26.10.2018 08:36

A studio Rubín vstupuje do padesáté první sezony s novou dramaturgickou koncepcí

Pražské A studio Rubín odstartovalo 51. sezonu nazvanou S kým žijem? v novém kabátě. Tato sezóna proměny se neodráží pouze v premiérových inscenacích, ale v samotné dramaturgické koncepci a vedení divadla. V jeho čele stojí od minulé sezony nová umělecká šéfka Dagmar Radová, která s sebou přinesla kromě nového uměleckého směru i celkový rebranding.

Nová dramaturgická koncepce A studia Rubín má za cíl vyprofilovat divadlo jako nezaměnitelnou pražskou scénu, která klade důraz na vznik autorských textů a iniciuje nové divadelní autory a tvůrce. Zároveň chce Rubínu navrátit identitu generační scény, na které se soukmenovství umělců a diváků uskutečňuje i v rámci zvolených komunikovaných témat se společensko-kritickým přesahem. A v neposlední řadě otevřít tento prostor i jiným kulturním žánrům.

Padesátá první sezona „S kým žijem?”, která je sezonou proměny, ohledává podoby vztahu Já-Ty. Otevírá dialog v intimní rovině, zabývá se zdánlivě všedním vztahováním se. Poodstupuje od velkých témat i příběhů z naší současnosti, lehce pootáčí perspektivu a zaměřuje se na drobnější situace pramenící z (ne)vztahování se. K tomuto scénickému pootáčení a vztahování bylo přizváno pět tvůrců. Každý z nich vztah Já‒Ty představuje z jiného pohledu. Vždy osobitým inscenačním jazykem a s naléhavou upřímností. Premiérově budou uvedeny inscenace stojím ve tmě abych viděl světlo dělám zlo aby dobro kvetlo MIRIAM – Jan Kačena volně na motivy Jakuba Demla, Lonely horny only – Ondřej Štefaňák/Dagmar Radová a kol., Burn out aneb Vyhoř!Jan Frič/Dagmar Radová a kol., Klaunovy názoryLucie Ferenzová podle románu Heinricha Bölla, VěciEva Rysová a Petr Maška podle románu Georgese Pereca.

Společně se začátkem sezony Rubín zároveň představil novou vizuální koncepci. Ta vychází ze záměru Rubínu přinášet reflexi témat, na která se přes hluk každodennosti zapomíná. Nový vizuál znázorňuje sílu slabosti, obrat k intimnějším a subtilnějším tématům a propojuje zdánlivě nepropojitelné. Jeho základní hesla jsou něžnost, intimita a autorství. Jedním ze stěžejních nosných prvků je osobitý font Negro doplněný o barevnost, která se zakládá na červené. Ta navazuje na minulý vizuální styl, ovšem teď v nové, údernější a šťavnatější podobě. Výraznými prvky jsou černé autorské aspekty v podobě čar a fleků, které úhlednou vizuální stránku zlidšťují a vytváří paralelu proniknutí živelnosti a nedokonalosti do úhledného a oficiálního vizuálu.

www.astudiorubin.cz

Autor článku: Pavla Umlaufová

A studio Rubín vstupuje do padesáté první sezony s novou dramaturgickou koncepcí

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.