Radok: Cesta k Odcházení byla v Arše neuvěřitelná až absurdní
Praha 20. května (ČTK) - Za neuvěřitelnou až absurdní označil režisér David Radok cestu Havlova Odcházení do pražského Divadla Archa. Obsazení rolí se podle něj dalo dohromady úplným zázrakem, neboť poslední role byla obsazena až týden před zahájením zkoušek. Hra bude mít na této scéně světovou premiéru 22., 23. a 24. května.
"Já, co pocházím ze světa opery, kde se obsazují inscenace tři roky předem a více než rok dopředu se dodávají dekorace a kostýmy, jsem najednou neměl těsně před zkouškami obsazeny všechny role. I proto byla cesta k tomu, co se tady v Arše podařilo, neuvěřitelná a velice absurdní," řekl po tiskové konferenci v Praze ČTK a Českému rozhlasu Radok.
Na setkání s novináři upozornil ředitel této scény Ondřej Hrab na to, že inscenace vznikla ve složité ekonomické situaci, neboť jeho scéna dosud na letošek nezískala žádné peníze z rozpočtu města. I proto je podle něj obdivuhodné, že k realizaci inscenace došlo v rekordně krátké době.
"Od rozhodnutí k premiéře uplynulo pět měsíců, což je neobvyklé pro produkci inscenace i získání financí," řekl Hrab. Upozornil, že se hra mohla realizovat díky finančním a věcným darům firem, které poskytly například kostýmy a částečně i materiál na výrobu scény. "Je to ostuda pro veřejný sektor," uvedl.
Václav Havel, který přihlížel první generálce, byl spokojen. "Byl jsem velmi nervózní, jak to dopadne, co z toho vzejde. Musím říci, že se mi to moc líbilo, uvidíme, co bude dál. Bylo to první představení pro publikum, které nebylo úplně typické. Budu rád, když to bude pokračovat stejně dobře," řekl autor, který do inscenace vstupuje vlastními komentáři.
"Po celou dobu svého psaní jsem pociťoval potřebu komentovat to, co dělám, klást si otázky, ale na druhé straně to utajit. A tak jsem se teď rozhodl toto své přemýšlení do hry dát. Je tam vlastně záznam myšlenek autora té hry," řekl. V Radokově pojetí se podle něj hra změnila k lepšímu. "Objevil totiž něco, co v ní dřímalo, aniž jsem si to uvědomoval," dodal.
Podle Radoka předpokládala specifická náročnost představení souhru hereckého a technického týmu. Výtvarné řešení, které navrhl se scénografem Jaromírem Vlčkem, vychází z variabilního prostoru a technických možností Archy. Hraje se na scéně o rozměrech 12 krát 12 metrů. Je nepřenosná a počítá s odkrytím technologií, kdy diváky přímo kontaktuje s děním na jevišti.
"O této inscenaci se psalo už dávno před tím, než vznikla. Objevily se fámy, pomluvy a zkreslování informací. Mezi jiným i to, že půjde o nejdražší inscenaci českého divadla, což několikrát použil i jeden politik," řekl Radok. Na dotaz uvedl, že šlo o pražského radního pro kulturu Milana Richtra (ODS), který podle něj překrucuje fakta.
"Ano, je to hra o dvaceti hercích, odehrávající se v prostředí odstupující hlavy státu. Není to hra o dvou lidech na pískovišti a jisté náklady jsou s ní spojeny. Ale rozhodně není nejdražší, náklady jsou spíše podprůměrné," dodal režisér.
Inscenace vznikla během šesti týdnů za vysokého nasazení všech 18 herců. Zhruba v polovině ze zkoušek odstoupila vzhledem ke zdravotním problémům autorova manželka Dagmar Havlová, v roli ji vystřídala Zuzana Stivínová. Přitom angažmá bývalé první dámy bylo jednou z podmínek uvedení hry; autor psal postavu přímo pro ni. Hlavní mužskou roli ztvární Jan Tříska, v dalších se objeví například Petra Lustigová, Vlasta Chramostová, Bořivoj Navrátil a Jan Skopeček.
Po třech rovnocenných premiérách se odehraje v Arše devět repríz, dalších sedm bude následovat v září. Od 11. do 13. září bude Odcházení navíc uvedeno pro účastníky festivalu Divadlo v Plzni. Vzhledem k nepřenosné scénické podobě se Archa stane přidruženou scénou této mezinárodní divadelní přehlídky.
Jiří Borovička mal