Královna operety Veselá vdova míří do Olomouce
Premiéru Lehárovy Veselé vdovy v Olomouci nastudoval jako svůj režijní debut známý tenorista Jan Ježek, který také mnohokrát ve své kariéře ztvárnil právě ústřední postavu hraběte Danila. „Poprvé mě na myšlenku režírovat přivedla v našem rozhovoru šéfka olomouckého souboru opery a operety Ludmila Machytková, když v roce 2003 připravovala k uvedení Kálmánovu Čardášovou princeznu. Z důvodu mé vytíženosti sice z realizace sešlo, po čase se ovšem objevila nabídka režijně nastudovat právě Veselou vdovu. Té jsem nemohl odolat, protože role hraběte Danila, kterou jsem ztvárnil mnohokrát, patřila k těm z nejmilejších,“ komentuje své rozhodnutí poprvé se postavit za režijní pult hostující Jan Ježek. I pro něho je Veselá vdova skutečnou „královnou mezi operetami“: „Jednak má tento titul – oproti jiným operetám – velmi kvalitní libreto s chytrou zápletkou, zároveň i její hudební stránka patří ke skutečným skvostům. Diváci vlastně dnes znají téměř všechna hudební čísla.“
Tvůrci vycházeli z textové úpravy překladatelky Evy Bezděkové, která se záměrně vyhýbá různým archaismům a jazyk libreta tak značně zpřítomňuje. „Je to text, který dnes mnohem více rezonuje se současným divákem. My jsme ho navíc také ještě krátili a tyto zásahy tak přispívají k větší dynamičnosti představení,“ říká režisér.
A jak se Jan Ježek vyrovnal se svým režijním debutem? „Zatím nemohu dávat recepty na úspěšnou režii, to uvidíme až po premiéře. Vycházím ale ze svých zkušeností s režiséry, kteří se mnou v minulosti pracovali. Například Otto Ševčík nebo Martin Otava – to byli skuteční mistři operetní režie, u nich jsem se mnohému naučil. Operetu je totiž třeba vnímat jako žánr s určitou nadsázkou. Rozhodně se nesnažím experimentovat, ale vycházím z logiky vztahů a dialogů a snažím se jít – samozřejmě společně s účinkujícími – po smyslu věci,“ říká Jan Ježek, který ve svém režijním přístupu také nezapře své bohaté herecké zkušenosti: „Ano, pokouším se zejména v činoherních pasážích, kterých je právě v tomto titulu poměrně mnoho, zdůraznit více než jiní režiséři herecké možnosti jednotlivých představitelů a snažím se, aby jejich výkony vyzněly výrazněji činoherně. Právě to činí operetu modernější. Navíc olomoucký soubor je zkušený, s žánrem operety je v neustálém kontaktu, a tak si s mými požadavky umí dobře poradit. S celým souborem – tedy se sólisty i se sborem – se mi pracuje velmi dobře. Navíc v Olomouci cítím takovou tu pravou divadelní atmosféru,“ dodává Jan Ježek.
Orchestr Moravského divadla Olomouc řídí dirigent Tomáš Hanák a na scéně Ivo Žídka a v kostýmech Josefa Jelínka se v hlavních rolích v alternacích představí Elena Gazdíková nebo Lea Vítková jako Hana Glavari, Svatopluk Sem nebo Antonín Valenta jako hrabě Danilo, Barbara Oczková nebo Terezie Švarcová jako Valencie, a jako Camille de Rosillon v trojité alternaci Petr Martínek, Jan Ondrejka nebo Jakub Rousek. V dalších rolích uvidíte např. Ondřeje Doležala, Petra Šímu, Petra Špačka, Vladislava Zápražného, Jakuba Kettnera, Václava Málka, Ladislava Petrů, Davida Szendiucha, Michaelu Dvořákovou, Vladimíra Třebického, Zdeňku Mollíkovou, Jaroslava Majtenera, Olgu Koubkovou a Josefa Sitka. Dále pod vedením sbormistryně Lubomíry Hellové spoluúčinkuje sbor souboru opery a operety Moravského divadla Olomouc a v tanečních výstupech se objeví také členové souboru baletu Moravského divadla. Na choreografii se podílel Jiří Kyselák.
Opereta Veselá vdova byla v Olomouci uvedena už šestkrát – poprvé 18. února 1922 v režii Viktora Severina. Následovala tato uvedení: 22. 2. 1930 – režie:Vladimír Nechyba, 14. 12. 1958 – režie: Stanislav Regal, 26. 6. 1983 – režie: Jiří Měřínský, 23. 10. 1994 – režie: Mojmír Weimann.
Zdroj: bergmannova@moravskedivadlo.cz