07.04.2004 00:00

9. ročník festivalu Konfrontace byl zrušen

9. ročník mezinárodního festivalu KONFRONTACE žádal Ministerstvo kultury o dotaci na umělecké, organizační, propagační a technické zajištění týdenního říjnového festivalu a na honoráře českých tanečníků účastnících se 5ti měsíčního projektu. Dostal však dotaci o kterou nežádal, dotaci 130 000,-Kč na produkci konkrétního inscenačního projektu.
Komise ministerstva rozhodla a na tiskové konferenci 30.3. v divadle Komedie potvrdila, že změna konceptu festivalu nevyhovuje jejich zájmům a odsoudila tím festival k zániku.

Z devítičlenné taneční komise Ministerstva kultury se tiskové konference zúčastnilo 5 jejích členů (Mgr. Marta Smolíková, Mgr. Jana Návratová, Doc. Ivanka Kubicová, MgA. Nataša Zichová a Eva Blažíčková), přítomna byla i vedoucí odboru umění MKČR Ing. Pavla Petrová. Ze zbývajících členů komise se omluvil Petr Zuska a Lenka Dřímalová, nedostavili se Roman Vašek a Roman Černík.

Grantová komise pro oblast profesionálního tance v letošním roce rozdělovala částku 5 125 000,- Kč na celkem 62 projektů.

Pro porovnání: roční obrat souboru DEJA DONNE je 6 279 600-, Kč, státní podpora belgických souborů ULTIMA VEZ Wima Vandekeybuse a Balletu C dela B je 23 715 000 Kč, souborů Pierre Droulers, Michele Ann De Mey, Thomas Hauert 7 750 000,- Kč.

Částky státních dotací (se čtyřletou garancí) belgických souborů se rovnají 50% celkových příjmů skupiny. U souboru DEJA DONNE se v roce 2003 podpora (bez garance) rovnala 7,9% celkových příjmů skupiny.

Jakmile se festival ocitl ve finančním ohrožení, požádala jsem ministra kultury Pavla Dostála o osobní setkání s pokusem o bližší vysvětlení nové koncepce. Na mé dva e-maily odpověděl ministr zamítavě. Tvrdí, že není v jeho kompetenci rozhodnutí komise měnit, avšak všechny projekty prochází jeho rukama ke konečnému schválení a některé projekty, jako například festival Tanec Praha, pak grantovým řízením neprochází vůbec. Získávají svou ministerskou dotaci přímo z osobní rezervy ministra.

Na tiskové konferenci uvedla grantová komise, že hlavní důvody nepodpoření festivalu byly:

1/ Navrhované platy tanečníků na projekt jsou luxusní (Mgr. Marta Smolíková) Navrhovaný hrubý měsíční plat v grantovém rozpočtu byl 12 000,- Kč

2/Ochudí české diváky o vyhraněnou a specifickou mezinárodní dramaturgii dřívějšího festivalu Konfrontace (MgA. Nataša Zichová) Rakouská choreografka Saskia Holbling byla v České republice poprvé uvedena v dramaturgii festivalu Konfrontace 2000, v dramaturgii Tance Praha 2002 a v dramaturgii festivalu 4 Dny v Pohybu 2004.

3/Postrádá strukturu festivalu, je to spíš projekt pro “fajnšmekry”. Tvorba zajímavá není, jen výsledný produkt (Mgr. Jana Návratová) Ukázka programu jednoho ze 7 festivalových dnů:

21.10. 15:00 - 18:00 video a internet s poradcem k dispozici, 15:00 - 16:00 diskuse s Janem Minaříkem & Beatrice Libonati a tanečníky, 16:30 – 18:30 ukázková hodina s Janem Minaříkem (pro profesionální veřejnosti), 17:00 - 19:00 přístupné zkoušky Nigela Charnocka, 19:30 Paco Decina - představení, 20:30 Nigel Charnock - představení, 21:00 promítání dokumentu 3 měsíční tvorby.

4/Jsem jen úřednice a nemohu nic změnit (MgA. Nataša Zichová) MgA. Nataša Zichová je členkou grantové komise a má hlasovací právo.

Věřím, že jedině dlouhodobá vize a vybudování nosných struktur, může pomoci vývoji současné, nezávislé jevištní tvorby. Věřím také, že by se měly podporovat jen umělci či projekty, které oboru mohou zase něco vrátit. Taneční scéna se každým rokem rozrůstá a rozpočet zůstává stejný. Pokud se i v budoucnosti bude komise snažit uspokojit každého, či skoro každého, bude těch pár kvalitních aktivit odsouzeno k zániku.

Politikou každého nezávislého umělce by měla být především znalost hodnoty jeho vlastní práce. Úslužnost institucím a přizpůsobení se nevyhovující situaci jistě nevyvolá změnu k lepšímu. Naopak, umožní jen další přitažení opasku a šíření amaterismu..

Věřím, že dlouhodobá investice do českých umělců je počin naprosto nezbytný pro celou českou budoucnost a jen z toho důvodu jsem se rozhodla změnit koncepci festivalu. Uskutečnit v jeho rámci pětiměsíční projekt, jehož ambicí bylo seznámit české interprety a budoucí choreografy s prací v oboru v profesionálním rozměru (podrobný popis projektu viz v attach příloze).

Pokud ani projekt tohoto typu nenalezl u Ministerstva kultury pochopení, nejsem schopna zachytit směr, kterým se ubírá. Rozpočet je nízký, kvalita domácího produktu je nízká a my se stále utěšujeme, že bude líp. Jako bychom stále doufali, že to někdo změní za nás.

Nezmění.

Festival KONFRONTACE se tedy v roce 2004 po osmi úspěšných letech existence nekoná. Pokládá to za politicky správné rozhodnutí.

Na projekt festival získal celkovou podporu 1 707 500,- Kč. Scházelo necelých 300 000,- Kč k pokrytí celého rozpočtu.

Tímto dopisem se omlouvám Marie Kinsky, Evě Tavernové, Nigelovi Charnockovi, Janu Minaříkovi a Beatrice Libonati, Paco Decinovi, divadlu Komedie, Duncan Centre a mladé generaci českých tvůrců, kteří se projektu chtěli zúčastnit.

Za morální a finační podporu děkuji RNDr. Igoru Němcovi a Magistrátu hlavního města Prahy, paní Miladě Novákové a British Council, paní Monice Loderové a Goethe Institutu, panu Didier Montagné a Francouzskému Institutu, AFAA a doktorce Lucianě Rocca z Italského kulturního střediska.

 

Lenka Flory - umělecká ředitelka KONFRONTACE, umělecká ředitelka DEJA DONNE

 

Pozn. red.: V příloze ke stažení je kromě plánovaného rozpočtu i přehled programů jednotlivých ročníků včetně letošního.

Autor článku: příspěvky veřejnosti