19.02.2007 00:00

Dávno, dávno již tomu… – komorní novinka Moravského divadla Olomouc

V sobotu 24. února 2007 v 19.30 hodin se na scéně Divadla hudby Olomouc představí další premiéra souboru činohry Moravského divadla: z podnětu herečky Ivany Plíhalové se repertoár rozroste o titul Dávno, dávno již tomu..., který nastudoval režisér Roman Groszmann.

Nápad zrealizovat Pavlíčkův text se zrodil v hlavě herečky Ivany Plíhalové přibližně před rokem a půl. „Díky svému působení ve sdružení Berkat jsem se seznámila s Jiřinou Šiklovou, která mě upozornila na titul Františka Pavlíčka Dávno, dávno již tomu..., jenž pojednává o životě Boženy Němcové,“ říká herečka. Komorní monodrama o trpké životní pouti české spisovatelky napsal známý dramatik a scenárista v roce 1979 pro Vlastu Chramostovou, premiéra pak proběhla 25. prosince 1979 v režii Luboše Pistoria ve slavném Bytovém divadle Vlasty Chramostové. Pavlíček se tehdy snažil na osudu Boženy Němcové postihnout především téma konfliktu jedince s mocí, nedýchatelné dusno bachovského absolutismu pak bylo v jeho textu zjevnou analogií obdobné nedýchatelnosti normalizovaného Československa. Němcovou pojal jako výjimečného jedince, jenž je vystaven traumatům perzekuce a jehož osud je metonymickým zobrazením celé „české existence“.

Již po prvním přečtení textu jsem tušila, že v jeho původní podobě ho bude jen velmi obtížné na jevišti uvést,“ vzpomíná Ivana Plíhalová a dodává: „Začala jsem také uvažovat o vhodném režisérovi, který by nebyl zatížený dobou vzniku dramatu a zhostil se tak materiálu co nejlépe. A napadl mě právě Roman Groszmann, jehož práce mě nadchla v době, kdy v Olomouci připravoval inscenaci U Kočičí bažiny. A tak jsem ho oslovila.“ Roman Groszmann společně se svým stálým spolupracovníkem – dramaturgem Janem Šotkovským Pavlíčkův text upravili, vybrali určité motivy a doplnili je o další materiály jako jsou např. životopisné informace vycházející z rozmanitých publikací o životě a tvorbě Boženy Němcové nebo autorčina korespondence. „Bylo to nutné, protože František Pavlíček napsal v podstatě nedivadelní text. Také jsme záměrně zmírnili původní politickou rovinu hry, která v současné době ztratila svou rezonanci,“ komentuje úpravu režisér Roman Groszmann, kterého doplňuje dramaturg Jan Šotkovský: „Byli jsme si vědomi, že změna dobového kontextu si vyžádá jisté úpravy Pavlíčkova textu. Zejména pasáže, v nichž autor budoval zjevnou paralelu mezi politickým pronásledováním doby Němcové a politickým pronásledováním doby své, by dnes vyzněly hluše. Výsledný tvar pak lze označit za variaci na hru. Vzhledem k našemu členění na „kapitoly“ podle témat, která z osudu Němcové zpracovávají, je zřejmé, že některé byly pietně zachovány, některé vydatně transformovány, kráceny či zase rozšiřovány, některé pak z důvodu neaktuálnosti zcela vypuštěny. Varirujeme tedy autorovo téma s tím, že logicky pokládáme akcenty jinak než on, určité motivy posilujeme a určité oslabujeme.“ Inscenace se snaží postihnout křížovou cestu Boženy Němcové napříč úskalími doby, mileneckých vztahů i nezdařeného manželství jako příběh velice současný, jenž může být překvapivě vzrušující i pro ty, které v mládí Němcová na celý život vyděsila jako autorka obávané povinné četby. „Vzniklo vyprávění o Boženě Němcové, ve kterém se ptáme po různých stránkách osobnosti významné autorky. Naše mozaika by rovněž neměla být vážným zamyšlením, byli bychom rádi, kdyby se divák také zasmál,“ shodně komentují svou koncepci tvůrci.

Zatímco v původním monodramatu vystupuje pouze jediná postava, autoři úpravy připsali Boženě Němcové hned několik partnerů-postav, které život spisovatelky provázely a které ztvární mladý herec Miroslav Ondra. Ten také usedne za klavírem a bude herečku doprovázet při jejích interpretacích písní Hany Hegerové. „Písně této zpěvačky jsou pro nás výpovědí zralé ženy a také jsou díky své pocitovosti a sugestivitě identifikovatelné právě s osudy Boženy Němcové,“ dodávají k výběru hudby tvůrci.

A jak se herečce Ivaně Plíhalové spolupracovalo s mladým režisérem Romanem Groszmanem? „Je to skvělá práce, Roman je velmi pečlivý a inspirující režisér. Myslím, že se nám společně podaří pohled na Boženu Němcovou odmytizovat a nabídneme divákům zajímavý portrét výjimečné ženy.“

Inscenace vzniká jako společný projekt Moravského divadla Olomouc a Divadla hudby.

Zdroj: bergmannova@moravskedivadlo.cz

Autor článku: Informace z divadel