29.01.2010 00:00

Výpravný muzikál Hello, Dolly! v Městském divadle Brno

Příběh vdovy Dolly Leviové, „ženy, která dovede vše zařídit“, nabručeného kupce z Yonkers Horáce Vandergeldera, jeho příručích Kornelia a Barnabáše, kloboučnice Ireny Molloyové a její pomocnice Minnie (a taky trochu Horácovy neteře Ermengardy a jejího nápadníka Ambrosia Kempera) není příliš složitý. O to složitější je jeho geneze, neboť námět muzikálu skladatele Jerryho Hermana a libretisty Michaele Stewarta je téměř o sto třicet let starší, než Hello, Dolly! samotná. Řečeno větou rozvitou s přesnou datací – Hello, Dolly! (1964) je muzikálovou adaptací veleúspěšné komedie Thorntona Wildera Dohazovačka (1955), která je adaptací jeho vlastní, podstatně méně úspěšné hry Obchodník z Yonkers (1938), která je adaptací klasické vídeňské frašky Johanna Nepomuka Nestroye A jde se řádit (1842), jejíž předlohou byla anglická jednoaktovka Johna Oxenforda Dobře strávený den (1835)...a už toho nechme!

Co se týče osudů muzikálu samotného, dejme raději na chvíli slovo expertovi z nejpovolanějších, hudebnímu publicistovi Jiřímu Černému: „Ještě před broadwayskou premiérou muzikálu Hello, Dolly! se díky chrapláku Louise Armstronga a gramofonové desce rozlétla po světě titulní píseň. (...) Do dvou let ji nahrálo okolo dvou set dalších interpretů včetně tehdejšího semaforského trumpetisty a zpěváka Jiřího Jelínka. (...) Na rozdíl od titulní písně neměl samotný muzikál žádný raketový start: na poslední chvíli se ještě leccos měnilo, přibyla čtyři nová hudební čísla a Ethel Mermanová, pro níž Herman hlavní roli psal, jí odřekla kvůli jiné práci. Po premiéře v newyorském St. James Theatre (16. 1. 1964) se ale představení přes dílčí výhrady některých kritiků rychle rozžilo; podle Waltera Kerra bylo „nejlepší podobou čisté muzikálové komedie, jakou kdy viděl od své první návštěvy minstrel show“. Jako Dolly se vystřídaly mj. Astairova taneční partnerka Ginger Rogersová, Pearl Baileyová (v celočernošském obsazení!) a v roce 1970 konečně i jednašedesátiletá Mermanová. To už se rok promítal i stejnojmenný film režiséra Gena Kellyho (s Barbrou Streisandovou, Walterem Matthauem i Armstrongem) a inscenace – možná i s touto pomocí – spěla ke svým úctyhodným 2844 představením.“ Dodnes si tak Hello, Dolly! drží 13. místo v tabulce nejúspěšnějších broadwayských muzikálů všech dob.

My jen doplňme, že od své české premiéry v Hudebním divadle Karlín v roce 1966 „Dollyna“ zdomácněla i u nás a že naše uvedení je už dvaadvacátým(!) na českých jevištích. Do Městského divadla však paní Dolly Leviová vstupuje poprvé. Popřejme ji, ať se jí u nás líbí, a ať mohou platit slova ústřední písně o tom, že Dolly už u nás navždy zůstává.

Hello, Dolly! bude uvedena v Městském divadle Brno v překladu Iva Osolsobě a Alexandra Kozáka, režii a choreografii Gustava Skály (vrací se k tomuto titulu již potřetí!), scéně Martina Černého a kostýmech Romana Šolce. Dirigenty a autory hudebního nastudování jsou Dan Kalousek a Jiří Petrdlík, dramaturgy Ondřej Šrámek a Jan Šotkovský. V hlavních rolích se představí Alena Antalová nebo Ivana Vaňková (Dolly), Igor Ondříček nebo Petr Štěpán (Vandergelder), Lenka Janíková nebo Ivana Skálová (Irena), Mária Lalková nebo Tereza Martinková (Minnie), Jakub Przebinda nebo Aleš Slanina (Kornelius) a Vojtěch Blahuta nebo Alan Novotný (Barnabáš). Premiéra se odehraje 6. února na Hudební scéně Městského divadla.

Zdroj: brouckova@mdb.cz

Autor článku: Informace z divadel