19.07.2022 12:03

10. festival KoresponDance oživil město Žďár nad Sázavou

Již po desáté vnesl festival KoresponDance život a pohyb do rozličných prostor města Žďár nad Sázavou. Jubilejní edice přehlídky s mezinárodní účastí, zaměřené na současný tanec, pohybové divadlo i nový cirkus, se zde úspěšně odehrála mezi 14. a 17. červencem. KoresponDance platí za největší site-specific festival současného tance v České republice a zároveň za jeden z klíčových projektů regionu Vysočina. Téměř pět desítek představení přilákaly během čtyř dnů návštěvníky z Prahy, Brna, Plzně nebo ze zemí jako Anglie, Maďarska či Slovenska. Tanec a cirkusové umění pronikly do nejrůznějších zákoutí zdejšího zámku, představení se odehrála i v ulicích, veřejných prostorech a na nečekaných místech. Bohatý program oslovil všechny věkové kategorie, od nejmenších po seniory, festival si nenechali ujít ani profesionálové z oboru. Ačkoliv počasí si s venkovní produkcí tu a tam zahrávalo, přesto, až na drobné výjimky, neolivnilo plánovaný program.

První část festivalu KoresponDance se uskutečnila již dříve v Praze, kde ruku v ruce s filozofií site-specific obsadila 28. června tovární prostor PRAKAB Pražské kabelovny. Jeho hlavní část jako tradičně zamířila o několik dnů později do Žďáru nad Sázavou. Přehlídku každoročně pořádá Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA.

„Jako tým organizátorů jsme dostali neuvěřitelně pozitivní reakce, ať už ze strany publika či od uměleckých týmů. Podle všeho pro ně byla tato edice festivalu unikátní nejen díky velmi bohatému programu na různě silných místech, ale také díky setkání s jinými lidmi a příjemné atmosféře. Pro nás jako tým je to dobrý signál, který nám ukazuje, že máme pokračovat,“ pochvaluje si ředitelka festivalu Marie Kinsky a dodává: „Stejné reakce jsme zaznamenali od našich podporovatelů, kteří zároveň byli potěšeni dopady festivalu na žďárskou společnost. Pochopili, že festival přináší nejen radost, ale také sebevědomí, znalosti či setkání různých kultur. Otevřeně a veřejně řekli, že festival je pro region klíčový.“

„Velkorysost umělců, nasazení týmu a zvědavost publika utvořily pestrý festival s mnoha různými chutěmi fyzických výkonů. Pro všechny znamenal poutavou show a pro mnohé i novou zkušenost. Vrátíme se s vysokým očekáváním také v příštím roce,“ přidává se manažer hlavní programu Casper de Vries.

Letošní festival kladně hodnotí rovněž recenzentka webu Opera Plus Lucie Kocourková, jež festival dlouhodobě sleduje: „Desátý ročník byl velmi vydařený a inspirativní. Zásluhou festivalu ožívají především zámecké prostory a okolí živým uměním v míře, která je v našich poměrech stále ještě unikátní, a dramaturgie pracuje s pečlivě vyváženou dávkou zábavy, osvěty a participace. Ta je jednou z nejzásadnějších a také nejcennějších vrstev: ať už jsme mohli sledovat letošní zahájení v Praze nebo performance zde v závodě Tokoz, festival sbližuje zdánlivě neslučitelná společenství, nemluvě již o citlivé práci se zdejší mládeží i seniory, která každý rok přináší výsledky v podobě nových projektů.“


Pestrý program i světoví umělci

10. ročník KoresponDance nabídl pestrou paletu představení, filmových projekcí, besed i řadu masterclassů a workshopů, jež vedli hostující umělci pro tanečníky i širokou veřejnost. Představení probíhala paralelně, tak aby umožnila vstup všem divákům i na ta s omezenou kapacitou. Dramaturgie letos vsadila na dvojici témat – Továrna v pohybu a Voda, která v různých podobách reflektovala uváděná představení.

Pro svůj program získal festival účast významných osobností, jako byly choreograf a tanečník Josef Nadj, který přivezl projekt OMMA s osmi muži z různých koutů Afriky, a ten se stal jedním z nosných představení festivalu. Dalším horkým želízkem v ohni byl australský performer James Batchelor s představením Metasystémy, do něhož s uměleckým citem zapojil zaměstnankyně tamní továrny TOKOZ a které si někteří diváci nenechali ujít ani napotřetí. Izraelská choreografka a performerka Galit Liss vtáhla do tance ženy – seniorky z Vysočiny, jež dokázaly, že s tancem se dá začít v každém věku. Představení u části publika vyvolalo hluboké a dojemné zážitky a hlavní hrdinky sklidily spontánní poděkování ještě po jeho skončení.

České performerky PocketArt ve své scénografii zprostředkovaly úvahu nad naším vztahem k přírodě a životnímu prostředí. Uskupení Bollwerk s unikátní site-specific trilogií rozpohybovalo a rozčeřilo neobvyklá místa jako úpatí Zelené hory, továrnu TOKOZ a Pilskou vodní nádrž. Imaginativní podívanou s polystyrenovými objekty zprostředkoval italský umělec Andrea Salustri, akrobaté a žongléři Hippana.Maleta připravili neobvyklé představení, v němž vyprávěli o svých životech v běhu a díky němuž sršelo publikum humorem. Finská tanečnice a choreografka Maria Nurmela zas předvedla svůj abstraktní a intimní tanec v působivém prostoru zámeckého sklepení a díky festivalu získala i diváky, kteří by za běžných okolností abstraktní performanci nenavštívili. Zapůsobila na ně nejen díky své choreografické práci, ale i díky dialogu s gotickými sklepy.

Mezi účinkujícími nechyběli ani francouzští Cirque Inextrémiste, performerka Markéta Stránská a tanečník a choreograf Jean Gaudin či stepařka Marie Nije. Na své si přišla rovněž početnější uskupení jako Streets of Žďár, kteří se představili v tanečně-hudebním spektáklu, nebo česko-italští BeInternational, kteří zatančili ve městě i na zámku.

První festivalový večer odstartoval ve znamení hudby s benefičním koncertem harfistky Ekateriny Levental ve prospěch ukrajinských uprchlíků, jež kouzelně experimentovala s akustikou barokní konírny. Živé umění bylo doplněno filmovými projekcemi z vlastní produkce či díky spolupráci s Festivalem tanečních filmů. Prostor byl dán i dětskému umění; nejmenší uvedli dvojici představení pro své vrstevníky i dospělé.

Více informací na www.korespondance.cz.

Autor článku: Barbora Dušková, foto: Maria Nurmela

10. festival KoresponDance oživil město Žďár nad Sázavou

Festivaly

12.06.2025

Cirkus, který si vyzkoušíte na vlastní kůži. Festival Cirkuzkus zveřejnil program

Program novocirkusového festivalu Cirkuzkus, který pořádá v Olomouci Divadlo na cucky, je kompletní. Pátý ročník přehlídky se letos poprvé odehraje v prostředí Smetanových sadů, konkrétně na letní scéně Moravského divadla Olomouc. Od pátku 20. června do pondělí 23. června nabídne představení oblíbených souborů Cirk La Putyka a Losers Cirque Company, v sobotu 21. června pak umožní zakusit cirkusové dovednosti také divákům, a to ve formě dvou akrobatických workshopů.

12.06.2025

Festival Moravské divadelní léto se vrací do Smetanových sadů v Olomouci

Open-air festival Moravského divadla Olomouc se letos uskuteční od 15. do 27. června 2025 a už tradičně promění Smetanovy sady v Olomouci ve scénu plnou divadla, hudby a letní pohody. Diváci se mohou těšit na oblíbené komedie a muzikály, nejnovější inscenaci Koule, koncert Moravské filharmonie i pohádky a doprovodný program pro děti.

12.06.2025

ŠTETL FEST v Brně již počtvrté

Čtvrtý ročník úspěšného mezinárodního festivalu ŠTETL FEST odstartuje v Brně 27. srpna a během pěti dní nabídne přes 130 akcí. Festival se za čtyři roky své existence vyprofiloval jako největší festival židovské kultury v České republice, a to jak počtem akcí a tematickým záběrem, tak návštěvností. Loňský ročník přilákal přes 10 000 návštěvníků z celého světa, článek o něm vyšel mimo jiné i v britském The Telegraph.