Africká tanečnice Germaine Acognyová se představila v inscenaci Somewhere at the Beginning na festivalu Tanec Praha
Osobitou zpověď ženy, která se narodila ve 40. letech v Africe a prožila více než 70 let tamních konfliktů, zvratů i předsudků od příslušníků euroamerické civilizace, viděli dnes večer diváci festivalu Tanec Praha. Choreografka a tanečnice Germaine Acognyová, která bývá označována za matku současného afrického tance, ve svém hodinovém sólovém vystoupení vyprávěla slovy i pohybem o střetu tradičních animistických náboženství s křesťanstvím, o polygamii přetrvávající i na počátku 21. století a tolerované i ženami i o dilematech, zda se ve prospěch jejich budoucí prosperity může žena vzdát svých dětí.
Působivé představení Somewhere at the Beginning (Někam na začátek) publikum strhlo a na otázku, zda chtějí koupit její děti a zajistit jim budoucnost, křičelo: Ne! Acognyová se obrací ke svým předkům, hledá příčiny jejich rozhodování a konání, řeší ženskou otázku, ale ve svém projevu je píše jakousi bezpohlavní bytostí, hledající jen o trochu lepší prostředí pro život.
Přestože její rodina patří k lidem poučeným evropskou historií, zasáhla ji třeba nacistická ideologie tak, že otec choreografky o rasistických teoriích vážně uvažoval. Uvažování o nich patřilo ke snaze vyrovnat se příslušníkům euroamerické civilizace, což Acognyová ve svém představení také zmiňuje - nekritizuje, stejně jako všechno, co ve svém relativně dlouhém životě již prožila, jen popisuje. Činí tak jednoduše, ale s velkou naléhavostí a působivostí, která pro mnohé diváky znamenala možná i první hlubší seznámení s životem obyvatel černého kontinentu.
Acognyová za svůj život získala řadu poct. Studovala již v 60. letech minulého století v Paříži, v roce 1968 založila první taneční studio v Dakaru. Ani po sedmdesátce se neváhá vracet na scénu a dnes se představí v Divadle Ponec divákům festivalu Tanec Praha. Organizátoři si výraznou postavu současného tance vybrali do programu nejen proto, že jeho letošní podtitul zní „Na věku nikdy nezáleželo méně".
V letech 1977 až 1982 stála v čele Mudra Afrique, škole současného tance, kterou v Dakaru založil slavný choreograf Maurice Béjart a která mimo jiné uplatňovala filozofii panafrikanismu. Acognyová pak následovala Béjarta do Belgie a věnovala se tanci, tvorbě i pedagogice. V roce 1985 založili s manželem Helmutem Vogtem studio a školu v Toulouse, o deset let později se vrátili do Senegalu a položili základy École des Sables, centra tradičního i současného afrického tance.
Germaine Acognyová se narodila v roce 1944 v Senegalu. Je také po babičce potomkem jorubského etnika, které žije především v Nigérii, a proto v její tvorbě i tohle téma rezonuje. V jejích deseti letech rodina přesídlila do Dakaru. Velmi záhy se u ní projevily vlohy k tanci a odešla ho do Francie studovat.