Kristýna Celbová uvedla novou choreografii
Praha 20. listopadu (ČTK) - Novou choreografii držitelky Ceny Sazky za objev v tanci za rok 2003 Kristýny Celbové uvedlo žižkovské divadlo Ponec. Inscenace pro tři tanečnice se jmenuje AriaD.N.A a vypráví o tématech, kterým se autorka věnuje dlouhodobě - o pradávných instinktech, touhách a příbězích, které mají všichni lidé "zapsané někde pod kůží". V choreografii tančí Jana Hudečková, Veronika Kacianová a Soňa Kupcová.
Název představení ve své grafické podobě odkazuje na dva termíny: na Ariadninu nit, s jejíž pomocí bylo možné najít cestu z bájného labyrintu, a na DNA, základní stavební prvek všech živých organismů. Obě dvě věci v přeneseném významu slova slouží člověku v orientaci v okolním světě i sobě samém.
Kristýna Celbová patří mezi nejvýraznější představitelky současného tance. Cenu Sazky za objev v tanci získala za svoji choreografii Agáta 19, inspirovanou pravdivým příběhem ženy hledající cestu z drogové závislosti. K ocenění patří vedle finanční odměny i možnost nastudovat a uvést nové dílo na scéně divadla Ponec - tím se stala inscenace Místnost H, která měla v Ponci premiéru před dvěma lety. Místnost H se inspiruje osudy tří žen, jejichž životy ovlivnila tragická událost a stejně jako v nové inscenaci v ní tančí tři tanečnice - Hudečková a Kacianová s Celbovou spolupracovaly na obou dvou.
Šestadvacetiletá tanečnice a choreografka Kristýna Celbová absolvovala v roce 2001 konzervatoř Duncan Centre. Zúčastnila se několika divadelních a tanečních festivalů, vedle Ceny Sazky k jejím úspěchům patří druhé místo v choreografické soutěži Jarmily Jeřábkové z roku 1999 za choreografii Nevěsty Cháronovy. Za ně byla oceněna i v oblasti scénografie v roce 2002 na divadelním festivalu v Káhiře. V téměř všech svých pracích se Celbová věnuje ženám a otázkám spojeným s jejich existencí. Od roku 2002 studuje choreografii na Hudební fakultě Akademie múzických umění.
Markéta Horešovská mal