20.03.2018 18:17

Komorní scéna Aréna se v inscenaci Chacharije obrací k historii svého mateřského města

Komorní scéna Aréna se po téměř devíti letech od premiéry inscenace Brenpartija opět obrací k historii svého mateřského města, kde už celých dvacet čtyři let funguje. Tentokrát tak učiní novou hrou z pera dramaturga Tomáše Vůjtka a režiséra Janusze Klimszi s názvem Chacharije, která se odehrává v Ostravě začátku 30. let minulého století.

Česká a světová premiéra Chacharije je očekávanou divadelní událostí, a to nejen kvůli tomu, že předchozí Brenpartija se na jevišti Arény stala legendou a zaznamenala více než sto repríz.

Chacharije zachycuje sociální poměry v Ostravě počátku třicátých let. Napříč společenským spektrem prožívají smyšlené i historické postavy své příběhy během jednoho jarního dne roku 1932, které se v závěru překvapivě protnou. Hra vychází ze skutečných dobových událostí, se kterými si ale hravě fabulačně pohrává. V národnostně smíšené Ostravě nebyla o různá nedorozumění nouze a text hry s nimi cíleně pracuje.

„Naše hra vychází z předpokladu, že se její hrdinové jednoho dubnového dne roku 1932 skutečně mohli potkat, a jejich životy se tak skutečně mohly protnout. Na jedné straně sice nevíme, zda se to opravdu stalo, ale na druhé straně je pravda, že stát se to mohlo. Všechny reálie, se kterými pracujeme, to umožňují. Hovoří se zde o konkrétních lidech a o konkrétní době,“ vysvětluje spoluautor hry a dramaturg Tomáš Vůjtek.

Svůj prostor v Chachariji tak dostávají jak svérázné postavičky ze státu Halda, jejichž osudy diváci poznali již v oblíbené Brenpartiji, tak i charaktery z jiných sociálních vrstev či národnostních skupin. Svým způsobem je tedy Chacharije volným pokračováním této legendární inscenace, nicméně ne pokračováním chronologickým.

„Přišlo nám, že doba 30. let, doba hospodářské krize, má pořád ještě potenciál pro základní výzkum ostravské psýchy. A že by se spektrum ostravských postav a příběhů dalo rozšířit do dalších sociálních vrstev a národnostních skupin. … ale, že to nebude pokračování Brenpartije, protože ta hra končila hromadnou smrtí všech na haldě, ale tím, co ději Brenpartiji vlastně předcházelo,“ říká spoluautor hry a režisér inscenace Janusz Klimsza.

Nová hra tak nabídne divákům svébytný pohled na svébytné město, kterým Ostrava od svého vzniku je, a které se svým charakterem, sociálním složením i historií výrazně vymyká jiným městům v rámci České republiky. S tím souvisí i drsný až cynický humor a silná sebereflexe místních obyvatel, které lidé z jiných měst buď obdivují, nebo se s nimi naopak nejsou schopni vyrovnat.

„Zdejší genius loci je gigantický, to je bez diskuze. Ostrava je ovšem místo, které akcelerovalo příliš rychle na to, aby se neobjevily potíže toho růstu. Což v kombinaci s jakousi devastací z dob té divoké jízdy, která tu byla, když tu byl průmysl, peníze a s tím spojené věci, generuje asi dost silnou sebereflexi a s ní i svébytný cynický humor. Ten je pro Ostravu typický stejně jako zbylý industriál,“ doplňuje Janusz Klimsza.

V české a světové premiéře budou mít tak diváci možnost nahlédnout do Ostravy 30. let minulého století, která prakticky neměla žádné periferie, a téměř vše se tedy odehrávalo v jejím centru, nicméně za městem si žilo svým undergroundovým životem stínové město s názvem stát Halda obývané bezdomovci brenparťáky. Diváci se tak setkají s postavami ze struskové haldy, s prostitutkami, policisty, radním, místním Němcem, Židem i komunistou a dalšími, kteří se budou pohybovat v místech, která v Ostravě dodnes fungují. Jsou jimi třeba Český rozhlas, pivnice U rady, kavárna Elektra a další.

V „lokální sebeironické story vyprávěnou bez sebelítosti zdejším jazykem“, jak inscenaci Chacharije charakterizuje její režisér Janusz Klimsza, diváci uvidí celý soubor Komorní scény Aréna a dokonce i několik hostů. Janusz Klimsza je kmenovým režisérem činohry Národního divadla moravskoslezského, nicméně v Aréně je považován za stálého hosta a byl to právě on, kdo v roce 2009 nazkoušel legendární Brenpartiju. Dramaturgem je Tomáš Vůjtek, autorkou scény a kostýmů je Marta Roszkopfová, hudbu složil člen hereckého souboru Arény Vladislav Georgiev.

Zcela vyprodaná česká premiéra Chacharije se uskuteční v sobotu 24. března 2018, přičemž v tuto chvíli jsou vyprodány už i všechny březnové a dubnové reprízy této inscenace.

www.divadloarena.cz

Autor článku: Alice Taussiková

Komorní scéna Aréna se v inscenaci Chacharije obrací k historii svého mateřského města

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.