05.04.2017 11:28

Divadlo J. K. Tyla uvede jednu z nejhranějších českých oper, Rusalku Antonína Dvořáka

Divadlo J. K. Tyla uvede jednu z nejhranějších českých oper, Rusalku Antonína Dvořáka. V režii Tomáše Pilaře a hudebním nastudování dirigenta Norberta Baxy zazní ve Velkém divadle poprvé 8. dubna. Nová inscenace by kromě pohádkového charakteru díla měla podtrhnout i hloubku Kvapilova libreta, které se nese v duchu uměleckých směrů fin de siècle: symbolismu, dekadence či impresionismu. Ryze pohádkovou verzí opery pro dětské diváky pak bude chystaná inscenace O Rusalce (premiéra 7. 10. 2017).

Svou předposlední operu Rusalka zkomponoval Antonín Dvořák v roce 1900, již coby světově uznávaný skladatel. Dílo postupně dobylo nejen česká, ale i světová jeviště a dnes je jednou z nejhranějších českých oper. Najdeme ji na repertoáru mnoha světových scén, za všechny připomeňme alespoň aktuální inscenaci Mary Zimmermanové z newyorské MET, nedávno promítanou v přímém přenosu do českých kin.

Režisér Tomáš Pilař se při tvorbě inscenace nechal inspirovat především geniální Dvořákovou hudbou, ale také jedinečností libreta Jaroslava Kvapila, které, ač je často považováno za lyrickou pohádku, vykazuje nepřehlédnutelné rysy symbolismu a dekadence: „Primární konflikt díla pramení z doteku dvou světů, lidského a nadpřirozeného, na jejichž pomezí Rusalka stojí, avšak do kterých nepatří. Zajímavostí je, že Dvořák zkomponoval Rusalku ve svých 59 letech, Kvapilovi bylo téměř o 30 let méně. Zatímco Dvořák mohl vnímat dílo jako pohádku, Kvapil rozvinul motivy temné, psychologické.

V duchu této myšlenky se nese i výtvarná koncepce, jejímž autorem je Aleš Valášek a která je zakotvena do doby Dvořákova dětství. „Diváci se mohou těšit na historické kostýmy, které by měly odpovídat skladatelově představě o pohádce. Dominantou scény jsou dveře symbolizující odchod Rusalky z dětství do dospělosti,“ prozrazuje Pilař a dodává, že vizuální stránku inscenace dotvářejí projekce Petra Hlouška a výrazné svícení, odkazující k impresionismu. Ruku v ruce s režijním záměrem jde i hudební nastudování šéfdirigenta DJKT Norberta Baxy. „Oproti běžně akcentované lyričnosti by mělo být více živelné a dramatické,“ vysvětluje režisér.

V roli Rusalky alternuje sólistka DJKT Ivana VeberováLuisou Albrechtovou a Lívií Obručník Vénosovou. Prince zpívá Richard Samek v alternaci s Kanaďanem Philippem Castagnerem, Ježibabu Jana Foff Tetourová nebo Alžběta Vomáčková.  Roli Vodníka nastudovali Jevhen Šokalo, Pavel Vančura a František Zahradníček. V rolích žínek alternují Radka SehnoutkováVandou Šípovou, Andrea FrídováBeccou Conviser a Anitou Jirkovskou a Jana PioreckáIvanou Klimentovou. Jako Hajný vystoupí Jan Ježek nebo Jiří Kubík, jako Kuchařka Ivana Šaková nebo Iveta Žižlavská. Role Lovce je svěřena Jiřímu Brücklerovi, Jiřímu Hájkovi nebo Jiřímu Kubíkovi.

www.djkt.eu

Autor článku: Michaela Svobodová

Divadlo J. K. Tyla uvede jednu z nejhranějších českých oper, Rusalku Antonína Dvořáka

Inscenace

15.11.2025

Divadlo v Dlouhé uvede Zlaté město dramatika Ödöna von Horvátha v režii Ivana Buraje

Divadlo v Dlouhé dnes uvede premiéru inscenace Zlaté město podle předlohy vídeňského předválečného dramatika Ödöna von Horvátha. Inscenaci jako koláž jeho povídky a dramatu nastudoval v roli režiséra nový umělecký šéf divadla Ivan Buraj s celým souborem a s hosty. Inscenace s antifašistickým vyzněním vede do budoucnosti, kdy snad už bude po všech válkách.

15.11.2025

Studio Ypsilon láká diváky na nový Mejdan s Mozartem a Matonohovu show

Pražské Studio Ypsilon navzdory turbulentnímu vývoji v uplynulých měsících připravilo premiéru hudební inscenace Mejdan s Mozartem aneb Opera má tuhý kořínek. Premiéru v režii Jana Jiráně uvede 21. listopadu k 60. výročí divadelního angažmá Miroslava Kořínka, který nastudoval k inscenaci hudbu. Další novinkou bude one man show Tomáše Matonohy s premiérou 12. prosince v malém sále Ypsilonky.

15.11.2025

Interaktivní audiowalk Sejdeme se u Koníčka? provede účastníky centrem Prahy v roli studujících těsně před sametovou revolucí

Jaké to bylo studovat na vysoké škole těsně před sametovou revolucí? Debaty nad společenskými problémy, psaní článků i spousta schůzek po hospodách… Přestože nás od událostí roku 1989 dělí již pětatřicet let, tehdejší studentský život byl v mnohém podobný tomu dnešnímu. Interaktivní audiowalk provede účastníky pražským centrem. Ti se v příběhu stanou studujícími v období těsně před sametovou revolucí. Jak moc se zapojí do studentského života a aktivit, které vedly k manifestaci 17. listopadu, bude v průběhu audiowalku jen na nich.