21.01.2007 00:00

Skladatel Hanzlík napsal už třetí operu na barokní text

Praha 21. ledna (ČTK) - Pětatřicetiletý český skladatel Tomáš Hanzlík napsal již třetí komorní operu na latinský text z 18. století. Jeho dílo Slzy Alexandra Velikého, které má mít světovou premiéru 25. ledna ve Stavovském divadle, vzniklo na objednávku Národního divadla, a to na základě autorova úspěchu s operou Yta innocens v únoru 2004.

Svůj vlastní skladatelský styl Hanzlík označuje jako neobarokní minimalismus. Se svým souborem Ensemble Damian uvádí vedle staré hudby a vlastních děl také soudobé autory z minimalistického okruhu. Opery Kirké a Krvavá pavlač mají zaznít v březnu v Divadle Kolowrat v rámci pražského festivalu Opera 2007.

Děj Hanzlíkovy nové opery zachycuje dvanáctiletého Alexandra Velikého, který prahne po vojenském úspěchu, jímž by předčil svého otce Filipa. Z věštby se dozví, že ho brzy něco zarmoutí tak, až se rozpláče. Usoudí, že bude otec v boji poražen, a tak se hned chce vydat za ním, aby si dobyl slávu. Přichází však posel oznamující Filipovo vítězství a Alexandr se jako malý chlapec rozpláče: slávu na válečném poli mu vzal otec.

"Z původních patnácti postav jsem zachoval jedenáct, doplnil postavu vypravěče a zhmotnil Jupitera," uvedl ke své opeře Hanzlík. Původní latinský text podle jeho slov zpívají pouze vznešení dvořané, zatímco plebejci - lékař, voják a otrok - prostě a srozumitelně mluví česky.

Operu o Alexandrovi Velikém studuje v Praze mladý slovinský avantgardní režisér a výtvarník, který si říká Rocc. Do Národního divadla v Praze se poprvé dostal v rámci projektu Bušení do železné opony, kdy inscenoval světovou premiéru opery MrTVÁ? Markéty Dvořákové a Iva Medka. Česká první scéna plánuje do konce února ještě čtyři představení Hanzlíkovy opery.

Původní školské drama Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého) provedli studenti řečnictví a poezie ditrichštejnského gymnázia v Lipníku nad Bečvou poprvé 18. ledna 1764. Autorem textu byl profesor latiny, dnes neznámý člen piaristického řádu, který do celovečerní podoby rozpracoval krátkou epizodu z Plútarchova životopisu Alexandra Makedonského.

Hra měla v první řadě výchovný účel. Vedle praktického nácviku deklamace a přednesu různých básnických forem měla Alexandrovým příkladem motivovat studenty ke stejnému nasazení a touze po úspěchu.

Hanzlík je uměleckým vedoucím Ensemble Damian a impresáriem kočovného divadla Theatrum Schrattenbach. Hudba piaristických skladatelů 17. a 18. století byla už tématem jeho dizertace na olomoucké univerzitě. V roce 1998 založil v Olomouci hudební festival Baroko, který se soustavně zaměřuje na uvádění novodobých premiér neznámých děl. Vedle pedagogické činnosti se Hanzlík věnuje edicím staré české hudby.

Petr Veber rot

Autor článku: ČTK