Kanadský soubor PME uvedl v Praze své nové dílo o rodině
Praha 30. března (ČTK) - Českou premiéru svého nejnovějšího představení Families Are Formed Through Copulation (Rodiny vznikají kopulací) uvedl v pražském Divadle Archa kanadský divadelní soubor PME. Skupina se pod vedením režiséra Jacoba Wrena s jistou nadsázkou snaží přesvědčit diváky, aby si nepořizovali děti a nepřiváděli je do dnešního příliš rychle plynoucího světa.
Pokud už děti mají, rozhodně by neměli plodit další. "Svět, ve kterém žijeme, není zrovna v nejlepší kondici a přivést na něj dítě je čiré bláznovství," říká Wren. Představení se věnuje tématu rodiny a jejího vztahu k současnému světu, zamýšlí se i nad vztahem dětí k rodičům.
Tři vystupující ztělesňují tradiční rodinný model matka-otec-dcera. Do hry její protagonisté vtahují i diváky, jak je u této skupiny zvykem. Herci s diváky konfrontují své osobní, rodinné i velmi intimní zkušenosti, ale i všeobecně vžité představy o moderním rodinném soužití.
Představení se opakuje ještě v pátek 31. března a v sobotu 1. dubna.
Montrealská skupina PME patří k nejpokrokovějším souborům, které posouvají hranice současného divadla. Ve svých neformálních a často provokujících dílech reflektuje aktuální témata, které řeší společnost 21. století.
PME se dočkali velkého úspěchu po celém světě. V Arše již vystoupili dvakrát, s projekty En français comme en anglais, it's easy to criticize (1999) a Unrehearsed Beauty (Nenazkoušená krása, 2003). Dnešní inscenace přivedla do Archy jen tolik diváků, kolik jich zaplnilo přibližně polovinu hlediště, během představení založeném převážně na textu v angličtině ještě několik diváků odešlo.
Nové představení vzniklo v koprodukci PME a Forum Freies Theatre z Düsseldorfu. Wren je podepsán pod scénářem a režií, choreografii vytvořil Martin Bélanger. Jacob Wren je spisovatel, divadelní režisér a filmový tvůrce. Má vztah i k české kultuře - v jedné básnické sbírce se vyznal z lásky k českému básníkovi Vladimíru Holanovi. Jeho tvorba je prezentována na americkém kontinentu a v mnoha evropských zemích. Wren je známý svým netradičním pojetím divadla: na scéně nejsou kulisy, jeviště a hlediště ztrácí klasické hranice, herci jsou nenalíčení a v civilním oblečení.
Markéta Horešovská spm mal