas omladit naše řady a přizvali jsme do týmu dva talentované a již „vyzkoušené“ kolegy – Lukáše Pečenku a Jiřího Š Hájka, které si Vám dovolujeme v malých medailonech v krátkosti představit. Věříme, že „nová čerstvá krev“ rozproudí organismus divadla, který je sice v dobré kondici, také občas držel nucený půst, ale posiloval celých 45 let, a tak má dobré stabilní kořeny a základy, na kterých se dá stavět jen nahoru, ale nový vítr do plachet mu jen prospěje. V nejbližší době Vám představíme koncepci a dramaturgický plán nového týmu. Ten již pro Vás celou sezónu připravuje nové zajímavé projekty, které zachovají kontinuitu a budou navazovat na tradici hereckého divadla, ale přinesou nová témata, nové pohledy a přístupy.

Jiří Š Hájek
17. 4. 1982
Roku 2004 vystudoval činoherní herectví na JAMU. V Olomouci posléze spoluzaložil Divadlo Tramtarie a v Brně rok na to se stejnou skupinou lidí Buranteatr. Současně byl v angažmá v Hadivadle, ale hostoval na všech brněnských scénách.
Na JAMU působil i jako pedagog herectví pod oborem Divadlo a výchova a následně jako asistent u činoherního ročníku v rámci doktorského studia. Vedl také tři ročníky na VOŠ – herecké v pražské Michli.
Od roku 2013 je v angažmá v Městském divadle v Kladně, ale hostoval také v Mladé Boleslavi, Městských divadlech pražských a Shakespearovských slavnostech, coby Romeo.
Režii se věnuje už od druhého ročníku na JAMU. Jeho inscenace se s úspěchem hrály nebo hrají v Buranteatru, Divadle F. X. Šaldy Liberec, Divadle Šumperk, Západočeském divadle v Chebu, Městském divadle Mladá Boleslav, Divadle NaHraně, Divadle Debut a v Městském divadle Kladno, kde od roku 2015 pravidelně režíruje.
Je autorem několika dramatických textů a občas se věnuje scénografii a dramaturgii.

Lukáš Pečenka
19. 7. 1980
Vystudoval hudebně dramatický obor na Pražské Konzervatoři.
Dlouhodobě jako herec spolupracuje s Divadlem na Fidlovačce, Divadlem Háta a je v angažmá v Městském divadle Kladno.
V minulosti účinkoval v mnoha muzikálech napříč pražskými scénami a byl členem pohybového divadla Veselé skoky. Hostoval také v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, Divadle Kalich a několikrát na Letních Shakespearovských slavnostech. V Praze hraje v současnosti například v inscenacích Jana Svěráka (Branický zázrak a Dobré ráno s Findou).
Kromě herectví se dlouhodobě věnuje také režii. Jeho inscenace se hrály nebo hrají v Divadle Příbram, Divadle Kladno, Divadle na Fidlovačce, v Divadle v Řeznické, v Rock Café, v Divadle Na Rejdišti a v Divadle Debut.
Je pedagogem na Pražské konzervatoři.

Na podzimní sezónu jsme pro naše diváky připravili několik novinek.
Už v září se k nám vrátí nové nastudování hry Karla Steigerwalda A tak tě prosím, kníže. V říjnu uvedeme novou českou premiéru Eleanor a s ní spojený “Americký týden”.

A tak tě prosím, knížeKarel Steigerwald
Režie: Radim Špaček
Hudba: Aleš Březina
Scéna a kostýmy: Zuzana Krejzková
Hrají: Eva Salzmannová, Anežka Hessová, Jiří Štrébl, Patrik Děrgel
Obnovená premiéra 28. září 2024
Divadelní hra dramatika, scénáristy a novináře Karla Steigerwalda, kterou autor v 80. letech napsal jako kritiku normalizačního režimu, byla u nás v Divadle v Řeznické poprvé uvedená v roce 1982. Tehdy text trefně reflektoval dobu, a nastavoval zrcadlo normalizační společnosti. Groteskní portréty "mrtvých duší" (s Karlem Heřmánkem a Zdeňkem Duškem v režii Viktora Polesného) byly v době prvního uvedení odvážnou hyperbolou nemocného, bolševismem demoralizovaného lidství. Je s podivem, že tato hra napsaná na motivy dvou ruských povídek Čechova a Saltykova-Ščedrina, mohla být v roce 1982 vůbec uvedena.
„Inscenace tohoto titulu v roce 2024 není náhoda, a tím že se to odehrává
v normalizačním Rusku, tak my dneska nebudeme tepat normalizační režim, ale spíš se posmívat zlu, které je všudypřítomné a které na nás dýchá teď i od sousedů. Hra o moci a ponížení se ukazuje jako palčivě aktuální pro jakoukoliv dobu, bez debat pak pro tu naši. Lidi touží škodit a ubližovat si v každé době. Ale na rozdíl od doby vzniku hry, kdy poťouchlá kritika mířila do vlastních řad a Rusko je zde vysmíváno a zesměšňováno coby nevyléčitelně zaostalá a barbarská země, se dnes může a možná i musí hrát o současném putinovském Rusku – zemi nebezpečné sobě sama i celému světu. Stále se mu můžeme posmívat, ale už nikoli zlehčovat. Hrajeme zábavnou klauniádu, ale tam někde vzadu nás z toho vlastně dost mrazí.“  Popisuje svůj přístup k tématu režisér nového nastudování Radim Špaček.
Ve vtipném až cynickém dialogu předvádějí dva zbídačelí šašci (Jiří Štrébl, Patrik Děrgel) odvrácenou tvář naší doby. Totéž v písních Aleše Březiny na texty Charmse a Steigerwalda předvádějí dvě zbídačelé zpěvačky (Eva Salzmannová, Anežka Hessová). Dialog, nebo spíš dva prolínající se monology, postupně odkrývá charakterovou pokřivenost obou groteskních podvodníků a v povědomí diváka se skládá obraz prohnívající společnosti, která tyto služebné a zároveň parazitující tvory zformovala. Dvěma monology se prolínají zhudebněné texty Daniila Charmse a Karla Steigerwalda, které pro připravovanou inscenaci zhudebnil a nastudoval Aleš Březina.

EleanorMark St. Germain
Překlad: Jitka Sloupová
Režie: Lukáš Pečenka
Dramaturgie: Yvetta Srbová
Hrají: Radka Fidlerová a Máša Málková
Česká premiéra - 25. října 2024
„Velké mysli diskutují o nápadech, průměrné diskutují o událostech a malé mysli diskutují o lidech.“ (Eleanor Roosevelt)
Ke 140. výročí narození „První dámy světa“ Eleanor Roosevelt chystáme premiéru nejnovější hry Marka St. Germaina Eleanor. Ve své době byla Eleanor Rooseveltová nejmocnější ženou Ameriky.  Miliony ji zbožňovaly, zatímco FBI ostře sledovala každý její pohyb. Ve svých projevech Eleanor Rooseveltová bojovala za občanská práva. Jako manželka 32. prezidenta USA Franklina D. Roosevelta a nejdéle sloužící první dáma podporovala všechny jeho aktivity, zapojovala se do volební kampaně, až si z ní média dělala legraci a označovala ji za Rooseveltova poskoka. Dnes Rooseveltová patří mezi nejoblíbenější ženy v americké historii. Aktivně se podílela na vytvoření několika institucí pod záštitou OSN. Vedla osmičlenný výbor, který dva roky pracoval na návrhu textu Všeobecné deklarace lidských práv. Když Eleanor Rooseveltová předkládala Valnému shromáždění OSN Všeobecnou deklaraci lidských práv, prohlásila: „Dnes stojíme na prahu události významné jak pro OSN, tak pro každého z nás.“
Soukromí prezidentského páru však bylo zcela jiné. Zatímco 32. prezident Spojených států Franklin Roosevelt udržoval poměr s atraktivní sekretářkou Lucy Mercerovou, jeho žena Eleanor měla dlouhodobý lesbický vztah s novinářkou Lorenou Hickokovou. To ovšem vyšlo najevo až po Eleanořině smrti.
Hra měla premiéru v roce 2021 na domovské scéně autora Barrington Stage Company v Pittsfieldu - Massachusetts s excelentní Harriet Harris v hlavní roli a od té doby se hraje po celých Spojených státech amerických.
Mark St Germain – velmi uznávaný a mnohokrát oceněný americký prozaik (Outer Critics Circle Award Off Brodway), dramatik, filmový a televizní scénárista. Ve svém díle se nechává inspirovat literaturou faktu a soustředí se především na historické události a osobnosti. Vytváří jakési historické fikce a setkání postav, které v imaginárních strhujících a brilantních dialozích s prvky dokumentárního dramatu vystaví detailní fresku své doby a všech konotací i souvislostí. V jeho dramatických textech ovšem nechybí sarkastický a suchý humor, nelítostná kritika i palčivé otázky s vykřičníky.

Pozvánky na premiéru budeme včas rozesílat, ale budeme se na Vás těšit i na představeních všech předchozích premiér, a pokud jste ještě nestihli, i na stálicích našeho repertoáru, mezi které patří velmi úspěšné dřívější premiéry her S prezidentem v divočině, Show Dr. Ruth, Blázinec, Jeden německý život, a dále i Falešná nota, Relativita, Odvolání a Poslední sezení u doktora Freuda. Opět se v září po pauze vrátí na repertoár Věčná milenka Alma Mahlerová.

Divadlo v Řeznické

Autor článku: Yvetta Srbová; foto převzato z webu divadla