14.11.2019 14:40

Achnaton legendárního Philipa Glasse zazní v Metropolitní opeře

Podzimní část přenosů z Metropolitní opery uzavře v sobotu 23. listopadu Achnaton, produkce, která si letos v New Yorku odbyla svou premiéru. Inscenace opery z pera skladatele Philipa Glasse v režii Phelima McDermotta sklízela zasloužené ovace už v Anglické národní opeře, nyní tento vizuálně vytříbený kus zapůsobí na publikum ve více než 70 zemích světa najednou.

Po operním zpracování života Alberta Einsteina Einsteinovi na pobřeží a Mahátmy Gándhího v díle Sataygraha – síla pravdy přišel Achnaton, inspirovaný osudem mladičkého faraona, který revolučním způsobem přepsal dějiny Egypta. K životopisům historických osobností se legendární skladatel a praotec minimalismu Glass vrátil ještě několikrát, například v operách Galileo Galilei a Kepler, či komorním díle inspirovaném životem vynálezce fotografie Eadweardem Muybridgem.

Inscenace Phelima McDermotta obsadila do hlavní role faraona Achnatona Anthonyho Rotha Costanza, kontratenora, který stejnou roli ztvárnil už v Anglické národní opeře. „Inscenaci jsme vytvořili před Brexitem i Trumpem a otázky, které jsme si tehdy kladli, nyní získaly nový význam,“ popisuje sedmatřicetiletý americký pěvec. „Byl Achnaton vizionářem, nebo jen zbožštěným vůdcem kultu opilý vlastní mocí? Sjednotil svou zemi, nebo ji rozdělil? Vnímám ho jako osobnost, která se snažila změnit svět k lepšímu, na jevišti ale nechávám tuhle otázku otevřenou,“ uvažuje. A jakkoliv je egyptský faraon středem, kolem něhož se točí nejen život jeho poddaných, ale i opera sama, není na jevišti sám. V barvité vizi, která spojuje starověké prvky s modernou, jej doprovodí Zachary James jako Amenhotep III. či mezzosopranistka J‘Nai Bridges jako Nefertiti, faraonova manželka.

Nedílnou součástí představení, která se inspirovala starověkými vyobrazeními, je žonglérské umění. „Působí, že je Glassova hudba viditelná,“ popisuje představitel hlavní role. Ve srovnání s předchozími částmi Glassovy „portrétní trilogie“ využívá Achnaton nejkonvenčnější operní orchestraci. Orchestr Metropolitní opery bude řídit dirigentka Karen Kamensek, pro níž bude Achnaton debutem v Metropolitní opeře.

Přímé přenosy z Metropolitní opery budou pokračovat v lednu. Na programu bude temná opera Vojcek Albana Berga, velký návrat díla bratří Gershwinů Porgy a Bess na prkna Metropolitní či nová inscenace Bludného Holanďana Richarda Wagnera, v níž hlavní roli ztvární sir Bryn Terfel.

www.vicnezfilm.cz

https://www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Radek Pavlovič

Achnaton legendárního Philipa Glasse zazní v Metropolitní opeře

Zahraniční divadlo

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.

25.11.2025

DOSKY 2025: Najúspešnejšími divadelnými inscenáciami sezóny sa stali Outcast a Příhody lišky Bystroušky

Asociácia súčasného divadla dnes počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutočnil v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi, vyhlásila víťazov 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Ocenenie DOSKY za Najlepšiu inscenáciu sezóny získal Outcast podľa memoárov Stefana Zweiga  a nezávislé divadlo Slzy Janka Borodáča pôsobiace v Prešove.  Inscenácia vznikla pod režijným a autorským vedením Júlie Rázusovej, ktorá získala aj cenu za Najlepšiu réžiu sezóny. Režisérka už bola ocenená cenou DOSKY v rokoch 2018 aj 2019.

19.11.2025

Divadlo Drak uvedlo v Bruselu tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák

Divadlo Drak se v neděli 9. listopadu představilo na mezinárodním bienále EXPORT/IMPORT v Bruselu, kde uvedlo tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák, určené pro děti ve věku od šesti měsíců. Vůbec poprvé se pořadatelé rozhodli zařadit do programu také inscenaci určenou pro batolata, tedy specifický žánr divadla pro nejmenší.