25.04.2006 00:00

Afričtí tanečníci a muzikanti vyprávěli v Arše příběh Othella

Praha 25. dubna (ČTK) - Svérázné podání shakespearovského příběhu o Othellovi předvedli v pražském divadle Archa umělci z několika afrických zemí a Řecka za doprovodu rituální hudby Gnawa v podání marockých hudebníků. Extatický tanec pochází od francouzského choreografa Bernarda Monteta, jehož práci tak poprvé vidělo pražské publikum.

Expresivní řeč tanečníků ze čtyř afrických zemí a z Řecka doprovází tři muzikanti hrající tajemnou a napjatou hudbu marockých rituálů Gnawa. Přinášejí archetypální příběh o Othellovi, který vyprávějí jako energií nabitý rozhovor těl o člověku, jeho smyslu, vztahu k zemi a k ostatním lidem, o jeho šílenství a samotě.

Gnawa je hudba otroků dovlečených ze subsaharské Afriky do Maroka. V jazyce Berberů znamená "gnawa" černý muž. Lidé z kmene Gnawa dodnes udržují svou tradiční hudbu a rituály: vytvářejí spirituální bratrstva a pořádají celonoční hudební seance, kterým připisují léčivé a očistné účinky. Extatickou hudbou a tancem se účastníci rituálu dostávají do transu a vyhánějí tak z těla negativní energii.

S hudbou členů kmene Gnawa se setkali v roce 2003 návštěvníci pražského festivalu Respect. V hudbě Gnawů je nejvýraznější zvuk masivních kovových kastanět karbakus a posvátného nástroje sintir. Je podobný baskytaře, vyrobený z velbloudí kůže a prý léčí šílenství a uštknutí štírem.

Choreograf Bernardo Montet využívá tradiční praktiky a rituály, které jsou v zemích svého původu stále živé, aby diváka oprostil od nacionalistických a fundamentalistických konotací a významů slova tradice. Montetova choreografie je plná jedinečného pohybu a symbolických obrazů.

Choreograf uvádí, že inspirací k Othellovi mu byl film Orsona Walese, který viděl před dvaceti lety a který se mu velmi líbil. "Chtěl jsem uchopit příběh člověka, který se odcizí sám sobě a dostane se na pokraj šílenství - příběh, který se může přihodit komukoliv a kdykoliv." říká.

Protagonisty představení je šest tanečníků - mužů. "Nechtěl jsem v něm ženy, abych nepokřivil vyznění představení. Není to příběh o násilí mezi mužem a ženou, o jejich žárlivosti. Je to tanec o přirozené lidské agresi, kterou má každý z nás v sobě," vysvětlil choreograf.

Montet má původ na Guyaně a ve Vietnamu, vyrůstal mezi Afrikou a Francií. Studoval klasický balet v Bordeaux a současný tanec v Paříži. Spolu s Catherine Diverresuovo založil v roce 1979 Studio DM. Oba se potom stali řediteli Centre Choréographique v Rennes.

Markéta Horešovská iri

Autor článku: ČTK