A studio Rubín uvede druhou premiéru v rámci projektu RubínLab. Inscenace Rychlík (do stanice Rapl) nabídne odvážný a provokativní pohled začínajících umělců na současnou kulturu a politiku
Rychlík (do stanice Rapl) bude druhou autorskou inscenací, kterou v rámci platformy pro mladé tvůrce RubínLab uvede pražské divadlo A studio Rubín. Jde o autorskou divadelní sondu, která zkoumá postavení uměleckého světa v současné společnosti. Inscenace vzniká pod vedením tří studentů uměleckých škol: Anny Marie Jarkovské, Josefa Čiháka a Vincenta Klusáka. Premiéru bude mít 10. a 12. května v A studiu Rubín.
Projekt vychází z osobních zkušeností autorů, kteří studují umělecké obory a čelí realitě, v níž se jejich představa o budoucím důstojném životě jeví jako vzdálený a nereálný sen. V práci, která formuje současnou kulturní krajinu v České republice, totiž převážná většina obyvatel nevidí hodnotu, a kultura je mnohdy vnímána jako zábava nebo prázdná díra na peníze. Hlavním tématem projektu je otázka, jak to, že i v podmínkách stále rostoucí frustrace a sociální nejistoty kulturní obec stále lpí na liberálních a progresivních názorech.
„Rychlík je asi nejklasičtější forma, kterou jsme do RubínLabu vybrali: navazuje na platformu Autor*ka v domě, protože v základu je dramatický text Vincenta Klusáka psaný přímo pro inscenaci. Nicméně v základu klasické divadelní formy je zároveň zcela jedinečné a hravé myšlení. Zaujal nás tvůrčí tým, se kterým jsme se při výběru setkali osobně, myšlenka i celkové uchopení – chytře podvratně a umělecky originálně komunikuje nám blízké téma radikalizace a klade otázky, kam až lze v tomto směru zajít,“ komentuje důvod, proč byla inscenace vybrána jako jeden ze šesti výherců RubínLab umělecká šéfka A studia Rubín Lucie Ferenzová.
Tvůrci provokativně zpochybňují, zda nenastal čas nahradit kritičnost a racionalitu vírou v málo pravděpodobné, ale dobře znějící sliby. Rychlík (do stanice Rapl) je sondou do radikalizační amnézie, zkoumá projevy politického fanatismu, ale i extrémní postoje v každodenním životě a spirituálních otázkách.
Základem inscenace je autorský text, který mapuje cestu od levicového salonu až po bažiny pomíjivých slibů snadného života. Název projektu odkazuje na postavu Blanche z Williamsovy Tramvaje do stanice Touha, jejíž subjektivní a ne vždy logická perspektiva je inspirací pro ztvárnění cesty, kterou studenti zažívají na vlastní pěst – tramvaj (stejně jako rychlík), poháněná frustrací a touhou po štěstí, se rozjíždí směrem k neznámému cíli.
Dalším silným prvkem projektu je vizuální stránka, která využívá rozpixelovaných koláží, problikávajících oken a deepfakeů. Tato vizuální dramaturgie se zaměřuje na otázku, kdo má kontrolu nad obrazem a jak tato kontrola ovlivňuje společnost. Cílem inscenace není karikovat ani legitimizovat krajní názory, ale naopak porozumět a zprostředkovat tento zážitek divákům.
A proč se tvůrci do RubínLab přihlásili? „Důvody byly dva: za prvé jsme měli nápad na projekt a za druhé jsme si chtěli osahat zkoušení z pozice tvůrců mimo školu, což RubínLab jako jedna z mála platforem v českém profesionálním divadle umožňuje. Myslím si, že je důležité bořit stereotypy o činoherní produkci,“ odpověděl za tvůrčí tým Vincent Klusák.