Moravské divadlo ovládne napětí: na jeviště přichází královna detektivek Agatha Christie
Agatha Christie, jejíž titul A pak už tam nezbyl ani jeden nastudoval režisér Pavel Šimák. Premiéra začíná v 19.00 hodin.
Děj napínavého dramatu nás zavede do luxusní vily na malý anglický a od civilizace zcela odtržený ostrov, kde se schází deset hostů a jejich neznámý hostitel. Z bizarní párty se postupně stává noční můra, ve které pozvaní začnou náhle záhadně umírat v neúprosném rytmu známé dětské říkačky. Vrahem může být prakticky kdokoli, jasné je jen jedno: všechny oběti pykají za své dávné, nikdy nepotrestané viny. Poutavý příběh plný napětí a tajemství pak vyústí v nečekané odhalení.
Nastudování vzrušujícího příběhu se ujal zkušený režisér Pavel Šimák, který si k tvorbě známé autorky vybudoval velmi pozitivní vztah: „Moje žena Agathu Christie miluje, poličky u nás doma pomalu vyplňuje kompletní sbírka všeho, co paní Agatha napsala nebo o ní bylo napsáno. Tato autorka zároveň měla poměrně zajímavý a ne vždy idylický život. Velmi přemýšlela o světě, takže ji i její tvorbu rozhodně nemohu vnímat jen jako čítankový papírový svět.“Režisér pak společně s dramaturgem verzi divadelní hry částečně upravil: „Jednak jsme - vzhledem k délce a rozsahu textu – hru krátili. Druhá část úpravy se projevila navrácením se ke knižnímu originálu, kdy jsme divadelní verzi trochu okořenili tímto původním materiálem,“ objasňuje dramaturgické zásahy Šimák.
Hra nabízí především skvělé herecké příležitosti pro představitele jednotlivých rolí. Pestrou společnost deseti „obětí“, které jsou zároveň nikdy nepotrestanými zločinci, společně ztvární Dušan Urban, Naďa Chroboková, Pavel Juřica, Josef Bartoň, Miroslav Hruška, Jiří Nebenführ, Lenka Ouhrabková, Vladimíra Včelná, Václav Bahník a Zdeněk Svobodník. „S místním souborem se mi pracuje výborně,“ říká Pavel Šimák a dodává: „Mám rád, když se v inscenaci sejde široké mezigenerační spektrum herců a vzájemně se doplňuje zkušenost s přímočarou energií.“ Režisér s herci velmi důkladně pracoval na portrétech jednotlivých hrdinů a společně tak nabízí dokonalou studii napětí, které postupně graduje v nevyhnutelný konec.
Podle Pavla Šimáka je dílo Agathy Christie tak trochu neprávem nahlíženo jen jako hezký dobový obrázek: „Podle mne dělá Agathu Christie skutečnou královnou detektivky právě to, že její příběhy nejsou jen mechanicky sestavené konstrukce zločinů, ale odrazy skutečných děsů lidských životů. Například náš titul obsahuje jednoznačný a nepříjemný zářez skalpelem do mozku našeho systému: má naše společnost vůbec nastaveny reálné nástroje na sebeobranu proti páchanému zlu? Nebo jsme uvízli v síti falešného a pokryteckého humanismu a dáváme tak prostor realističtějším a tím i úspěšnějším predátorům, kteří využívají naší slabosti....? A kdo, nebo co nás může postavit do role soudce?“ komentuje tvorbu Agathy Christie režisér.
Dramatizace literární předlohy Deset malých černoušků už mnoho let dobývá jeviště celého světa, oblibu diváků si také získalo několik zdařilých filmových adaptací. Titul však podle mínění dědiců práv divadelního díla Agathy Christie příliš „zaváněl“ rasovou diskriminací, a tak musely produkce na celém světě sáhnout po starším – a také mnohem méně známějším - názvu A pak už tam nezbyl ani jeden, který původně nesla jedna z filmových adaptací knižní předlohy.
Titul A pak už tam nezbyl ani jeden se na jevišti Moravského divadla objevuje vůbec poprvé, autorka pak dostává v Olomouci prostor teprve potřetí. V lednu roku 1975 byla v režii Karla Nováčka uvedena hra Past na myši, stejný titul měl v nastudování Bedřicha Jansy premiéru v prosinci 1992.
Zdroj: bergmannova@moravskedivadlo.cz