09.09.2024 11:56

2. ročník ASEF LinkUp | Asijsko-evropské laboratoře kulturní diplomacie v Praze

Jaký byl a co přinesl druhý ročník ASEF LinkUp | Asijsko-evropské laboratoře kulturní diplomacie v Praze?

V Praze se sešlo a diskutovalo 18 odborníků v oblasti umění se zástupci vládního sektoru z oblasti scénických umění, kulturní politiky, kulturního dědictví, výtvarného umění a dalších. Tito zmínění plně vyplnili čas od 10. do 13. června diskusemi, návštěvami různých míst a výměnou informací o aktuálním stavu mezinárodní kulturní spolupráce mezi Asií a Evropou.

Kladli si vzájemně především tyto otázky: Jaké jsou aktuální výzvy v mezinárodní spolupráci? A hlavně, jaké chceme mít v budoucnu asijsko-evropské kulturní vztahy?

Zde je více informací o některých podnětných diskusích a výměnách. 

1. den – „Jakými principy by se měla řídit mezinárodní kulturní spolupráce?“

Účastníky přivítala ředitelka kulturního odboru ASEF Valentina Riccardi spolu s Martinou Peckovou Černou, vedoucí oddělení mezinárodní spolupráce v Institutu umění – Divadelním ústavu (IDU).

Na prvním setkání se účastníci zabývali prinicipy, které jsou společné mezinárodní kulturní spolupráci. Ve dvojicích a skupinách se pak snažili najít společná východiska a zkušenosti, z nichž je několik z nich uvedeno níže:

Rovnost příležitostí a dostupnosti – vyrovnané výměny mezi globálním severem a jihem a uznání váhy každého hlasu.

Vzájemné porozumění a učení – rozvoj otevřenosti a ochoty učit se navzájem.

Vybudování vztahů a vzájemné důvěry.

Jedna část laboratoře poskytla účastníkům příležitost částečně prozkoumat kulturní mapu Prahy. Navštívili Divadelní fakultu Akademie múzických umění (DAMU) a Obecní dům, kde sídlí Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK.

2. den – „Mohl bys mi pomoci…“

Druhý den se účastníci za použití struktury Case Clinic zabývali skutečnými výzvami, se kterými se na mezinárodní úrovni setkali a s pomocí ostatních se snažili najít řešení, jak v daném případě postupovat.

Jednou z věcí, která rezonovala s velkou většinou lidí ve skupině, byla potřeba optimalizovat zdroje a rovněž fakt, že financovatelé chtějí, aby projekty měly co největší vliv a hodnotu. Znamená automaticky, že velká akce bude mít i velký vliv? Jak se tento vliv měří? Jak podotknul jeden z účastníků, „dobrým ukazatelem vlivu nejsou čísla“.

Mezi další výzvy, o kterých se diskutovalo, patřila nerovnováha v budování kapacit (capacity building), privilegia mobility mezi Asií a Evropou a čas pro umělecký výzkum a rozvoj i v rámci dramaturgie.

Zdá se, že největší výzvou, které umělecký sektor čelí, je nalezení správné rovnováhy a opatření, které by zajistily smysluplné a spravedlivé rozložení úsilí a zdrojů. Jeden z účastníků poznamenal, že „práce v umění je těžká“.

Na závěr byla pro účastníky ASEF LinkUpu připravena návštěva Akademie výtvarných umění (AVU), která je jednou z nejstarších uměleckých vysokých škol v Praze a jako instituce hraje zásadní roli při vytváření moderní české výtvarné kultury.

3. den – „Jak by měla vypadat budoucnost mezinárodní kulturní spolupráce?“

Předposlední den navštívila laboratoř Dr. Eliška Tomalová, vedoucí Katedry evropských studií na Univerzitě Karlově v Praze. Vedla workshop zaměřený na zkoumání složitých vztahů v kulturní diplomacii ve výzkumu, vzdělání a praxi.

Účastníci pak strávili zbytek dne úvahami nad tím, jak by měla vypadat mezinárodní kulturní spolupráce, co se musí změnit a jak by se to mělo provést. Skupina se také shodla na doporučení ohledně tvorby politik, evaluací, měření dopadů a capacity buildingu.

Z návrhů vyplývá, že musíme podniknout kroky v instrumentalizaci umění a kultury pro politické cíle a dostat do popředí humanistické aspekty kultury, které by mohly zajistit trvalý vliv na budoucnost takovou, jakou chceme.

To znamená především vnitřní hodnotu umění a kultury, naslouchání hlasům odborníků z různých oborů, respektování jejich jedinečných pracovních metod, přístupů atd. Bude to však vyžadovat otevřenou mysl a prioritu pro pracovní procesy v kulturních projektech – tak aby mohli tvůrci politik a ostatní účastníci být svědky výzev, pocitů, zkušeností a příběhů, s nimiž se setkávají lidé z praxe.

4. den – Finišujeme!

Poslední den se skupina vydala na Ministerstvo kultury ČR, aby se zúčastnila poslední diskuse a odprezentovala svá doporučení pro budoucí jemné dovednosti a kulturní spolupráci mezi Asií a Evropou.

Návštěva Plzně byla tečkou za laboratoří spolu s vzácnými indonéskými loutkami a rozhovorem o asijské spolupráci přímo s organizátory festivalu Skupova Plzeň.

Poslední čtyři dny tak byly ve znamení navázování nových kontaktů, rozhovorů a spolupráce a poukázaly tak na první kroky, které lze podniknout v otázce budoucího narativu mezinárodní kulturní spolupráce.

Dokázala v pořadí již druhá laboratoř prosadit alternativní chápání a nové formy kulturních vztahů? To ukáže čas. Mezitím se ale potvrdilo, že je laboratoř úrodnou půdou pro názory odborníků z praxe, kteří chtějí zlepšit kulturní diplomacii a jsou si vědomi nedostatků a nerovnováhy.

Chcete se dozvědět víc o setkání v Praze? Podívejte se na rozhovory s účastníky ASEF LinkUpu: https://www.youtube.com/watch?v=ljiZK5bEfOU

Jak se orientovat v kulturní diplomacii?
Hlavní poznatky, výzvy a závěry ASEF LinkUp | Asijsko-evropská laboratoř kulturní diplomacie 2024

Více informací

 

Autor článku: IDU

2. ročník ASEF LinkUp | Asijsko-evropské laboratoře kulturní diplomacie v Praze

Zahraniční divadlo

19.11.2025

Divadlo Drak uvedlo v Bruselu tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák

Divadlo Drak se v neděli 9. listopadu představilo na mezinárodním bienále EXPORT/IMPORT v Bruselu, kde uvedlo tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák, určené pro děti ve věku od šesti měsíců. Vůbec poprvé se pořadatelé rozhodli zařadit do programu také inscenaci určenou pro batolata, tedy specifický žánr divadla pro nejmenší.

18.11.2025

Straussova Arabella přišla do nešťastné doby. Nyní míří v přímém přenosu z Metropolitní opery i do českých kin

Díla Richarda Strausse patří ke stálicím operního repertoáru. Jeho díla ale rozhodně nejsou zastoupena rovnoměrně. Dramaturgové často sahají, logicky, po notoricky známých kusech – Salome a Růžový kavalír patří k nejhranějším. Poněkud stranou zůstává třeba Arabella, ve Straussově tvorbě poměrně výrazný titul. Právě toto dílo nyní míří na plátna kin jako další projekce v oceňované sérii MET: Live in HD. Do kin po celém světě zamíří v sobotu 22. listopadu.

13.11.2025

JAMU udělí čestný doktorát britské scénografce a režisérce Howardové

Brněnská Janáčkova akademie múzických umění (JAMU) udělí čestný doktorát britské scénografce a režisérce Pamele Howardové. Slavnostní ceremoniál bude 26. listopadu v Divadle na Orlí. Ve stejný den akademie ocení také zásluhy divadelníka, pedagoga a bývalého rektora Václava Cejpka, jenž získá titul emeritního profesora.