24.04.2023 12:31

Balet Národního divadla moravskoslezského odehraje v Izraeli na začátku května celkem šest představení inscenace Rossiniho karty

Velká výzva čeká v příštích dnech baletní soubor Národního divadla moravskoslezského – v květnu odehraje šest představení inscenace ROSSINIHO KARTY pro publikum ve městech Herzliya nedaleko Tel Avivu, v Haifě a Jeruzalémě. Pozvání do Mekky světového moderního tance svědčí o špičkové kvalitě ostravského souboru!

V Ostravě měla inscenace složená ze dvou choreografií premiéru v listopadu 2019 a letos 25. května ji pro místní diváky odehrajeme naposledy. Soubor baletu NDM za ni získal přehlídce Balet 2019 cenu za nejlepší kolektivní výkon. Rita Pires a Koki Nishioka obdrželi za sólové výkony širší nominace na Cenu Thálie v roce 2020. „Pozvání do Izraele si velmi považujeme, je to pro nás čest a zároveň jasný důkaz toho, že náš soubor má špičkovou úroveň a skvělé reference,“ říká šéfka souboru Lenka Dřímalová.Izraelské publikum je velmi náročné, vždy vyžaduje to nejkvalitnější! Balet NDM rozhodně patří k nejlepším a já jsem moc rád, že se nám podařilo tento soubor do Izraele přivézt,“ potvrzuje ředitel Českého centra v Izraeli Robert Mikoláš.

Baletní večer dostal název podle díla italského choreografa Maura Bigonzettiho Rossiniho karty  a je to doslova „taneční hostina“. Bigonzetti je velkým obdivoatelem Gioacchina Rossiniho a pro svou choreografii použil některé z jeho neznámějších skladeb. Italský romantický skladatel byl velký labužník – rád a s velkou vášní vařil i jedl. Bigonzettiho dílo je vytvořeno i jako pocta této Rossiniho zálibě. Světovou premiéru mělo dílo v roce 2010, v Ostravě je uvádíme od listopadu 2019. Choreografii rozhodně nechybí humor! „Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop jednotlivých scén, sled paralelních obrazů života spojených s příslušnými kartami, vykládanými za sebou jakoby bez vzájemné návaznosti. Nicméně právě toto zdánlivě prosté řazení scén ‚u stolu‘ umožňuje předvést fascinující zvraty nálad a emocí od dramatických ke komickým a umožní nečekaně propojovat obsahy a významy oscilující mezi erotikou, marností a ironií. Prostě to je velkolepá taneční hostina s nádhernou hudbou! A k tomu připravil choreograf překvapení v podobě oblíbeného receptu slavného gurmána nebo náznaku zpěvu baletních sólistů, kteří skončí… v propadlišti,“ naznačuje Lenka Dřímalová.  Mauro Bigonzetti tančil mj. v baletu Římské opery, svou první choreografii vytvořil v roce 1990. Působil ve vedení několika světoznámých souborů, od roku 2012 se věnuje plně práci choreografa na volné noze.

V první části večera diváci uvidí dílo španělského choreografa Juanja Arquése. Jeho existenciálně laděné Následky jsou inspirovány nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a (mnohdy destruktivními) vlivy moderních technologií.Úvodní část vyjadřuje sílu přírody a přírodních katastrof. Podpořena je hudbou Rjúičiho Sakamota, která připomíná zvuk tektonického pohybu na dně moří. Druhá vyjadřuje jediným duetem muže a ženy naději a nezdolnou sílu lidí pokračovat ve svých životech i po osobních tragédiích a znovu najít klid a rovnováhu. Doprovází ji emotivní hudba Jóhanna Jóhannssonna (skladatel byl dvakrát nominován na Oscara za hudbu k filmům). V poslední části choreografie se objevují odkazy na moderní technologie, které se mohou vymknout naší kontrole. Doprovázeno jemnými elektronickými zvuky počítačů a klávesnic v minimalistické hudbě Alvy Nota a Rjúičiho Sakamota,“ přibližuje šéfka souboru Lenka Dřímalová.

Do Izraele byl baletní soubor Národního divadla moravskoslezského pozván mj. díky doporučení choreografa Itzika Galiliho, jehož dílo O Balcão de Amor v rámci inscenace All That Jazz, Rock, Blues nastudoval ostravský soubor v roce 2017 a sám choreograf už tehdy nešetřil chválou. Chystá se k nám opět v příští sezóně, kdy pro změnu on sám povede inscenační tým opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky (ujme se režie a choreografie). „Současně s aktuálním pozváním do Izraele jsme získali také tamní zastoupení renomované agentury pro zájezdy do dalších zemí,“ doplnila Lenka Dřímalová.

Turné baletu Národního divadla moravskoslezského po třech izraelských městech patří k vrcholům letošní kulturní nabídky a je více než důstojnou oslavou 30. výročí navázání diplomatických styků mezi oběma zeměmi i 30. výročí vzniku Českých center. Po baletu Národního divadla v Praze je ostravský soubor teprve druhým baletním souborem hostujícím v Izraeli. Navíc letos v únoru tu hrálo i Národní divadlo Brno Čapkovu Matku, takže se tu během dvou let představí všechna tři národní divadla České republiky!“ netají radost  ředitel Českého centra v Izraeli Robert Mikoláš.

www.ndm.cz

Autor článku: Šárka Swiderová, foto: Serghei Gherciu

Balet Národního divadla moravskoslezského odehraje v Izraeli na začátku května celkem šest představení inscenace Rossiniho karty

Zahraniční divadlo

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.

11.09.2025

Dirigent Jakub Hrůša zahájí sezonu v londýnské Královské opeře Pucciniho Toscou

Dirigent Jakub Hrůša zahájí ve čtvrtek své působení v roli hudebního ředitele slavné Královské opery v londýnské Covent Garden nastudováním opery Giacoma Pucciniho Tosca. Na jeho inauguračním koncertě, který se v britské metropoli uskuteční 20. září, pak zazní hudba Antonína Dvořáka a Bély Bartóka za účasti tří českých a slovenských operních pěvců.