Premiéra: Lear – velká událost
V sobotu 13. ledna 2007 v 19 hodin na jevišti Městského divadla Zlín vypukne bouře šílenství. Snese se na hlavu Krále Leara, nebo přesněji, vytryskne v hlavě Krále Leara.
Takřka na den přesně se na zlínský repertoár po dvaceti osmi letech vrací jedna z největších Shakespearových tragédií, v níž před mnoha lety v režii Aloise Hajdy exceloval Roman Mecnarowski v roli Krále Leara, Ivan Kalina v roli Blázna a mnozí další. (Poznámka: premiéru měla tato významná inscenace Městského divadla Zlín 6. ledna 1979.)
Tentokrát bude zlínským Králem Learem další skvělý herec v plné síle – Dušan Sitek. Sitek se v posledních letech dočkal mnoha nezapomenutelných hereckých příležitostí (Tovje v Šumaři na střeše, Pelops ve Smrti Hippodamie) a byl opakovaně za své výkony oceněn v divácké anketě Aplaus. Dcerami Dušana Sitka budou nyní Helena Čermáková (Goneril), Romana Julinová (Regan) a Kateřina Liďáková (Kordélie).
Shakespearova tragédie Král Lear však nabízí mnoho dalších velkolepých hereckých příležitostí. Paralelou k osudu Leara je Glostr, který také na vlastní kůži poznává, co způsobí zrada dětí. Tato postava je velkou příležitostí pro Pavla Leicmana, který si – pro připomenutí – zahrál v Hajdově inscenaci Edmunda, Glostrova nemanželského syna. Ztělesněním rafinovaného zla v postavě Edmunda bude tentokrát Pavel Vacek a právoplatného Glostrova syna Edgara sehraje Tomáš Stolařík. Nepřehlédnutelnou v Learově tragédii je však také jakési Learovo alter ego – Šašek. Jeho neobvyklé ztvárnění uvidíte v podání Gustava Řezníčka.
Režisérem inscenace je Pavel Šimák, který dokáže být jevištním mágem. Svůj cit pro zlínské jeviště prokázal zejména v dramatizaci Stendhalova románu Červený a černý, který zaujal natolik, že jej natočila Česká televize Brno. Svého Krále Leara přenesl na scénu Jaroslava Čermáka, do rozlehlého prostoru, který obsahuje střídmé prvky renesance, keltských rituálních prostor, ale i artefakty z jiných prvotních kultur. Je situován do doby, v níž starozákonní desatero, pokud vůbec existovalo, nebylo kánonem, který je pro všechny nepřekročitelnou a neporušitelnou svátostí.
Důležitou roli sehraje v inscenaci hudební složka. Zdeněk Král už právě ve zmíněném Červeném a černém dokázal zlínskému diváku, že je mistrem sugestivní atmosféry. Shakespearův Lear odhaluje i jeho smysl a schopnost zesilovat účinkem muziky pudové a expresivní projevy lidského chování.
Inscenace Krále Leara na zlínském jevišti také předznamenává tituly, které hodlá naše divadlo připravovat v následující sezoně. Ta ponese podtitul „Čas velkých událostí“. Chtěli bychom se v ní zaměřit na originální uchopení takových titulů, které patří k základním pilířům české i světové dramatiky, světové literatury nebo jsou řazeny mezi skvosty na poli muzikálu.
Zdroj: divadlo@divadlo.zlin.cz