Poslední dvě hodiny – kolaborace
Premiéra se uskuteční ve čtvrtek 30. března v prostoru La Fabrika (bývalá slévárna hliníku, Přístavní 22, Praha 7)
Základem představení je spolupráce tří divadel: Farmy v jeskyni (Praha), Zar Teatru (Wroclaw, Polsko) a Theaterlaboru Bielefeld (Německo). Tato divadla vstupují do projektu s vlastní působivou divadelní estetikou, zvláštním vyjadřovacím jazykem, který není založen na slově, ale na výrazu těla, práci s hlasem, hudbou a obrazy.
Participující divadla předvedou koláž ukázek své aktuální tvorby, které představují silný expresivní materiál coby základ společného jevištního tvaru - gruzijské zpěvy Teatru Zar, obrazy z deportace slovenských Židů z připravované inscenace "Čekárna" v podání Farmy v jeskyni a scény inspirované židovským malířem Felixem Nussbaumem a Francisem Baconem Theaterlaboru . Námětem kompozičního rámce této scénické koláže jsou poslední hodiny odbojářů z druhé světové války v kryptě kostela svatého Cyrila a Metoděje v Praze. Toto téma se rozvíjí formou asociací do obrazů bez konkrétního časového určení.
Vedle divadelní koláže bude mít představení svojí vlastní hudební kompozici, jež bude pracovat s napětím mezi gruzijskými zpěvy vedenými Jarosławem Fretem (Polsko) a elektronickými bicími (napsal a hraje Karl Godejohann, Německo). Na každou reprízu je jako host pozván švédská tanečnice Charlotta Öfverholm.
Režisérem inscenace je Siegmar Schröder, zakladatel a režisér divadla Theaterlabor a vystoupí v ní dvacet umělců různých oborů - herců, tanečníků, muzikantů, výtvarníků.
Inscenace je součástí evropského projektu Zdroje - Výzkum - Inovace, který vede Theaterlabor spolu s Divadelním ústavem Praha a Centrem Grotowského ve Wroclawi (Polsko). Projekt podporuje Evropská komise, Directorate-General for Education and Culture, Culture 2000, premiér Severního Porýní - Vestfálska a odbor kultury v Bielefeldu. Více podrobností o projektu se dozvíte z tiskové zprávy zde.
Místní partneři: Švandovo divadlo, La Fabrika Perzekuce.cz, Hlavní město Praha
Teatr Zar: Ditte Berkeley, Tomasz Bojarski, Jaroslaw Fret, Aleksandra Kotecka, Matej Matejka, Ewa Pasikowska, Adam Philips Lukasz Walewski, Tomasz Wierzbowski.
Farma v jeskyni: Cecile Da Costa, Tomáš Fingerland, Nast Marrero Garcia, Roman Horák, David Jánský, Lukáš Kuta, Robert Nížník, Zuzana Pavuková, Hana Varadzinová, Eliška Vavříková , host: Charlotta Oeverholm
Theaterlabor im Tor 6: Indira Heidemann, Karin Wedeking, Michael Grunert, Thomas Behrend; Guest-Musician: Karl Godejohann.
TŘI DIVADLA
FARMA V JESKYNI (CZ)
Mezinárodní divadelní studio, zaměřené na tvorbu, vývoj a výzkum lidského výrazu. Definuje se vztahy mezi já - ty, tělo - hlas, kultura - příroda, veřejnost - intimita, výzkum - tvorba. Hledá tělesnou artikulaci toho, co se slovem ani jiným médiem nedá vyjádřit.
Inspiraci nachází v nepravidelných terénech hudby, torzech kulturních projevů, lidském dotyku, architektuře prostoru a osobní výpovědi.
Inscenace souboru Farma v jeskyni se vyznačují precizní rytmickou orchestrací a individuální výpovědí. Inscenace se rodí jako vyprávění těla, jehož autory mohou být pouze herci. Herectví souboru Farma v jeskyni nachází inspiraci v hudební interpretaci a je charakteristické vysokou mírou tělesnosti a osobního zaujetí. Organickou jednotou pohybu a zpěvu a sbíráním inspiračního materiálu v minoritních kulturních terénech se soubor hlásí k obnovované tradici východního a středoevropského divadla.
Režisér: Viliam Dočolomanský
TEATR ZAR (PL)
V letech 1999 - 2002 uskutečnili členové divadelní skupiny Teatr Zar čtyři expedice na Kavkaz (Gruzije, Arménie). Na těchto cestách získali kontakty na lidi a skupiny zabývající se tradiční hudbou.
První pronikání do tajů rekonstruovaných náboženských písní (včetně liturgických písní ze sionistického kostela) se odehrálo v Tbilisi. Zlomový okamžik představovalo srovnání notací různých písní z přelomu devatenáctého století, jež přineslo klíč pro čtení písní starších, které existují pouze v neumatickém (raně středověkém) notovém záznamu.
Ze všech cest byl nejvýznamnější pobyt ve Svaneti v horním Kavkazu, kde se skupina setkala s tradicí polyfonních písní, jejichž původ se datuje počátkem našeho letopočtu. Tyto dva tisíce let staré písně se zpívají na texty, jimž nerozumění ani samotní místní obyvatelé, a představují nejstarší formu polyfonních zpěvů v Gruziji a dost možná i na celém světě.
Umělecký vedoucí: Jarosław Fret
THEATERLABOR IM TOR 6 (D)
Theaterlabor je zaujímá v kontextu německého divadla výjimečné postavení. Většina herců sdružených kolem uměleckého šéfa Siegmara Schrödera zde působí od roku 1983. Zdařilá spolupráce uměleckého vedení a silného ansámblu je základem soudržné umělecké komunity, která se trvale věnuje experimentálnímu divadlu.
Skupina Theaterlabor se soustavně zabývá výzkumem hereckého umění a během svého působení vyvinula výjimečný herecký styl, založený na zvláštním tréninku a výzkumných metodách. Díky tomu se každá jejich inscenace vyznačuje specifickou estetikou odpovídající tématu hry.
Vedle produkce vlastních inscenací Theaterlabor také připravuje představení pro muzea, průmyslové stavby či plenér. Vytváří rovněž velká představení na téma historických výročí, jichž se účastní stovky účinkujících z nejrůznějších kulturních skupin, a zároveň vede studio, kde mladé herce a studenty vyučuje svoji vlastní, specifickou hereckou techniku.
Vedle toho skupina připravuje mezinárodní divadelní festival "360° - "Internationales Theaterfestival", kde vystupují nejpozoruhodnější a nejprogresivnější taneční skupiny a divadla z celého světa. Theaterlabor navíc v roce 2000 připravil 12. ročník ISTA - Mezinárodní školy divadelní antropologie (XII. ISTA - International School for Theatre Anthropology).
Umělecký vedoucí: Siegmar Schröder
KONTAKTNÍ INFORMACE O PARTICIPUJÍCÍCH DIVADLECH A INSTITUCÍCH:
Farma v jeskyni, www.infarma.info, alenka@farmavjeskyni.info
Teatr Zar, www.grotcentre.de, Jaroslav Fret, jfret@grotcentre.pl
Theaterlabor im Tor 6, www.theaterlabor.de, info@theaterlabor.de
Centrum Grotowského, www.grotcenter.art.pl , office@grotcentre.art.pl
Divadelní ústav Praha, www.institute.theatre.cz, sodja.lotker@divadlo.cz
Zdroj: Jana Návratová, Divadelní ústav