24.03.2021 09:11

A studio Rubín zderniéruje inscenaci Klaunovy názory speciálně vytvořenou filmovou verzí

Pro derniéru dramatizace románu Heinricha Bölla Klaunovy názory zvolilo pražské A studio Rubín netradiční formu. Vytvořilo speciální filmovou verzi, jejíž prostor se z jeviště Rubínu přenesl do autentického bytu hlavního představitele „smutného“ klauna Šimona Krupy. Příběh o zaslepení vlastním uměleckým posláním postavila režisérka Lucie Ferenzová jako nelítostnou one man show s kaluží kávy a mikrofonem, ve které se ohledává hranice mezi posláním a sobectvím. Filmová verze, která zároveň nabízí možnou paralelu se současnou životní situací mnoha umělců, bude dostupná na Facebooku a Youtube kanálu A studia Rubín od 29. do 31. března zdarma.

Autor: Lucie Ferenzová podle románu Heinricha Bölla
Režie: Lucie Ferenzová
Dramaturgie: Dagmar Fričová
Výprava: Andrijana Trpković
Hraje: Šimon Krupa
Premiéra: 12. 4. 2019

„Celý příběh vyrůstá ze situace, kdy se hlavní hrdina Hans, po dlouhé době ocitá sám se svém poloprázdném bytě. Mezi vařením a pitím kávy, koupáním se a bezcílným bloumáním se vrací k jednolivým momentům svého dosavadního života a především k nedávno ztroskotanému vztahu s Marií. Je to takový sebezpyt balancující na hraně sebelítosti a sebeironie. Chtěli jsme se spolu s našimi diváky s touto inscenací důstojně rozloučit. Vzhledem k tomu, že se jedná o takto intimní příběh, který je navíc scénicky budován jako one man show, řekli jsme si, že vytvoření filmové verze, která se navíc odehrává v autentickém bytě hlavního představitele, je nejen možné, ale i nutné,“ říká o chystané derniéře umělecká šéfka A studia Rubín Dagmar Fričová a dodává „K filmovému zpracování jsme přizvali režiséra Jiřího Ondru, který vše zastřešoval na místě.“

Toto monodrama rozbíjí mýtus o umělcích, na které je velmi často nazíráno jako specifický „lidský druh“. Zvláště jejich pracovní činnost není okolím, a někdy i jimi samotnými, vnímána jako práce, ale spíše jako poslání a výsada, které podřizují celý svůj život, včetně vztahů. Takový je i případ Hanse. Ten v intenzivním monologu zápasí s bolestivou skutečností, že ho opustila jeho dívka. Mezi všemi vyvolanými vzpomínkami, obrazy, dialogy a také úvahami se ale stále více zpřítomňuje otázka, do jaké míry samotný Hans a jeho bezhlavé naplňování klaunské kariéry, mohli být příčinou vztahového krachu.

Filmová verze zároveň nabízí jistou paralelu se současnou situací umění, umělců a kultury, jejíž existenci ohrožuje pandemická situace a vládní restrikce. Skutečný byt, který obývá hlavní představitel a divadelní herec Šimon Krupa spolu se svými, též divadelními spolubydlícími, se na jeden den proměnil ve filmový ateliér. Kuchyně, ložnice, šatna, technická místnost s pračkou, toaleta a koupelna se staly filmovými lokacemi pro původní divadelní scény. Tuto verzi úmyslně zpracoval profesionální kameraman, zvukař i střihač jako selfie video. Tím dosahuje dojmu, že hlavní hrdina Hans opuštěný a osamocený ve svém nepoužívaném bytě pije a točí sám sebe, aby podal zprávu o mizerii a komice své existence. Může se to vztáhnout na jakéhokoli umělce bez možnosti svoje umění provozovat; je to víc než aktuální, zvláště nyní, kdy nejen herci, ale i další umělci jsou odkázáni na samotu svých lockdownových pokojů a bytů.

„Nadále zcela vycházíme z předlohy Heinricha Bölla. Je to zpráva o tom, jak jeden divadelní klaun zjistil, že žil jen svým uměním a pro umění, pro sebe, nehleděl na své blízké, nepečoval o své vztahy, a teď je sám. Je to zábavný, zlý balanc na hraně absurdnosti, mezi komikou a tragédií, kdy všichni zjišťujeme, jak (ne)podstatné naše umění může být...“ dodává k filmové verzi režisérka Lucie Ferenzová, a současně také autorka scénického přepisu, která se zaměřila na tenkou a těžko postihnutelnou hranici mezi posláním a sobectvím. „A tak i náš filmový klaun mele, vaří a překapává kávu, ožralý spadne oblečený do vany… kouří na záchodě, obléká si kostýmy v šatně, v rohu pokoje v improvizovaném ,divadelním koutku' zkouší jednotlivé scény ze svého života převést v divadelní umění. Proč to celé dělá? Účtuje se svými nejbližšími, s otcem, přáteli, divadelním agentem, potažmo i s diváky, divadlem a filmem, a v neposlední řadě s Marií, která ho opustila… ale bylo to opravdu tak?“

Speciálně vytvořenou filmovou verzi Klaunových názorů zpřístupní divadlo na Facebooku a Youtube kanále A studia Rubín od 29. do 31. března zcela zdarma. Diváci mohou zavřené divadlo finančně podpořit v rámci jeho kampaně na darujme.cz.

www.astudiorubin.cz

Autor článku: Pavla Umlaufová

A studio Rubín zderniéruje inscenaci Klaunovy názory speciálně vytvořenou filmovou verzí

Inscenace

08.09.2025

Divadlo Šumperk zahájí sezonu premiérou komedie Poprask na laguně

Šumperské divadlo otevře v sobotu sezonu premiérou titulu Poprask na laguně. Jde o divadelní hru jednoho z nejhranějších autorů světové komediální tvorby Carla Goldoniho. Režie se zhostí Roman Groszmann. Hra byla poprvé v tuzemsku uvedena v 50. letech právě v Šumperku, divákům ji nyní divadlo představí v novém překladu, který tuto komedii více přiblíží současnému publiku.

08.09.2025

Jubilejní 10. ročníku Noci s operou nabídne v Plzni muzikál Mamma Mia! s písněmi legendární skupiny ABBA

Koncem června ožije Amfiteátr Lochotín energií, tancem a hity, které zná celý svět. Divadlo J. K. Tyla v jubilejním 10. ročníku Noci s operou uvede nejslavnější hit-muzikál Mamma Mia! s písněmi legendární skupiny ABBA. Po velkolepých operních produkcích se diváci mohou potřetí těšit na muzikál pod širým nebem – a tentokrát hned ve dvou termínech, 26. a 27. června 2026.

08.09.2025

Divadelní skupina Lachende Bestien rozšiřuje svou činnost o mezinárodní projekt Chemnitz Utopia

Divadelní skupina Lachende Bestien vstupuje s novou sezónou do nového modu fungování. Kromě působení v pražském Divadle X10 rozšiřují svou činnost o mezinárodní projekt Chemnitz Utopia, který souvisí také s jejich působením v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Sezónu 2025/2026 zahajují Lachende Bestien zkoušením koprodukční inscenace Oidipus Utopia – součásti dlouhodobého projektu připravovaného v rámci programu Chemnitz – Evropské hlavní město kultury 2025.