Divadlo Disk uvedlo novinku formujícího se souboru Sextet
Praha 17. dubna (ČTK) - Projekt nazvaný Jubileum zborcené páteře měl premiéru v pražském Divadle Disk. Nad rámec svých absolventských inscenací ho připravili posluchači katedry činoherního divadla. Dva texty, které nastudovali - Jubileum od Antona Pavloviče Čechova a Případ zborcené páteře od současné německé autorky Ingrid Lausundové - byly zároveň prvním počinem nově se formujícího divadelního souboru Sextet.
Nejbližší reprízy kompozice, která prostřednictvím klasické aktovky a současné hry odstraňuje byrokratickou masku společnosti, se v Disku uskuteční 21. dubna a 3. a 28. května. Hudbu vybíral Vladimír Franz. Režiséry představení byli Peter Chmela a Pavel Khek.
V Čechovovi dostali příležitost Jiří Panzner, Jan Horák, Magdaléna Bianka Posilková a Barbora Janatková. V textu Ingrid Lausundové, pro kterou to je dramatický debut na českých jevištích, pak Henrieta Hornáčková, Vojtěch Štulc, Jan Holík, Diana Šoltýsová a Jindřich Nováček.
Seskupení Sextet tvoří devět herců, dva režiséři a dramaturgyně Tereza Dobiášová. Ta na dotaz, proč spojila do jednoho večera tak neslučitelné autory dvou naprosto rozdílných dob, odpověděla, že se ve třech pohledech shodují. Jednak oba zobrazují prostředí kanceláří, úředníků a komerčních podniků, tedy míst, kde se do značné míry rozhoduje o životě v tomto státě. Na toto prostředí navíc nahlížejí skrz komediální optiku a právě přes prostředí a komediální náhled odhalují téma masky a tváře.
"Zkoumají, jak si lidé, kteří touží po úspěchu, po penězích, nasazují masku a ona maska, jak deformuje a ničí jejich vlastní tvář. V materialisticky orientované době se domníváme, že je přímo naší povinností se tímto tématem zabývat. A to, co je sympatické na těchto dvou textech, je právě to, že se jím zabývají s komediálním nadhledem, a přesto velmi poctivě a přesně. Moralizovat nechceme. Chtěli bychom, aby se lidé bavili a přemýšleli," uvedla Dobiášová.
Pro Pavla Kheka jsou texty Inrgid Lausundové neuvěřitelným objevem. "Spojuje se v nich německy ostré, analytické vidění současných problémů s překvapivě hlubokým lidským vhledem a zároveň silnou a živočišnou komediálností. Lausundová píše na tělo konkrétním hercům, a tím získávají její hry mimořádnou živost. Díky tomu si udržují také určitou volnost, modernost, která je pro mě jako pro režiséra inspirativní. A k tomu všemu přidává ještě pořádnou dávku absurdity a fantasknosti, která vrací divadlu divadelnost a z divadelních postav dělá mimořádně vypjaté a jímavé bytosti," uvedl.
Jiří Borovička kš