Akropolis uvede bulharský experiment i pekingskou operu
Praha 29. října (ČTK) - Dva pozoruhodné zahraniční soubory uvede v příštím měsíci pražský palác Akropolis. V pondělí 12. listopadu představí tvorbu předního bulharského experimentálního divadla - skupiny Alma Alter. Ve dnech 25. a 26. listopadu tam bude po třech letech hostovat pekingská opera, tentokrát v podání dětí a jejich profesorů z Čínské divadelní akademie v Pekingu. O den dříve vystoupí v Hradci Králové.
Počátky bulharského souboru sahají až do roku 1968, kdy vznikl na Sofijské univerzitě, kde sídlí dodnes a těší se zájmu studentů a veřejnosti. Kromě úspěchů doma jeho členové sbírají i zahraniční ocenění. Získali například cenu poroty za nový scénický jazyk a cenu kritiky na prestižním festivalu experimentálního divadla v Káhiře a ocenění polské televize na přehlídce ve Štětíně.
Hana Kubáčková z Paláce Akropolis označila jejich projekt nazvaný Nemožná ty, nemožná já za klubový kabaret - hraný a improvizovaný spolu s publikem. "Dvě dívky v něm předstírají těhotenství, což jim dává svobodu být tím, čím nejsou, a chovat se na úkor někoho jiného. Dělat všechno to, co vždycky chtěly, ale nebyly toho schopny. Obnažit své životy až na nemožnou nahotu," uvedla.
Jen malá část publika bude potom moci ocenit další hru tohoto souboru nazvanou Páchne tu smrt. Vznikla na motivy klasického textu Escorial belgického autora Michela de Ghelderoda a bulharští herci ji sehrají na toaletách Paláce Akropolis.
"Obě představení budou uvedena v českém jazyce. Herci buď češtinu znají či se ji pro tento případ naučili," dodala Kubáčková.
Divadlo Alma Alter často pracuje s interaktivou - diváci bývají aktivními účastníky všech představení a každé vystoupení je v podstatě jedinečnou a neopakovatelnou performancí. Představení Nemožná ty, nemožná já letos úspěšně uvedli na festivalu Divadelní flóra v Olomouci.
Herci pekingské opery pak v Praze představí tento tradiční čínský divadelní žánr, který se od evropského liší. Funguje na bázi systému vzorců, což je řada kodifikovaných forem hereckého a scénického projevu. Jeho části tvoří tradiční hudba, zpěv, recitace, tanec, akrobacie a bojová umění.
"V Číně existuje přes 300 regionálních divadel, jejichž působení však většinou nepřesahuje danou oblast. Divadla totiž používají místní dialekty, kterým lidé z jiných regionů nerozumí. Pekingská opera, která se začala formovat koncem 18. století, má v tomto rozložení sil výsostné postavení. Jako divadlo původem z císařova paláce má totiž celonárodní význam i popularitu," uvedla Hubáčková.
Soubor divákům předvede klasický repertoár, příběhy Malý pastýř, Zastavení jezdce, U rákosového jezera a Podzimní řeka. Dramaturgyní projektu je stejně jako v roce 2004 Fen Jün Song, čínská zpěvačka trvale žijící v Praze.
Jiří Borovička hj